4 سال پیش بیشترین آمار ابتلا به ایدز در کشور را ستفاده از سرنگ مشترک از سوی معتادان تزریقی تشکیل می‌داد که این رتبه نخست هنوز باقی مانده است؛ اما هم‌زمان درصد ابتلا بر اثر رفتارهای پرخطر و غیرایمن جنسی نیز به مرز نگران‌کننده‌‌‌ای رسیده است.

هشدار کارشناسان درباره تغییر الگوی ابتلا به ایدز
سلامت نیوز :  4 سال پیش بیشترین آمار ابتلا به ایدز در کشور را ستفاده از سرنگ مشترک از سوی معتادان تزریقی تشکیل می‌داد که این رتبه نخست هنوز باقی مانده است؛ اما هم‌زمان درصد ابتلا بر اثر رفتارهای پرخطر و غیرایمن جنسی نیز به مرز نگران‌کننده‌‌‌ای رسیده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه حمایت ؛ ویروس ایدز موجود عجیبی است، درحالی‌که شرایط سختی برای انتقال‌ آن وجود دارد، هر روز بر آمار مبتلایانش افزوده می‌شود؛ آماری که سوار بر موج بی‌اطلاعی و کم توجهی هر روز بالاتر می‌شود. اگرچه «مینو محرز» رییس مرکز تحقیقات ایدز در گفت‌وگو با «حمایت» مهم‌ترین راه‌های انتقال این ویروس را سرنگ‌های آلوده مورد استفاده معتادان تزریقی می‌داند، درباره افزایش مبتلایان جوان هشدار می‌دهد و می‌گوید: کاهش سن ابتلا و تغییر علت ابتلا به ایدز نشان می‌دهد گروهی از جوانان در مقایسه با گذشته به ارزش‌های اخلاق کم‌‌توجه‌تر شده‌اند؛ در نتیجه برای تأمین یکی از نیاز‌های اساسی خود، که نیاز جنسی باشد، هر خطری را به جان می‌خرند.

افزایش ابتلا در میان زنان
در این میان نکته قابل توجه افزایش تعداد زنان مبتلا به ایدز است که از راه‌های مختلف به این ویروس آلوده ‌شده‌‌اند. انتقال از شوهر آلوده، استفاده از سرنگ آلوده و انجام رفتارهای پرخطر جنسی از سوی زنان و دختران، آنان را در معرض ابتلا قرار می‌دهد، افزایشی که «مینو محرز» را نگران کودکانی می‌کند این زنان به دنیا می‌آورند. وی می‌گوید: در سال‌های اخیر به مدد پیشرفت علم می‌توان از مادر مبتلا به ایدز، نوزاد سالم به دنیا آورد؛ البته این کار شرایطی دارد که یکی از آنها رجوع زودهنگام مادر بیمار به مراکز درمانی است.

نگرانی درباره تغییر تدریجی الگو انتقال ایدز به مسئولان وزارت بهداشت نیز منتقل شده است؛ چندی پیش «محمدمهدی گویا»، رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت به خبرگزاری فارس گفته بود که در سال‌های اخیر درصد ابتلا به بیماری ایدز از طریق رفتارهای جنسی در حد 10 درصد ثابت مانده بود، اما اکنون در برخی استان‌ها آمار ابتلا به ایدز جدید از این طریق به 20 درصد رسیده است. وی معتقد توزیع سرنگ و کاندوم میان افراد جامعه از افزایش این آمار جلوگیری می‌کند، اما این وسایل مهم پیشگیری به هیچ عنوان به اندازه کافی و از سوی مراکز مختلف در اختیار این افراد قرار نمی‌گیرد.

کمیت آموزش لنگ است
امروز دیگر همه می‌دانند ایدز بیماری خطرناکی است که از راه‌های مختلفی منتقل می‌شود؛ اما هنوز به دلایل فرهنگی، خطر‌ ابتلا به ایدز از طریق رفتار جنسی به خوبی گوشزد نمی‌شود؛ البته آموزش دیگر راه‌های انتقال نیز بیشتر در حد توزیع بروشور و اطلاع‌رسانی باقی مانده است.

«محمد میربیگی»، آسیب‌شناس اجتماعی، در این باره به «حمایت» می‌گوید: متأسفانه در کشور ما آموزش‌های لازم درباره مسایل جنسی داده نمی‌شود و نوجوانان از طرح پرسش‌های جنسی خود با افراد بزرگ‌سال خجالت می‌کشند که همین موضوع منجر شده است تعداد مبتلایان به ایدز افزوده شود.

وی با بیان اینکه صدا‌وسیما نقش مهمی در کاهش ابتلا به ایدز از طریق اطلاع‌رسانی موثر می‌تواند ایفا کند، خاطرنشان می‌کند: در صورت بی‌توجهی مسئولان، از راه رسیدن موج سوم ابتلا به ایدز دور از انتظار نخواهد بود.

«شهلا میرگلوی بیات» عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس نیز در گفت‌وگو با «حمایت» در این باره می‌گوید: برای کاهش آمار ایدز باید سعی کنیم تا اعتیاد کاهش یابد. وی با انتقاد از آموزش‌وپرورش بیان می‌کند: آموزش‌وپرورش به عنوان یک نهاد آموزشی می‌تواند مهم‌ترین نقش را در کاهش اعتیاد و ایدز ایفا کند؛ اما متأسفانه مسئولان آموزشی کشور تنها به دادن یک بروشور آموزشی اکتفا کرده‌اند این در حالی است که بهترین آموزش‌ها را بدون شکستن قبح موضوع می‌توانند از دوره نوجوانی به افراد ارائه دهند.

به گفته این عضو کمیسیون بهداشت مجلس، به موارد یاد شده باید رواج استفاده از مخدرهایی مانند شیشه و کراک را نیز اضافه کنیم؛ مخدرهایی که در ابتدای مصرف نیازهای جنسی را به شدت افزایش می‌دهند و عاملی در رونق رفتارهای پرخطر جنسی به حساب می‌آیند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha