سلامت نیوز : رییس شبکه هپاتیت کشور با اشاره به اینکه کبد چرب در افراد چاق شایع است، هشدار داد: کبد چرب در 80 تا 90 درصد موارد چاقی مفرط دیده می‌شود. بدیهی است که مرض قند و بالا بودن چربی‌ خون در افراد چاق نیز دیده می‌شود و این دو عامل به بروز کبد چرب کمک می‌کند.

دکتر سید موید علویان در گفت‌وگو با (ایسنا)، با بیان اینکه یکی از فعالیت‌های مهم کبد، ذخیره‌سازی و سوخت‌و‌ساز چربی‌ها در بدن است، عنوان کرد: کبد طبیعی حاوی حدود پنج گرم چربی در 100 گرم وزن خود است.

وی ادامه داد: هر گاه مقدار چربی بیش از پنج درصد وزن آن افزایش یابد، به این حالت "کبد چرب" گفته می‌شود. کبد چرب، بیماری شایعی در جامعه است و در نتیجه بسیاری از بیماری‌ها و یا حالت‌های تغذیه‌ای در بدن ایجاد می‌شود.

به گفته رییس مرکز تحقیقات گوارش و کبد دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله (عج)، انباشته شدن چربی در سلول‌های کبدی می‌تواند به التهاب این سلول‌ها منجر شود. کبد نقش مهمی در سوخت‌وساز و شکستن چربی‌ها در بدن دارد و در صورت بروز اختلال در آن، چربی در کبد رسوب کرده و موجب بروز کبد چرب می‌شود.

وی در تشریح علل بروز کبد چرب عنوان کرد: چاقی و اختلال در چربی‌های خون، ابتلا به دیابت، مصرف‌ مشروبات الکلی، بدغذایی و سوء‌ تغذیه، مصرف برخی از داروهای کورتن‌دار نظیر پردنیزولون، مصرف برخی داروهای ضد تشنج و مصرف بی‌رویه هورمون‌ها از جمله عوامل موثر در بروز کبد چرب هستند.

رییس شبکه هپاتیت کشور ضمن تاکید بر اینکه در بیماری کبد چرب، کبد معمولا علامت خاصی ندارد و به دنبال انجام آزمایشات دوره‌ای، اختلال در آنزیم‌های آن مشخص می‌شود و یا این‌ که در زمان انجام سونوگرافی به علل دیگر، وجود کبد چرب نیز تشخیص داده می‌شود، گفت: البته اختلالات آنزیمی در کبد چرب معمولا خفیف بوده و در اکثر موارد موجب افزایش مختصر در آنزیم‌های کبدی می‌شود. در برخی موارد این بیماری با علائمی نظیر خستگی و احساس ناراحتی در قسمت فوقانی شکم همراه است.

علویان درباره چگونگی تشخیص این بیماری توضیح داد: در صورت وجود اختلال در آنزیم‌های کبدی، قبل از آنکه علت کبد چرب تشخیص داده شود در ابتدا لازم است سایر علل که موجب بروز اختلال در این آنزیم می‌شود، رد شوند.

وی افزود: همچنین بررسی لازم از نظر منفی بودن هپاتیت B و هپاتیت C انجام شود. برخی بیماری‌های متابولیکی نظیر بیماری ویلسون، هموکروماتوز و بیماری‌های خود ایمنی مثل سیروز صفراوی اولیه و هپاتیت خود ایمنی نیز باید بررسی شوند.

رییس مرکز تحقیقات گوارش و کبد دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله (عج)، درباره نحوه درمان بیماری کبد چرب نیز گفت: مهم‌ترین روش درمانی در این بیماری، رفع علت زمینه‌ای بروز بیماری است. کاهش وزن در افراد چاق، عدم مصرف مشروبات الکلی، کنترل بیماری دیابت، کاهش چربی‌های خون و تغییر در شیوه زندگی و فعالیت بدنی مهم‌ترین اصول درمان این بیماری هستند. در صورت درمان کبد چرب می‌توان مانع پیشرفت ضایعه کبدی شد.

علویان تاکید کرد:‌ کبد چرب در افراد چاق شایع است و در 80 تا 90 درصد موارد چاقی مفرط دیده می‌شود. بدیهی است که مرض قند و بالا بودن چربی‌ خون در افراد چاق نیز دیده می‌شود و این دو عامل به بروز کبد چرب کمک می‌کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha