سلامت نیوز : یک کارشناس بهداشت دهان و دندان گفت: تعداد معدودی از دندانپزشکان به خصوص در سطح تهران مایل هستند که در مطب خود از همکاری یک بهداشت کار استفاده کنند، جای بهداشت کاران در کنار دندانپزشکان خالی است.

ژاله بحرینی در گفت وگو با ایسنا ، گفت: وظیفه بهداشت کاران دهان آموزش بهداشت دهان و پیشگیری از بیماری‌های دهان و دندان و لثه برای آحاد مختلف جمعیتی است، وظایف آنها آموزش صحیح مسواک زدن، جرم گیری و فلورایدتراپی است.

وی افزود: آموزش این بهداشت کاران از دوران بارداری و شیردهی مادران آغاز می‌شود، وقتی مادر باردار تغذیه مناسبی داشته باشد دندان‌های جنینی بهتر تشکیل می‌شود. این آموزش‌ها تا لحظه رویش دندان ادامه پیدا می‌کند، مراکز هدف این بهداشت کاران مهد کودک و مدارس است.

بحرینی با بیان اینکه نقش بهداشت کاران دهان در کشورمان جدی گرفته نشده است، تصریح کرد: بهداشت کاران دهان بدون حضور دندانپزشک نمی‌توانند از مطب خصوصی استفاده کنند و تعداد معدودی از دندانپزشکان به خصوص در سطح تهران مایل هستند که در مطب خود از همکاری یک بهداشت کار استفاده کنند.

این کارشناس بهداشت دهان و پیشگیری اظهار کرد: بیمار در بدو ورود به مطب دندانپزشکی در ابتدا به اتاق بهداشت کار مراجعه می‌کند و آموزش صحیح مسواک زدن به وی داده می شود و سپس بیمار را با دندانی کاملا تمیز بعد از انجام جرم گیری کامل به دندانپزشک برای درمان‌های بعدی معرفی می‌شود.

وی ادامه داد: اهمیت بهداشت دهان به قدری زیاد است که بسیاری از مراکز برای کشیدن دندان ابتدا جرم گیری می‌کنند تا عاری از میکروب شود و بعد اقدام به کشیدن دندان می کنند.

وی خاطرنشان کرد: اگرچه مراکز هدف بهداشت کاران مهد کودک‌ها و مدارس است ولی هیچ یک از مدارس و مهد کودک‌ها بهداشتکار دهان ندارند و برخی اقدامات مانند فلورایدتراپی توسط مربیان بهداشت مدارس انجام می شود که سر رشته‌ای در این زمینه ندارند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha