رییس شبکه تحقیقات علوم دارویی با بیان اینکه:« مسئولیت صدور مجوز تولید و واردات هر کالای پزشکی و دارویی به عهده وزارت بهداشت است و چنانچه چنین وارداتی بدون مجوز وزارت بهداشت صورت گرفته باشد تخلف محسوب می گردد و اینکه مسئولان وزارت بهداشت خود را تبرئه می کنند نوعی فرار از مسئولیت است.» از صدور مجوز واردات سرنگ علیرغم وجود دهها تولیدکننده سرنگ در کشور انتقاد کرد.

وزارت بهداشت با موضوع سرنگ های چینی مسئولانه تر برخورد کند
سلامت نیوز: رییس شبکه تحقیقات علوم دارویی با بیان اینکه:« مسئولیت صدور مجوز تولید و واردات هر کالای پزشکی و دارویی به عهده وزارت بهداشت است و چنانچه چنین وارداتی بدون مجوز وزارت بهداشت صورت گرفته باشد تخلف محسوب می گردد و اینکه مسئولان وزارت بهداشت خود را تبرئه می کنند نوعی فرار از مسئولیت است.» از صدور مجوز واردات سرنگ علیرغم وجود دهها تولیدکننده سرنگ در کشور انتقاد کرد.

دکتر عباس کبریایی زاده،رییس شبکه تحقیقات علوم دارویی در یادداشتی اختصاصی برای سلامت نیوز نوشت: در خبرها آمده بود که مقدار زیادی سرنگ از کشور چین وارد شده که از نظر کیفیت و کارایی دارای مشکلاتی است، و یا ابهاماتی در مورد آن مطرح شده است . مسئولان مربوطه در وزارت بهداشت خود را مبری دانسته و مسئولیت این واردات را بر گردن سازمان استاندارد انداخته اند . در این ارتباط چند تذکر لازم است .

1-    مسئولیت صدور مجوز تولید و واردات هر کالای پزشکی و دارویی به عهده وزارت بهداشت است و چنانچه چنین وارداتی بدون مجوز وزارت بهداشت صورت گرفته باشد تخلف محسوب می گردد و بر اساس ضوابط و مقررات جاری باید با آن همانند کالای قاچاق برخورد شود، و اینکه مسئولان وزارت بهداشت خود را تبرئه می کنند نوعی فرار از مسئولیت است .

2-    موضوع دیگری که قابل طرح است آن است که علیرغم  وجود دهها تولیدکننده سرنگ در کشور که اتفاقاً محصولات با کیفیت هم تولید می کنند به چه دلیل و ضرورتی مجوز واردات این مقدار سرنگ صادر شده است ؟واردات غیر ضرور که آسیب رسان بر تولیدات ملی نیز می باشد و هرز منابع ملی تلقی می شود چه توجیهی دارد ؟

3-    سرنگ و دیگر ملزومات پزشکی کالاهایی هستند که به دلیل نوع مواجهه با اندامهای بدن استانداردهای مربوط به کیفیت آنها باید همانند دارو و در مواردی حتی سخت گیرانه تر از دارو باشد. وزارت بهداشت نمی تواند به صرف اینکه سازمان استاندارد ، استانداردی را برای سرنگ تعریف کرده که از حداقل های صنعتی ( ونه بهداشت درمان ) نیز برخوردار نیست خود را غیر مسئول بداند. مطابق قانون تشکیل وزارت بهداشت و شرح وظایف قانونی این وزارت ،  وزارت بهداشت باید از سلامت و کارایی ملزومات و تجهیزات پزشکی اطمینان حاصل کنند. چنانچه استاندارد تدوین و ابلاغ شده از سوی سازمان استاندارد ناکافی است وزارت بهداشت وظیفه قانونی دارد نسبت به آن اعتراض نموده، و استاندارد متناسب با شرایط کشور را تدوین و ابلاغ نماید. در هر صورت به نظر میرسد وزارت بهداشت باید با این موضوع مسئولانه تر برخورد کند .
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha