در اکثر کشورها اعتبار قابل توجهی برای اجرای برنامه شیرمدارس اختصاص داده می شود اما در مقایسه با کشورهای دیگر، کشور ما تا 2 سال پیش کمترین مقدار شیر را در مدارس توزیع می نمود و میزان توزیع شیرمدارس در سال گذشته نیز به طور متوسط حدود 20 نوبت شیر تنها بین دانش اموزان دوره ابتدایی به شکلی نامرتب بوده که عملا بزرگترین برنامه شیر مدارس در جهان تبدیل به کوچکترین برنامه گردیده است.

برنامه شیر مدارس را دریابید/ سال گذشته تنها 20 نوبت شیر بین دبستانی ها توزیع شد
سلامت نیوز:  در اکثر کشورها اعتبار قابل توجهی برای اجرای برنامه شیرمدارس اختصاص داده می شود اما در مقایسه با کشورهای دیگر، کشور ما تا 2 سال پیش کمترین مقدار شیر را در مدارس توزیع می نمود و میزان توزیع شیرمدارس در سال گذشته نیز به طور متوسط حدود 20 نوبت شیر تنها بین دانش اموزان دوره ابتدایی به شکلی نامرتب بوده که عملا بزرگترین برنامه شیر مدارس در جهان تبدیل به کوچکترین برنامه گردیده است.

 دکتر عزیزاله کمال زاده، دبیر اسبق کمیته ملی شیر مدارس در یادداشتی اختصاصی برای سلامت نیوز ، نوشت: توجه جهانی به کودکان و اهمیت آنان برای ساخت جامعه ای پویا و اینکه همه کودکان حق دارند از تغذیه خوب، محیط مناسب و مراقبت های بهداشتی اساسی برخوردار باشند تا در برابر انواع بیماری ها محافظت شده و از رشد و تکامل جسمی و فکری مناسب بهره مند شوند، باعث گردیده است که اکثر کشورها نسبت به راهکارهای بهبود وضع تغذیه ای کودکان جامعه، توجه خاصی داشته باشند.

از جمله، این راهکارهای جهانی، اجرای برنامه شیر مدارس می باشد که با توجه به نقش غیرقابل انکار آن در بهبود سلامت دانش آموزان، مورد توجه همه کشورهای جهان قرار گرفته است و در حالیکه تا ده سال گذشته تنها در حدود 35 کشور، برنامه توزیع شیر مدارس اجرا می شد، با توجه به اهمیت و نقش شیر در سلامت و رشد جسمی و فکری دانش آموزان، امروزه در حدود 100 کشور جهان، برنامه شیر مدارس اجرا می گردد. این موضوع در حالی است که هر سال به کشورهای مجری برنامه شیر مدارس در جهان اضافه می شود.

به گزارش سلامت نیوز، در ایران، برنامه توزیع شیر مدارس 13 سال پیش یعنی از سال 1379 با 10000 نفر آغاز شد و به تدریج گسترش یافت و بعد از چند سال یعنی در سال 1383 تعداد 12میلیون و پانصد هزار نفر را در سرتاسر کشور تحت پوشش قرار داد و بدین ترتیب از نظر تعداد افراد تحت پوشش، ایران اجرای بزرگترین برنامه شیر مدارس در جهان را به خود اختصاص داد و در سال 89 نیز 14 میلیون و پانصد هزار نفر را در بر گرفت. اجرای برنامه شیر مدارس موجب شده است که همواره در مجامع بین المللی خصوصاً سازمان های مسئول بهداشت جهانی و فائو، از ایران به عنوان یکی از کشورهایی که اهمیت خاصی برای سلامت و بهداشت جامعه خود قائل است ذکر شود.

در اکثر کشورها سالانه برای هر دانش آموز بین 20 تا 52 کیلوگرم در 100 تا 260 نوبت (200 میلی گرم در هر نوبت) شیر در مدارس توزیع می گردد و اعتبار قابل توجهی برای اجرای برنامه اختصاص داده می شود ولی هرچند جمهوری اسلامی ایران از نظر تعداد افراد تحت پوشش بیشترین تعداد را تحت پوشش دارد اما تا 2 سال پیش با توزیع سالانه تنها 14 کیلوگرم در70 نوبت (روز) برای هر دانش آموز، در مقایسه با کشورهای دیگر، تقریباً کمترین مقدار شیر را در مدارس توزیع می نمود.

اما متاسفانه در سال گذشته به طور متوسط حدود 20 نوبت شیر تنها بین دانش اموزان دوره ابتدایی به شکلی نامرتب توزیع شد و عملا در واقع بزرگترین برنامه شیر مدارس در جهان تبدیل به کوچکترین برنامه گردید و به عبارتی چراغ برنامه تنها روشن نگه داشته شد تا در دولت جدید فروغی حاصل گردد.

بدون شک عدم اجرای برنامه شیر مدارس ضربه سنگینی بر بهداشت و سلامت کودکان و دانش آموزان یعنی آینده سازان جامعه وارد می نماید.

 لذا از دولت جدید خصوصا وزیر محترم آموزش و پرورش درخواست می گردد با توجه به نقش مهم برنامه مذکور ترتیبی اتخاذ فرمایند که به روال سالهای گذشته حداقل همان 70 نوبت شیر در سال بین کلیه دانش آموزان کشور توزیع شود تا چراغ برنامه شیر مدارس پر نور گردد.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha