سلامت نیوز : رییس فدراسیون پزشکی ورزشی ایران ضمن هشدار نسبت به بروز سکته‌های قلبی در میان افراد میانسالی که بدون در نظر گرفتن ضروریات سلامت و انجام معاینات پزشکی اقدام به ورزش‌های همگانی چون کوهنوردی می‌کنند، گفت: تشکیل پرونده پزشکی در مردان بالای 30 سال و زنان بالای 40 سال پیش از شروع ورزش ضروری است.

دکتر لطفعلی پورکاظمی در گفت‌وگو با (ایسنا)، با اشاره به ضرورت انجام معاینات پزشکی پیش از آغاز ورزش در بعد همگانی، تاکید کرد: فرض کنید یک مرد 40 ساله، یک مرتبه تصمیم می‌گیرد به کوه برود که در دامنه کوه درد قلبی به سراغش می‌آید.

وی افزود: یا فرض کنید همین فرد تصمیم می‌گیرد ورزش صبحگاهی انجام دهد، بدون آنکه از قبل بداند فشار خون یا بیماری مادرزادی قلبی دارد. در تمامی این موارد این احتمال وجود دارد که فرد با سکته قلبی مواجه شده و جان خود را از دست بدهد.

پورکاظمی با بیان اینکه اما این موضوع با مرگ ناگهانی قلبی در ورزشکاران متفاوت است، اظهار کرد: مرگ ناگهانی قلبی به سه علت رخ می‌دهد. نخست ممکن است به دنبال گرفتگی عروق کرونر قلب، ورزشکار سکته کند و بمیرد. عامل دوم مربوط به زمانی است که فرد بر اثر اصابت ضربه به قفسه سینه دچار ایست قلبی شود و عامل سوم این است که فرد بدون هیچ‌گونه ضربه و برخوردی دچار درد قلبی شود، به کما برود و سپس زندگی‌اش خاتمه یابد.

رییس فدراسیون پزشکی ورزشی ایران با تاکید بر اینکه هر سه عامل فوق، قابل پیشگیری است، گفت: گرفتگی عروق کرونر با معاینات قلبی، کنترل فشار خون، چربی خون و با کمک نوار قلب قابل تشخیص است. ایست قلبی به علت اصابت ضربه به قفسه سینه نیز با استفاده ورزشکاران از لباس‌های محافظ معمولا قابل پیشگیری است.

وی در ادامه تاکید کرد: بروز مرگ ناگهانی بدون هیچ ضربه و برخورد هم که در اغلب موارد بیماری‌های قلبی مادرزادی عامل بروز آن است با معاینات قلبی از جمله تست اکوی قلب قابل تشخیص است.

پورکاظمی با بیان اینکه مردان بالای 30 سال و زنان بالای 40 سال حتما باید قبل از آغاز تمرینات روزمره ورزشی، به پزشک مراجعه کرده و پرونده پزشکی تشکیل دهند، گفت: درواقع لازم است فشار خون، چربی خون و قند خون، چک شود و سابقه خانوادگی مورد بررسی قرار بگیرد.

رییس فدراسیون پزشکی ورزشی ایران اضافه کرد: به عنوان مثال فردی که اعضای درجه یک خانواده وی در حدود 50 سالگی و بعد از آن سابقه سکته قلبی دارند، احتمال بروز ناراحتی‌های قلبی در آن‌ها بالاتر است.

وی تاکید کرد: اجرای طرح پزشک خانواده در این خصوص بسیار موثر است و می‌تواند نقش شایانی در پیشگیری از بروز بیماری‌ها ایفا کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha