شنبه ۲ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۲:۳۷
کد خبر: 80970
سلامت نیوز : بسیاری افراد، چای سبز را قلب سلامت می‌دانند، اما تحقیقات جدید نشان می‌دهد این جایگاه به تنهایی از آن چای سبز نیست و دم‌نوش‌های دیگری نیز هستند که در سرزمین سلامت پادشاهی می‌کنند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از جام جم ؛ در ادامه خواص مهمی از دم نوش هایی نام آشنا را به روایت مجله پریونشن خواهید خواند. در یک آزمایش کوچک کلینیکی، محققان ایرانی دریافتند شرکت کنندگانی که به مدت چهار هفته و پس از هر وعده غذایی جوشانده ختمی مصرف می کنند فشار خونشان 44 درصد کاهش یافته بود.

این عدد، چهار درصد بیشتر از افرادی است که به جای جوشانده ختمی، چای سبز مصرف کرده بودند.

دکتر کوین اسپلمن متخصص گیاهان طبی و محقق موسسه ملی سلامت آمریکا می گوید: «در پژوهش های اولیه درباره چای ختمی تاثیرات مهمی بر فشار خون در کنار تغییرات مثبتی بر کلسترول و تری گلیسیرید خون مشاهده شده بود. این عوامل زمینه خطر را برای ابتلا به بیماری های قلبی ـ عروقی فراهم می آورند. اکنون با گذشت زمان به نظر می رسد جوشانده ختمی بسیار مفید و موثر است.»

هر چند بسیاری بر این باورند که جوشانده ختمی گوهر پنهان سلامت است، اما از سایر دم نوش ها نباید غافل بود.

در پی نتایج برخی پژوهش های جدید، گل همیشه بهار و بابونه نیز از سایه چای سبز بیرون آمده اند.  دانشمندان صربستانی بتازگی به ارزش شیمیایی ضد سرطان جوشانده های گل همیشه بهار و بابونه پی برده اند؛ هر دوی این دم نوش ها به سلول های بدخیم حمله می کنند، اما چای گل همیشه بهار تاثیر بیشتری از خود نشان داده است. طبق نتایج این پژوهش که در مجله پژوهش های گیاه درمانی  (Phytotherapy Research) منتشر شده است، این چای سلول های نامطلوب را از بین می برد، سلول هایی را که در شکل گیری سرطان پوست (ملانوما)، سرطان دهانه رحم و لوسمی مزمن (نوعی سرطان خون) نقش دارند، بلکه جلوی از بین رفتن سلول های خونی سالم را نیز می گیرد.

هر دو نوع  دم نوش مقادیر بسیار زیادی از ترکیبات فنولیک دارند که به باور کارشناسان به دلیل ماهیت ضد عفونت شان خاصیت آنتی اکسیدانی، ضد التهاب و ضد سرطانی از خود بروز می دهند.

با این حال درست است که این دو دم نوش در ظروف آزمایشگاهی از پس سلول های سرطانی برآمدند، اما واردشدن افشره آنها به عنوان دارو به جریان خون می تواند سمی و خطرناک باشد. به همین دلیل فعلا تنها راه مصرف این داروهای گیاهی شیوه سنتی دم کردن و نوشیدن آنهاست.

اسپلمن می گوید شما باید کارتان این باشد که فنجان خود را با این دو نوع دم نوش پر کنید. بابونه دم کرده می تواند درد معده را تسکین دهد. «اگر شما به هر نوع اختلال و گرفتاری معده مبتلا باشید، این دم نوش آرامش را به شما باز می گرداند.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha