سلامت نیوز : سرانجام بعد از پنج ماه کشمکش‌های فراوان بین سازمان نظام‌پزشکی و احمدی‌نژاد، حکم رییس این سازمان به دست رییس‌جمهوری جدید، تنفیذ شد. کشمکش‌هایی که از همان ابتدای اعلام صلاحیت نامزدهای انتخابات سازمان نظام‌پزشکی شروع شد و به صادرنکردن حکم تنفیذ رییس سازمان از سوی رییس‌جمهوری وقت ختم شده بود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه بهار ؛ پنجشنبه، در همایش روز پزشک که به مناسبت زادروز ابن‌سینا در تالار وزارت کشور برگزار شده بود، حکم رییس کل جدید سازمان نظام‌پزشکی ایران که به امضای رییس‌جمهوری رسیده بود، توسط محمد نهاوندیان، رییس دفتر رییس‌جمهوری، به علیرضا زالی ابلاغ شد.

در این مراسم افراد زیادی حضور داشتند؛ افرادی از جمله آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی، رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام، علی‌اکبر ولایتی، مشاور امور بین‌الملل مقام معظم رهبری، محمد نهاوندیان، رییس دفتر رییس‌جمهوری، سیدحسن قاضی‌زاده‌هاشمی، وزیر بهداشت، علیرضا زالی، رییس کل سازمان نظام‌پزشکی ایران، حسن امامی رضوی، معاون درمان وزارت بهداشت.

با این‌که این همایش به نوعی جلسه معارفه زالی به‌عنوان رییس جدید سازمان نظام‌پزشکی بود ولی اثری از شهاب‌الدین صدر، رییس قبلی سازمان و محمدحسن طریقت‌منفرد، وزیر بهداشت دولت احمدی‌نژاد دیده نمی‌شد. حتی تعدادی از معاونان «صدر» از جمله، محمدرضا خردمند، معاون پشتیبانی سازمان نظام‌پزشکی، غلامحسن نیک‌نژاد، معاون انتظامی سازمان نظام‌پزشکی و محمدحسین بدخش، رییس هیات عالی انتظامی سازمان نظام‌پزشکی حضور داشتند ولی رییس قبلی سازمان نبود.

هاشمی‌رفسنجانی: وضعیت بیمارستان‌های کشور در شأن مردم نیست
آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی، در این همایش از مشکلات مردم درخدمات سلامت، مسائل و نابسامانی‌های بیمارستان‌ها و بیمه‌های درمانی و همچنین هزینه‌های بسیاری که برای خدمات سلامت به مردم تحمیل می‌شود انتقاد کرد و گفت: وضعیت بیمارستان‌های کشور در شأن مردم نیست. امیدواریم در دولت تدبیر و امید با تقویت بیمه‌ها و مدیریت حسن هاشمی در وزارت بهداشت و همکاری همه دولتمردان این مشکلات حل شود. به‌گفته رییس مجمع تشخیص مصلاحت نظام، سازمان نظام‌پزشکی یک سرمایه برای مردم و خود جامعه پزشکان است. خودشان بدون دخالت نهادی مسئول انتخاب می‌کنند. درواقع قانونش کاملا دموکراتیک است. حالا ممکن است دولتی یا مجلسی در روند انتخابات آن دخالت کند، اما کلا دموکراتیک است. او همچنین ادامه داد: البته در این دوره، امضای حکم رییس این سازمان به علت مشکلاتی که در دولت قبل به‌وجودآمده بود، به تاخیر افتاد، اما این مطلب باعث شد امروز او حکم خود را با امضای دکتر روحانی، رییس‌جمهوری که در مردم امیدهای زیادی بعد از دوران سختی به وجود آورده است، دریافت کند.

به گفته هاشمی، بیمارستان‌های کشور به این شکلی که اکنون هست، نباید باشد. مردم باید احساس امنیت کامل کنند و دغدغه هزینه‌ها را نداشته باشند؛ اگر بیمه کاملی در اختیار مردم گذاشته شود و آن‌ها اصلا نگران درمان و بهداشت خود نباشند، خیلی از مشکلات دیگر حل خواهد شد. همین‌طور هم باید رابطه بیمار و پزشک از بین برود و مردم بتوانند بدون دغدغه از خدمات مناسب بیمارستان‌های دولتی و خصوصی استفاده کنند.

به اعتقاد رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام، اگر تامین اجتماعی کشور جامع بود یعنی از نظر تحصیل، مسکن، تغذیه، بهداشت و درمان و ضرورت‌های دیگر، جامعه تامین بود، دیگر مشکلاتی وجود نداشت، زیرا ضرورت‌های زندگی را همه دارا هستند. هاشمی‌رفسنجانی همچنین خطاب به پزشکان ادامه داد: اخلاق پزشکی یک مساله جدی است که مقداری آسیب دیده است. توقع من این است که سازمان نظام‌پزشکی روی این مساله جدی باشد. اگر اخلاق پزشکی را که شما دارید و نسبت به آن سوگند خورده‌اید به خوبی مراعات شود، خواهید دید در پایان دوره کاری افتخار بزرگی به یادگار گذاشته‌اید. البته اخلاق را به آسانی نمی‌توان عوض یا ایجاد کرد و اخلاق پزشکی هم باید باور همه باشد تا اجرا شود.

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به انتخابات یازدهم ریاست‌جمهوری گفت: مردم خسته شده‌اند، البته طبقات مختلف و خود مردم مساله را حل کردند ما کاری نکردیم؛ همه کار من در این جریان این بود که چند دقیقه آمدم در وزارت کشور اسم نوشتم، یک کلمه هم مصاحبه نکردم و رفتم که یک دفعه صوراسرافیل شد. درحالی که ما نه تبلیغی داشتیم و نه حرفی زدیم. خیلی‌ها در آن روز، پیامک‌هایی به بنده زدند که صوراسرافیل درست کردید و در روستاها هم داریم این را می‌فهمیم.

هاشمی‌رفسنجانی تاکید کرد: بنده می‌خواهم بگویم این کار مردم است؛ شرایطی که وجود داشت، باعث شد به این نتیجه برسند که باید تغییر ایجاد شود. البته این تغییر در نظام نیست زیرا مردم نظام و اسلام را قبول دارند و این در ذات آن‌هاست. باید قدر این مردم را دانست. مردم ما کاری کردند که در کشورهای دیگر برای رسیدن به آن باید خون‌ها ریخته شود، اما مردم فقط در ایران چند ساعت در انتخابات شرکت کردند و تغییر به وجود آمد. اما آنچه مردم را علاقه‌مند به تغییر کرده بود شرایط و نگرانی از آینده کشور بود. فضای کشور آن‌قدر امنیتی شده بود که حتی افرادی هم که چیزی برای خوردن داشتند، با تلخ‌کامی می‌خوردند. تمام این‌ها بخشی از دلایلی بود که باعث شد مردم به دنبال تغییر باشند. درنهایت مردم وقتی دیدند من از میدان در رفتم، راه خود را ادامه دادند و کار خود را کردند. از این رو آن‌ها هم باید قدر این دستاورد خود را بدانند. البته نظام هم به خوبی با این رای مردم همراهی کرد. رهبری هم گفتند رای حق‌الناس است و همین نشان داد به مسئولان که اگر بخواهند دخالتی بکنند، حقی گردنشان می‌افتد. آن‌ها باید بدانند اگر در رای مردم دخالت کنند، یک روز باید جواب بدهند زیرا اگر ما به جمله رهبری دقت کنیم از این به بعد همه انتخاب‌های ما باید سالم و طبق خواسته مردم باشد.

قاضی‌زاده‌هاشمی: بعضی تصدی ها را به نظام‌پزشکی و اگذار می کنیم
سیدحسن قاضی‌زاده‌هاشمی، وزیر بهداشت، دیگر سخنران همایش بود. او گفت: آماده‌ایم که بخش عمده‌ای از وظایف را که به تصدی دولت نیازی ندارد، به سازمان نظام‌پزشکی واگذار کنیم. وظایفی از جمله بعضی تصدی‌های وزارت بهداشت، مانند آموزش مداوم پزشکان، صدور مدارک ارتقای پزشکی و پیراپزشکی، تدوین نظام ارزشیابی خدمات درمانی و بهداشتی و نظارت بر این امور. اما شرط آن، این است که سازمان توان نظارتی خود را در سراسر کشور برای جلوگیری از تخلفات بالا ببرد. به‌گفته او، مهم‌ترین وظیفه سازمان نظام‌پزشکی حفظ و رعایت حقوق مردم است.

قاضی‌زاده همچنین ادامه داد: امروز بعد از سال‌ها که آیت‌الله رفسنجانی در هیچ جمعی غیراز مجمع تشخیص مصلحت نظام حضور نداشت؛ باعث افتخار ماست که حضور ایشان را که یکی از استوانه‌های انقلاب اسلامی است، در جمع پزشکان داریم.براساس صحبت‌های وزیر بهداشت، اقدام مهم دیگری که در دولت تدبیر و امید باید به‌سرعت پیگیری شود، تقویت بیمه‌هاست. زیرا بیمه درست‌و‌حسابی در بخش خدمات درمانی در کشور وجود ندارد و به نوعی آن‌ها در کشور کم‌خاصیت هستند. البته متاسفانه در بعضی از دوره‌های گذشته سازمان نظام‌پزشکی مورد بی‌مهری قرار گرفت. به همین دلیل هم لازم است این سازمان قوانینی را که تصویب می‌کند خود نیز نظارت کند و آلودگی‌های احتمالی این صنف را نیز خود رصد کند، زیرا مردم به نوعی بی‌پناهند.

از دیگر مشکلاتی که در چند سال اخیر در وزارت بهداشت مطرح بوده، داستان انتزاع یا ادغام دانشگاه علوم‌پزشکی ایران با دانشگاه علوم‌پزشکی تهران و شهید‌بهشتی بوده است. هاشمی درباره این معضل گفت: با توجه به اظهارنظر قوه‌مقننه و قوه‌قضاییه درباره وضعیت دانشگاه علوم‌پزشکی ایران و اختلاف‌نظر آن‌ها با دولت، حل این اشکال حقوقی از وزارت بهداشت فراتر رفته است. به همین دلیل، تعیین‌تکلیف دانشگاه علوم‌پزشکی ایران، به خانم الهام امین‌زاده، معاون حقوقی دولت، ارجاع داده شده است تا بعد از بحث‌های حقوقی با قوای دیگر براساس قانون و تصمیم نهایی عمل کنیم که البته فکر نمی‌کنم تصمیم‌گیری نهایی درباره دانشگاه علوم‌پزشکی ایران بیش از دو تا سه هفته طول بکشد. او همچنین درباره اعتبارات سلامت در کشور گفت: اعتبارات حوزه سلامت به قدری کم و ناچیز است که من خجالت می‌کشم درباره آن صحبت کنم .

زالی: آماده قبول واگذاری‌ها هستیم
علی‌رضا زالی که در این همایش، حکم تنفیذ ریاستش بر سازمان نظام‌پزشکی را از رییس دفتر رییس‌جمهوری گرفته بود، گفت: ظرفیت قانونی برای واگذاری تمام یا بخشی از تصدی‌های وزارت بهداشت به نظام‌پزشکی در قانون نظام‌پزشکی وجود دارد که تاکنون مغفول مانده است. در ماده 45 قانون نظام‌پزشکی این مساله تصریح شده است. خدمات بسیاری وجود دارد که می‌تواند مشمول این واگذاری باشد و سازمان نظام‌پزشکی هم با توجه به ظرفیتی که در سراسر کشور دارد آماده قبول آن‌هاست. البته به‌گفته رییس سازمان نظام‌پزشکی، حل بیکاری پزشکان عمومی و ماما، مطالبه جدی از وزارت بهداشت است که حل آن به تنهایی از عهده سازمان نظام‌پزشکی خارج است. همچنین مساله بسیار مهمی که باید مورد توجه قرار گیرد ساماندهی کمی و کیفی آموزش پزشکی کشور است و با کمک وزارت بهداشت برای بهبود سرانه جذب دانشجو و ایجاد فضاهای نوین اقدام شود.

ولایتی: بیمه‌ها کارآیی ندارد
علی‌اکبر ولایتی از دیگر سخنرانان همایش روز پزشک بود. او در همایش به اصلاح وضعیت پوشش بیمه‌ای خدمات درمانی، رعایت اخلاق پزشکی در ارائه خدمت به بیماران، توسعه شبکه بهداشتی، اجرای نظام ارجاع و اولویت‌دادن به بودجه حوزه سلامت تاکید کرد.

به گفته ولایتی، مشکل اصلی جامعه پزشکی و ارائه خدمات درمانی به صورت ریشه‌ای به بیمه‌ها بازمی‌گردد، زیرا بیمه‌های ما کارآمد نیستند و مردم باید 60 تا 70‌درصد هزینه معالجه خود را از جیبشان بپردازند و دفترچه بیمه فقط 30 تا 35‌درصد کارآیی دارد. در حالی که این نحوه پرداخت باید تا پایان برنامه پنجم توسعه برعکس شود و مردم فقط 30‌درصد هزینه درمان را خودشان بپردازند یا بیمه‌ها آن‌قدر کارآمد شوند که مردم چیزی برای درمان از جیبشان نپردازند.

او همچنین معتقد است که یکی از راهکارهای مفید حوزه سلامت، توسعه شبکه بهداشتی و ساماندهی شبکه ارجاع و پزشک خانواده است. به گفته ولایتی، در حال حاضر، پزشک خانواده به صورت نمونه انجام شده است ولی نباید فراموش کرد که اگر در حوزه ارجاع یک حلقه کامل نباشد، سیستم با مشکل مواجه می‌شود و باید تمام امکانات چه در سیستم دولتی و چه خصوصی به‌طور کامل و با بهره‌گیری از توانمندی بیمه‌ها توزیع شود. البته بعضی می‌گویند باید بودجه درمان را صرف بیماری‌های ساده‌تر کرد که این دید اصلا درست نیست و باید در این نوع نگاه بازنگری شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha