سلامت نیوز : مدیرکل دفتر سلامت اجتماعی، اعتیاد و روان وزارت بهداشت درباره ورود بخش خصوصی به حوزه درمان سوء مصرف الکل و راه‌اندازی مراکز اختصاصی درمان سوء مصرف الکل گفت: به مراکز درمان اختصاصی برای سوء مصرف الکل نیازی نداریم.

دکتر عباسعلی ناصحی در گفت‌وگو با (ایسنا)، درباره ورود بخش خصوصی به حوزه درمان سوء مصرف الکل، گفت: تا زمانی که برنامه پزشک خانواده در سراسر کشور اجرایی نشود، سیستم ارایه خدمات نظام سلامت، دولتی – خصوصی خواهد بود؛ چرا که دولت به تنهایی قادر به ارایه خدمات درمانی نیست. هرچند باید از بخش خصوصی نیز در ارایه خدمات کمک گرفته شود اما مدیریت، نظارت و برنامه‌ریزی باید از طرف دولت اعمال شود.

وی در این باره ادامه داد: هرچند عده‌ای معتقدند که مانند اعتیاد به مواد، در مورد درمان سوء مصرف الکل نیز باید درمانگاه‌ها و مراکز اختصاصی داشته باشیم، اما اغلب متخصصان و صاحبنظران این عرصه به تاسیس درمانگاه‌ها و مراکز اختصاصی درمان اعتیاد به الکل اعتقادی ندارند و عنوان می‌کنند که مراکز درمان موجود از جمله پزشکان عمومی و متخصصان باید آموزش‌های مربوط به این مبحث را فراگیرند و در درمان این دسته از بیماران توانمند شوند.

مدیرکل دفتر سلامت اجتماعی، اعتیاد و روان وزارت بهداشت افزود: درمجموع فعلا نظریه علمی غالب آن است که به مراکز درمان اختصاصی برای سوء مصرف الکل نیازی نداریم.

ناصحی به تجربه دیگر کشورها در درمان سوء مصرف الکل اشاره کرد و گفت: در کشورهای دیگر نیز غالبا به این صورت است که برای درمان سوء مصرف الکل درمانگاه‌های اختصاصی ندارند؛ هرچند که برخی کشورها نیز به تاسیس این درمانگاه‌ها اقدام کرده‌اند.

وی در این باره افزود: در کشور ما به لحاظ شرعی و قانونی، مصرف الکل پذیرفته شده نیست و به همین دلیل اگر درمانگاه اختصاصی به این منظور تاسیس شود، علاقه‌مندان به درمان به این مراکز مراجعه نخواهند کرد؛ چرا که در این صورت شناسایی می‌شوند و از این موضوع ابا دارند.

مدیرکل دفتر سلامت اجتماعی، اعتیاد و روان وزارت بهداشت در پایان گفت: درمجموع نظریه غالب آن است که مراکز اختصاصی جهت درمان سوء مصرف الکل تاسیس نشود و درمان اعتیاد به الکل یا در مراکز درمان اعتیاد به مواد انجام شود یا همزمان با آن در مابقی کلینیک‌های دولتی و تخصصی در بیمارستان‌ها و بخش خصوصی صورت گیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha