وزیر بهداشت گفت: با تصمیمات اخیر دولت بازار دارویی کشور طی ۶ ماه آینده آرام می‌شود و از شرایط بحران خارج می‌شویم، فهرست دارویی کشور نیز بازنگری می‌شود و بعد طی یک فرآیند یکساله مردم شاهد کاهش قیمت اقلام دارویی نیز خواهند بود.

بازنگری فهرست ملی دارو در دستور کار دولت
سلامت نیوز : وزیر بهداشت گفت: با تصمیمات اخیر دولت بازار دارویی کشور طی ۶ ماه آینده آرام می‌شود و از شرایط بحران خارج می‌شویم، فهرست دارویی کشور نیز بازنگری می‌شود و بعد طی یک فرآیند یکساله مردم شاهد کاهش قیمت اقلام دارویی نیز خواهند بود.

حسن قاضی زاده هاشمی در گفت و گو با فارس، درباره اقدامات دولت برای رفع مشکلات دارویی و ارزان شدن دارو توضیح داد: با تصمیماتی که در دولت گرفته شده است این اتفاق یعنی ارزان شدن دارو کلید خورده است و مردم طی چند ماه آینده نتیجه تصمیمات دولت را خواهند دید اما با توجه به مشکلات کشور مردم نباید عجله کنند، باید صبور باشند و اجازه دهند طی یکسال آینده نتیجه اقدامات دولت در بازار آشکار شود.

وی ادامه داد:‌ در ورود دارو و نتیجه سیاستهای دولت تدبیر و امید باید یکسال آینده قضاوت کنیم.نتیجه تصمیمات این دولت در حوزه دارو نیز مانند حوزه اقتصادی است و با توجه به مشکلات زیادی که وجود دارد نیازمند زمان است.

وزیر بهداشت گفت:‌ در مواردی تصمیمات اتخاد شده در دولت در گذشته ظاهراً ناکام بوده است و با بداخلاقی‌هایی مواجه شده‌ایم که به نوعی در کار دولت برای ساماندهی بازار دارو اختلال ایجاد کرده‌اند اما نباید مأیوس شویم، خوشبختانه در دولت جدید از توان کارشناسی همه صاحبنظران و افراد خبره حوزه دارویی کمک گرفته‌ایم و آنان در فرایند تصمیم سازی مشارکت دارند و دارند کمک می‌کنند.

قاضی زاده هاشمی اضافه کرد:‌ ما از نظرات کارشناسی استفاده می‌کنیم و سعی می کنیم تصمیمات کم خطا باشد و مطمئناً افرادی عهده دار مسئولیت اجرایی در وزارت بهداشت می‌شوند که توانمند هستند و سابقه مدیریت بحران را دارند. ما دوره‌های سخت و بحرانی متعددی را در گذشته پشت سر گذاشته‌ایم، در جنگ تحمیلی روزهایی بود که به مراتب شرایط سخت تر از امروز بود.

وی ادامه داد: امروز هم مطمئن هستیم که مشکلات دارو را جمعش می‌کنیم و حتماً به فضل خدا و همکاری صاحبنظران و صبر مردم پیش بینی می‌کنیم که در ماههای آینده و تا یکسال آینده شاهد ارزان شدن قیمت دارو هم خواهیم بود.

وزیر بهداشت گفت: البته شما رسانه‌ها هم باید به ما کمک کنید. اگر شما تیتر بزنید که دارو ارزان می‌شود،این بین مردم موج ایجاد می‌کند و مردم از فردا یا یک هفته، دو هفته یا 3 هفته دیگر انتظار پیدا می‌کنند که نتیجه این حرف را در بازار و داروخانه‌ها ببینند در حالی که این طور نیست. در این صورت مردم اعتمادشان را از دست می‌دهند.

وی افزود: برای حل مشکلات داروهای مورد نیاز، باید اول داروها سفارش داده شوند، بعد از سفارش داروها باید وارد شوند، بعد وارد چرخه توزیع شوند، بعد بانکهای عامل ریالش را تأمین کنند و ما با بانکها هم صحبت کرده‌ایم که قرار است کمک کنند و اگر این اتفاقات اجرایی شوند، بعد از آن خبرهایی خوبی را به مردم اعلام خواهیم کرد.

قاضی زاده هاشمی ادامه داد: واقعیت این است که تلاش می‌کنیم تا 6ماه آینده در بازار دارو آرامش ایجاد کنیم و در یکسال آینده قیمت داروها نیز به سمت کاهش می‌رود. البته امیدوارم بتوانیم بیمه‌ها را هم متقاعد کنیم که پوشش بهتری به دارو بدهند.

وی همچنین گفت: یکی دیگر از انتظارات این است که فهرست دارویی کشور بازنگری شود. داروهای ثبت شده در کشور باید بازنگری شوند. در شورای دارویی کشور این اتفاق خواهد افتاد و البته در این مسیر از کمک،مشورت و همکاری انجمنهای تخصصی و متخصصان استفاده می‌کنیم تا مطمئن شویم داروهایی که مورد نیاز مردم است در کشور تأمین می‌شود.

وزیر بهداشت اضافه کرد:‌به هر حال ما در شرایطی هستیم که باید منابع کشور را هم مدیریت کنیم، شرایط باثباتی در حوزه دارو نداریم بنابراین مدیریت منابع هم بخشی از مسائلی است که باید در نظر گرفته شود. بنابراین فهرست رسمی دارویی کشور بازنگری می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha