سلامت نیوز : این روزها داروخانه‌ها و بیمارستان‌ها و خانواده‌هایی که یکی از نزدیکان آنها به بیماری مبتلا شده خصوصا بیماری‌های خاص حال و روز خوشی ندارند، بعضی از بیمارستان‌ها علاوه بر کمبود و حتی نبودن دارو با کمبود تجهیزات پزشکی نیز مواجه هستند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه مردم سالاری ؛ هر گاه با خانواده‌هایی که یکی از افراد خانواده دارای بیماری هستند صحبت می‌کنیم از کمبود دارو یا نبودن آن و یا ازقیمت سرسام آور آن گله دارند. خانواده‌ها علاوه بر تحمل مشکلات فراوانی که در مورد بیمارشان دارند با تنش و استرس ناشی از این معضلات نیز روبرو هستند، این وضعیت باعث شده بعضی از این بیماران فوت کنند یا به دلیل استفاده از داروهای مشابه با مشکلات جدیدی مواجه شوند و حتی بعضی موارد منجر به بروز معلولیت شده و این مزید بر علت می‌شود که نه تنها بیماری آنها درمان نشده بلکه دارای معلولیتی نیز می‌شوند.

هزینه بالای دارو را می‌توان حل کرد و خانواده‌ها برای نجات عزیزشان دست به هر کاری می‌زنند و خود سختی را تحمل می‌کنند تا به بیمارشان کمک کنند با هزار مشکل و سختی آن دارو را تهیه می‌کنند ولی مسئله کمبود دارو این عمل را سخت‌تر نموده و آنها حاضرند چند برابر هزینه کنند و آن دارو را به قیمت گزاف بخرند. گاهی این دارو به عنوان مشابه داروی اصلی فروخته می‌شود و بیمار با نداشتن اطلاعات کافی و به امید تشابه خواص دارویی آن را مصرف می‌کند که متاسفانه در مواردی این عمل باعث تشدید مشکلات بیمار و حتی گاهی باعث مسمومیت‌های دارویی می‌شود و در بعضی موارد مشکلات غیرقابل جبرانی به بار می‌آورد. سومین مشکل، نبود آن دارو در بازار است که در این شرایط به هیچ وجه نمی‌توان به فرد کمک کرد و منجر به از دست دادن عزیزمان می‌شود و این مسئله مهم نیازمند توجه ویژه مسئولان ذی‌ربط است.

مسئله دیگری که در این میان مطرح است این که متاسفانه بیمه‌های درمانی هم این روزها ارزش چندانی ندارد و بیمارانی هستند که سال‌ها هزینه بیمه را پرداخت کردند به امید آنکه زمان بیماری کمک هزینه‌ای برای آنان باشد اما متاسفانه داروخانه‌ها بیشتر داروها را به دلیل کمبود بدون بیمه و به صورت آزاد و با قیمت گزاف به بیمار تحویل می‌دهند.در این میان هستند بیمارانی که به دلیل نداشتن تمکن مالی از دسترسی به دارو محروم مانده و جان خود را از دست می‌دهند.

مسئله دیگری که از اهمیت ویژه برخوردار است تهیه داروهای بیماری‌های خاص است که نبودن دارو برای این قشر می‌تواند مشکلات فراوانی برای آنها به دنبال داشته باشد. بیماری‌هایی نظیر انواع صرع، سرطان، دیابت و بیماری‌های صعب العلاج در این گروه قرار می‌گیرند.

لازم به یادآوری است که هر دولت مسئول سلامت هموطنان خود بوده و موظف است برای حفظ سلامتی آنها تمهیداتی را به عمل آورد و در مورد دارو، تغذیه و سلامت روان آنها بکوشد.

مردم نه مسئول سیاست هسته ای دولتشان هستند و نه می‌توانند بر آن تاثیری بگذارند، ولی با نهایت تاسف در ماه‌های اخیر بیماران ما به دلیل سیاست‌های هسته‌ای و تحریم‌های بین‌المللی ناشی از آن با کمبود و نایاب شدن بعضی داروهای حیاتی رو‌به‌رو بوده‌اند. بسیاری مجبور به پرداخت ارقام گزاف برای تهیه این دارو‌ها شده‌اند و بعضی حتی جان خود را در اثر این کمبودها از دست داده‌اند. امید که با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید، شاهد اتخاذ سیاست‌های مثبت و بهبود شرایط بهداشت و درمان در کشور باشیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha