شنبه ۲ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۳:۱۴
کد خبر: 80964

تراز آبی دریاچه ارومیه در سال گذشته 1270.83 بود که این امر نشان دهنده تشدید وضعیت وخیم این تالاب بین‌المللی و جانوران با ارزش آن است.

سلامت نیوز : مدیرکل محیط زیست آذربایجان شرقی تراز آبی فعلی دریاچه ارومیه را 1270.0 سانتیمتر عنوان کرد و گفت: این درحالیست که تراز آبی دریاچه ارومیه در سال گذشته 1270.83 بود که این امر نشان دهنده تشدید وضعیت وخیم این تالاب بین‌المللی و جانوران با ارزش آن است.

بیوک رئیسی در گفت‌وگو با (ایسنا) ، در تشریح علت پسروی دریاچه ارومیه گفت: مهمترین علت مشکلات دریاچه ارومیه، تغییر اقلیم در کره زمین است که کشور و استان ما نیز متاثر از این تغییر اقلیم است.

وی کاهش نزولات جوی، توسعه بخش کشاورزی، نیاز جامعه به توسعه کشاورزی و غفلت 50 ساله از الگوی مصرف آب را از علل افزایش میزان مصرف آب در حوزه دریاچه ارومیه عنوان کرد و افزود: در این میان ایجاد سازه های هیدورلیک نیز، روند پسروی را سرعت بخشید.

مدیرکل محیط زیست آذربایجان شرقی با اشاره به اقدامات دولتهای قبلی در نحوه مدیریت بر حوضه آبریز دریاچه ارومیه گفت: در این خصوص با تشکیل کارگروههای مختلف، تنظیم اسناد بالادستی برای مدیریت بر تالابها، مدیریت پایدار بر دریاچه ارومیه و تامین منابع آبی از محل صرفه جویی در استان، تا حدودی از پسروی دریاچه ارومیه جلوگیری شده است.

رئیسی انتقال آب ارس به دریاچه ارومیه را در تامین منابع آب دریاچه ارومیه موثر دانست و گفت: با اجرای این طرح، دشتهای تبریز، یکانات و هرزندات مرند و جلفا نیز سیراب خواهند شد.

وی مسدود کردن هزار حلقه چاه در حوزه دریاچه ارومیه، استفاده از آبیار تحت فشار، تغییر الگوی کشت در حوضه آبریز دریاچه و ایجاد سازه‌های جدید هیدرولیک برای تامین آب صنعتی و شرب را از جمله اقدامات موثر در کاهش مصرف میزان آب در این حوضه آبریز برشمرد.

مدیرکل محیط زیست آذربایجان شرقی با بیان اینکه در اجرای پروژه های 24 گانه برای نجات دریاچه ارومیه آذربایجان شرقی پیشگام بوده است گفت: بارورسازی ابرها 17 درصد در تامین منابع آبی دریاچه ارومیه موثر است که در سال گذشته چند سورتی پرواز توسط آب منطقه ای استان بر فراز این دریاچه صورت گرفته است.

وی ابراز امیدواری کرد که با آغاز بکار دولت جدید نیز شاهد اجرای برنامه هایی در جلوگیری از پسروی آب دریاچه ارومیه و افزایش میزان حجم آبی این دریاچه باشیم.

رئیسی در خصوص احتمال وزش بادهای نمکی نیز در صورت ادامه وضعیت پسروی آب دریاچه ارومیه گفت: اگر بلورهای نمکی موجود در دریاچه ارومیه، حالت کریستالی خود را از دست دهند؛ بادهای نمکی غیر قابل اجتناب خواهند بود.

مدیرکل محیط زیست آذربایجان شرقی با بیان اینکه هم اکنون بادهای نمکی بصورت نا محسوس و در گزارش های وضعیت هوا در کمتر از 0.2 میکرون همراه با ذرات معلق مشاهده می شود، گفت: آثار تخریبی آنها بصورت حاد نیست.

وی یادآور شد: اگر در تامین منابع آبی دریاچه ارومیه اقدامات موثری صورت نگیرد، منطقه در آینده‌ای نه چندان دور، از بادهای نمکی متاثر خواهد شد.

مدیرکل محیط زیست آذربایجان شرقی با بیان اینکه آلودگی هوا حد و مرز ندارد گفت: یقینا شعاع اثرات بادهای نمکی بالا خواهد بود و نه تنها استانهای آذربایجانشرقی و غربی، بلکه سایر استانها را نیز تهدید خواهد کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha