سلامت نیوز : دریاچه ارومیه با روی كار آمدن دولت جدید ورد زبان‌ها شده، البته پیش از این هر از چند گاهی كسی سخنی از ارومیه به زبان می‌آورد. فاجعه ارومیه عمیق‌تر از چیزی است كه با چند تذكر و هشدار به وزارت نیرو و سازمان‌های مربوطه حل شود. آخرین اظهارنظر درباره این دریاچه بازمی‌گردد به نزدیك‌ترین مدیر محیط زیستی به منطقه؛ آقای مدیركل در آذربایجان شرقی گفته است دریاچه در حال پسروی است و شعاع بادهای نمكی حد و مرز نخواهند داشت.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه اعتماد ؛ بیوك رییسی، مدیركل محیط زیست آذربایجان شرقی تراز آبی فعلی دریاچه ارومیه را 1270 سانتیمتر عنوان كرد و گفت: «این درحالی است كه تراز آبی دریاچه ارومیه در سال گذشته 83/1270 بود و این میزان كاهش به خاطر تخریب بالای آب، نشان‌دهنده تشدید وضعیت وخیم این تالاب بین‌المللی و جانوران با ارزش آن است. مهم‌ترین علت مشكلات دریاچه ارومیه، تغییر اقلیم در كره زمین است كه كشور و استان ما نیز متاثر از این تغییر اقلیم است.»

وی كاهش بارندگی، توسعه بخش كشاورزی و غفلت 50 ساله از الگوی مصرف آب را از علل افزایش میزان مصرف آب در حوزه دریاچه ارومیه عنوان كرد و افزود: «در این میان ایجاد سازه‌های هیدورلیك نیز، روند پسروی را سرعت بخشید. انتقال آب ارس به دریاچه ارومیه در تامین منابع آب دریاچه ارومیه موثر است. با اجرای این طرح، دشت‌های تبریز، یكانات و هرزندات مرند و جلفا نیز سیراب خواهند شد.»

مسدود كردن هزار حلقه چاه در حوزه دریاچه ارومیه، استفاده از آبیاری تحت فشار، تغییر الگوی كشت در حوضه آبریز دریاچه و ایجاد سازه‌های جدید هیدرولیك برای تامین آب صنعتی و شرب را از جمله اقدامات موثر در كاهش مصرف میزان آب در این حوضه آبریز می‌توان برشمرد. بلورهای نمك دریاچه ارومیه، تهدیدی برای بادهای نمكی محسوب می‌شوند اگر از حالت كریستالی خارج شوند. رییسی در این خصوص گفته است: «اگر بلورهای نمكی موجود در دریاچه ارومیه، حالت كریستالی خود را از دست دهند؛ بادهای نمكی غیر قابل اجتناب خواهند بود. هم اكنون بادهای نمكی به صورت نامحسوس و در گزارش‌های وضعیت هوا در كمتر از 2/0 میكرون همراه با ذرات معلق مشاهده می‌شود، آلودگی هوا حد و مرز ندارد، یقینا شعاع اثرات بادهای نمكی بالا خواهد بود و نه تنها استان‌های آذربایجان شرقی و غربی، بلكه سایر استان‌ها را نیز تهدید خواهد كرد.»

اما گونه‌های جانوری جزیره‌های دریاچه ارومیه هم با خشكی دریاچه در معرض خطرند. خطری كه شاید از نگاه برخی كارشناسان تنها انتقال آنها بتواند باعث حفظ‌شان شود. دكتر شیرزاد عباسیان، اقلیم‌شناس با توجه به شرایط اضطراری دریاچه ارومیه، انتقال گونه‌ها را راه‌حل مقطعی می‌داند و تنها راه‌حل دایمی و قطعی این معضل را احیای دریاچه ارومیه. او معتقد است كشور ما به خاطر چهار فصل بودن پتانسیل این را دارد كه بتوان جانوران این منطقه را به منطقه‌یی مشابه از لحاظ آب و هوایی انتقال داد. استان خراسان، منطقه‌یی مشابه با ارومیه از نگاه این كارشناس محیط زیست است. در شرایط عادی انتقال گونه‌ها، اكوسیستم و حلقه‌های جانوری را به هم می‌زند، اما شاید در شرایط فعلی تنها گزینه موجود برای حفظ این جانوران، دور كردن آنها از سرزمینی باشد كه قرار است تنها آفتاب سوزان و نمك نصیب‌شان كند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha