ثابت شده علائم و دلایل افسردگی می‌تواند بسیار گسترده‌تر از این حرف‌ها باشد، تا حدی که ممکن است خود شما هم الان افسرده باشید ولی روح‌تان هم از آن بی‌خبر باشد

سلامت نیوز: ثابت شده علائم و دلایل افسردگی می‌تواند بسیار گسترده‌تر از این حرف‌ها باشد، تا حدی که ممکن است خود شما هم الان افسرده باشید ولی روح‌تان هم از آن بی‌خبر باشد

 چه کسی افسرده است؟ سوالی که روان‌شناسان ادعا می‌کنند جوابش را می‌دانند و نشانه‌های تخصصی‌اش را می‌شناسند اما در باور عمومی به هر فرد ناراحت و غمگین افسرده می‌گویند. تا حالا فکر کرده‌اید روزی چند بار از این واژه درباره خودتان و دیگران استفاده می‌کنید؟ آیا نشانه‌های افسردگی، به خصوص در سال‌های اخیر، همان نشانه‌های سال‌ها و دهه‌های پیش است؟

 
شاید خیلی‌ها به این پرسش‌ها پاسخ مثبت دهند و به نظرشان افسردگی حالتی کاملا مشخص و قابل تشخیص است. با این حساب، افسرده یعنی کسی که ناراحت و غمگین است، علاقه‌ای به زندگی ندارد، از خواب و خورد و خوراک افتاده است و شاید هم به خودکشی فکر می‌کند.

 
شکی نیست که این علائم بسیار جدی هستند و می‌توانند نشانه افسردگی باشند اما پژوهش‌های اخیر نتایج شگفت‌انگیز داشته است. ثابت شده علائم و دلایل افسردگی می‌تواند بسیار گسترده‌تر از این حرف‌ها باشد، تا حدی که ممکن است خود شما هم الان افسرده باشید ولی روح‌تان هم از آن بی‌خبر باشد. دانشمندان مدعی‌اند اگر از 10 علامت زیر، چند مورد را در خودتان سراغ دارید، کمی به فکر باشید.

 
البته این طور نیست که اگر این علائم را در خود و دیگران مشاهده کردید، آنها حتما افسرده‌اند اما شاید احتمالش وجود داشته باشد. بنابراین هدف از این مقاله نوعی آگاهی دادن است نه ارائه روش‌های تشخیصی قطعی.


شجاع و بااعتماد به نفس هستید

دانشمندان می‌گویند افراد موفق و بااعتماد به نفس بالا معمولا به درجه‌هایی از افسردگی مبتلا هستند. در واقع آنها اعمالی را انجام می‌دهند که با احساسات‌شان در تضاد است. با این حساب، برای مثال تاجرانی که با سرسختی و چنگ و دندان با رقیبان‌شان رقابت می‌کنند یا کارمندانی که به همه سوابق کاری‌شان پشت می‌کنند و استعفا می‌دهند تا کسب و کار خود را راه بیندازند، شاید قابل تحسین و موفق به نظر برسند اما خودشان با چالش‌های جدی روحی و روانی و استرس‌ روبه‌رو هستند و ممکن است حتی افسرده باشند.

 
شاید عجیب به نظر برسد اما دانشمندان دلیل این مساله را یافته‌اند. در واقع، وقتی فردی افسرده است و خودش خبر ندارد، سعی می‌کند با کنترل شرایط، خود را از بحران نجات دهد. نتیجه؟ تلاش و مبارزه بیشتر برای دستیابی به اهداف بالاتر و نفی غم و ناراحتی درونی. آیا همیشه این روش جواب می‌دهد؟ شاید تصویر کلیشه‌ای افراد موفق و ثروتمند ولی همیشه غمگین در سریال‌های تلویزیونی سال‌های اخیر ناخواسته این موضوع را به ما گوشزد کرده است اما آن را نادیده گرفته‌ایم.


نسبت به همه چیز بی‌تفاوت هستید

افسرده در باور عمومی کسی است که دائم غمگین باشد، میل به غذا نداشته باشد و همیشه از ته دل آه بکشد و افسوس بخورد؛ البته اگر اشکی هم بریزد به کسی برنمی‌خورد. با این حال، پژوهش‌ها نشان داده‌اند سردی و بی‌تفاوتی نسبت به محیط اطراف و به طور کلی سرکوب کردن احساسات نشانه‌های افسردگی هستند.
 

تجربه نشان داده است این افراد اضطراب و استرس بیشتری تحمل می‌کنند چون برخلاف چهره غم‌زده افراد افسرده، چهره سنگی و سرد این افراد مانع از هرگونه همدلی و درک متقابل از طرف اطرافیان می‌شود. بنابراین دیگران به جای کمک و همدلی، بیشتر از آنها دور می‌شوند و آنها را با یک دنیا غم و غصه تنها می‌گذارند.


حوصله شنیدن تعریف و تمجید را ندارید

واقعا چنین افرادی وجود دارند؟ چه کسی از محبوبیت و تشویق شدن بدش می‌آید؟ با این حال، اگر حوصله شنیدن تعریف و تمجیدهای دیگران را ندارید و به طور کلی از روابط گرم و صمیمانه با اطرافیانتان فراری هستید، خیلی هم به خودتان ننازید و آن را به پای بی‌نیازی و خاکی بودن و این حرف‌ها نگذارید چون به گفته متخصصان این اخلاق نه تنها امتیاز مثبتی محسوب نمی‌شود بلکه یکی از نشانه‌های ابتلا به افسردگی است.


زیاد هله هوله می‌خورید

به نظرتان لواشک بهترین خوراکی دنیاست؟ عاشق چیپس و پفک هستید؟ بستنی هوش از سرتان می‌پراند؟ شما افسرده‌اید! اگرچه کمی اغراق کردیم اما با این حال دانشمندان معتقدند افراد گاهی از خوراکی‌ها به عنوان نوعی تسکین‌دهنده استفاده می‌کنند. همه ما تصویر نخ‌نمای فرد عصبی و ناراحتی را که سیگار می‌کشد، بارها و بارها دیده‌ایم اما انگار هله هوله‌ها هم همین حس را ایجاد می‌کنند.

 

فرد آنها را مصرف می‌کند تا کمی به ذهنش فرصت دهد تا افسردگی‌اش را فراموش کند. البته نیاز به ذکر نیست که این روش-گاه ناخودآگاه- تیغ دولبه است چون فرد، هم باید با افسردگی‌اش مبارزه کند و هم با چاقی و اضافه وزن ناشی از این درمان خودسرانه‌.


اگر واکنش‌درستی ندارید

افرادی که افسرده هستند ولی خبر ندارند، واکنش درستی نشان نمی‌دهند؛ برای مثال سر موضوع بی‌اهمیتی جنجال  به پا می‌‌کنند ولی نسبت به خبرهای ناگوار بی‌تفاوت‌اند. بنابراین اگر دیدید برای مثال شوهرتان از دیدن شکار شدن یک بچه آهو توسط یوزپلنگ‌ها به گریه می‌افتد اما مدارکی را که ثابت می‌کند شریکش دارد سرش کلاه می‌گذارد، پاره می‌کند و یا تهدید صاحبخانه را جدی نمی‌گیرد و در عوض از شما می‌پرسد: «شام بریم بیرون؟» انگار باید یک فکر اساسی کنید چون او افسرده است.


سخت کار می‌کنید نه هوشمندانه

همیشه سخت کار کردن امتیاز نیست چون ثابت شده افراد افسرده توان حل مشکلات و یافتن راه‌حل‌های خلاقانه را ندارند و به جای آن بیشتر و سخت‌تر کار می‌کنند. آزمودن راهی که بارها اشتباه بودنش ثابت شده، نشان می‌دهد بروز افسردگی در شما جدی است. از سوی دیگر، افراد سرزنده و شاداب می‌توانند با صرف کمترین هزینه و انرژی راه‌حل‌های هوشمندانه‌ای برای حل مشکلات‌شان بیابند.

 

بنابراین اگر دوست‌تان در کمتر از یک روز و بدون زحمت به موفقیتی دست پیدا کرد که شما پس از یک ماه تلاش شبانه‌روزی حتی به آن نزدیک هم نشده‌اید، به جای نفرین و لعنت فرستادن به شانس بدتان و یا متهم کردن او به خوش‌شانسی یا پارتی‌بازی، فقط یک لحظه افکار منفی را کنار بگذارید و بی‌طرفانه راه‌حل‌های خودتان را با راه‌حل‌های او بسنجید. آیا واقعا از نظر خلاقیت و هوشمندانه بودن در یک سطح قرار دارند؟ نه دیگر! قرار شد بی‌طرفانه قضاوت کنید.


بسیار اجتماعی هستید

از قدیم افراد اجتماعی و با روابط عمومی بالا همیشه محبوب بوده‌اند؛ بنابراین واقعا چه کسی باور می‌کند این رفتار که نشانه سلامت روانی است، در واقع پوششی برای پنهان کردن افسردگی باشد. البته صبر کنید! دانشمندان معتقدند خط باریکی بین روابط اجتماعی واقعی و کاذب وجود دارد. همه افراد اجتماعی افسرده نیستند اما اگر این رفتار تنها به دلیل سرپوش گذاشتن و فرار از افکار منفی و ناراحتی‌های ذهنی باشد، مسیر را اشتباه آمده‌اید.

 

شاید به همین دلیل است که گاهی بدون اینکه دلیلش را بدانیم از بعضی از افراد اجتماعی و خوش‌برخورد در محل کار یا جمع‌های خانوادگی و دوستانه خوشمان نمی‌آید. در واقع، زبان بدن آنها فریاد می‌زند که انگیزه اصلی‌شان فرار از مشکلات است اما این فریاد در هیاهوی روابط اجتماعی متعدد و گسترده گم می‌شود.


اگر کلا اعصاب ندارید

با بعضی‌ها اصلا نمی‌شود دو کلمه حرف زد چون هنوز کلمه اول از دهان‌تان خارج نشده که آنها کار را به مخالفت و بعد دعوای لفظی و شاید هم کتک‌کاری می‌کشانند یا همین که موقع رانندگی یک بوق کوچک می‌زنید تا اتومبیل جلویی راه را برایتان باز کند، طرف وسط بزرگراه دستی را می‌کشد و با قفل فرمان می‌آید سراغتان.

 

شاید هم همکارتان یقه‌تان را در آبدارخانه می‌گیرد که چرا مثلا این قدر خودتان را لوس می‌کنید و ایده‌های بکر تحویل رئیس‌تان می‌دهید. اگر این افراد از نظر شما آدم‌های بی‌اعصابی هستند، از نظر دانشمندان افسرده‌اند. آنها معتقدند یکی از روش‌های نه‌چندان هوشمندانه مقابله با افسردگی این است که به دیگران نشان دهید هیچ کس حریف‌تان نیست. البته شانس همیشه با این افراد یار نیست چون گاهی وقت‌ها دردهای فیزیکی ناشی از کتکی که می‌خورند، باعث می‌شود حداقل برای چند ساعت درد روحی‌شان را فراموش کنند
منبع: همشهری تندرستی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha