شنبه ۲ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۲:۳۸
کد خبر: 80971
سلامت نیوز : شاید در اطرافتان به افرادی برخورد کرده باشید که همواره از خستگی مزمن و بدون علت شاکی هستند که به گفته خودشان استراحت کردن نیز این خستگی و ضعف را بهبود نمی‌بخشد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از جام جم ؛ شاید آنها به سندرم خستگی مزمن مبتلا باشند. سندرم خستگی مزمن یک نام عمومی برای احساس ضعف، خستگی و بی حالی مداوم یا عود کننده است که حداقل شش ماه طول کشیده و علت مشخصی هم نداشته باشد.

علامت مشخص بیماری خستگی مزمن این است که بعد از فعالیت بدنی زیاد یا بی خوابی رخ نمی دهد و همچنین با استراحت نیز از بین نمی رود، بلکه فرد یک احساس دائم ضعف و خستگی را همراه دارد.

این خستگی باعث کاهش توان ذهنی و جسمی فرد شده که باوجود تحقیقات فراوان هنوز علت مشخصی برای آن پیدا نشده است البته بعضی تحقیقات علت آن را عفونت های میکروبی یا ویروسی، ضعف سیستم ایمنی، علل ژنتیکی یا مشکلات روانپزشکی می دانند.

علائم سندرم خستگی مزمن می تواند شامل: کاهش توان ذهنی و جسمی فرد، افت فعالیت های روزانه، بی حوصلگی، کاهش قدرت تمرکز و حافظه، کاهش کیفیت خواب، خستگی مزمن، درد اندام ها و مفاصل، احساس کوفتگی ماهیچه ها و گاهی سردرد یا مشکلات گوارشی باشد. به طور خلاصه می توان گفت فرد سرحال نیست و به سوی انزوا پیش می رود.

از آنجا که هنوز درمان قطعی برای این بیماری در طب رایج وجود ندارد، استفاده از طب مکمل و سنتی درمان بسیار مفید و بدون عارضه ای برای کاهش علائم این بیماری و بهبود کیفیت زندگی فرد مبتلاست.

ورزش یکی از روش های مفیدی است که به این افراد توصیه می شود البته بهتر است نوع ورزش های انجام شده با مشورت متخصص انتخاب شود، چون علائم و شرایط بیماران متفاوت و متنوع است.

هیپنوتیزم و روان درمانی نیز از روش های موثر در کمک به این افراد است. توجه کافی به بهبود کیفیت زندگی، تغذیه، کاهش استرس های روزمره و تلاش برای شاد زیستن نیز موثر است.

براساس طب سنتی چینی علل سندرم خستگی مزمن کاهش تولید انرژی حیاتی (chi) یا جریان این انرژی در بدن است.

طب سوزنی با تحریک تولید انرژی حیاتی و بهبود جریان آن در بدن همچنین بهبود گردش خون می تواند درمان بسیار اثربخشی در کاهش علائم سندرم خستگی مزمن ازجمله اختلال تمرکز و حافظه، ضعف و بی حالی و خستگی و درد عضلانی باشد.

باتوجه به این که برخی تحقیقات علت سندرم خستگی مزمن را استرس اکسیداتیو بیان کرده است، آنتی اکسیدان های گیاهی می تواند تاثیرات مفیدی برای این بیماران داشته باشد.

جینسینگ و جینگکو دو گیاه دارویی با تاثیرات آنتی اکسیدان بسیار قوی و اثرات تقویت کننده تولید و جریان انرژی حیاتی هستند که امروزه در سراسر دنیا چه به صورت طبیعی و چه به صورت فرآورده های دارویی مورد استفاده قرار می گیرد.

اگر از علائم ذکر شده در مورد سندرم خستگی مزمن رنج می برید، بهتر است حتما به پزشک مراجعه کرده و برای تشخیص و درمان اقدام کنید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha