شنبه ۲ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۴:۳۳
کد خبر: 81003

سلامت نیوز : کارشناس انجمن ایدز آذربایجان غربی گفت: عمده‌ترین راه انتقال ویروس HIV در کشور، استفاده از سرنگ مشترک در بین معتادان تزریقی و روابط جنسی غیرایمن است.

دکتر “خسروی” در گفت‌وگو با (ایسنا)، افزود: در سال‌های اخیر با سیاست توزیع سرنگ، استفاده از سوزن استریل رایگان و درمان با متادون، آلوده شدن به ویروس HIV از این طریق تا حدود زیاد کنترل شد ولی گرایش به روابط جنسی غیر ایمن می‌تواند آمار مبتلایان به این ویروس را افزایش دهد.

وی اظهار کرد: سیستم ایمنی بدن انسان به طور ذاتی ایمنی لازم در برابر انواع بیماری عفونت‌ها را دارد اما در شرایطی که این سیستم به دلایل مختلف از جمله آلودگی به ویروس HIV یا همان ویروس تضعیف کننده، کارایی لازم را نداشته باشد در برابر یک سری عفونت‌ها که در حالت عادی نمی‌توانند باعث ایجاد بیماری در انسان شود، آسیب پذیر می‌شود و عفونت‌ها می‌توانند باعث ایجاد بیماری‌های خطرناک و حتی موجب مرگ افراد شود.

وی افزود: بیماری HIV در طی چهار مرحله بالینی، خود را نشان می‌دهد؛ در مرحله اول که عفونت حاد اولیه نام دارد، چند هفته بعد از ورود ویروس به بدن علایمی نظیر تب، گلودرد، بزرگی غددلنفاوی، درد مفاصل وعضلات، ضعف و بی حالی، کاهش وزن و اسهال ظاهر می‌شود که این علایم اختصاصی نبوده و شباهت کاملی با نشانه‌های بسیاری از بیماری‌های دیگر دارد؛ این علایم ظرف یک تا دو هفته بهبود می‌یابد و در این دوره فرد حامل ویروس بوده و می‌تواند ویروس را به سایر افراد منتقل کند.

کارشناس انجمن ایدز آذربایجان غربی، مرحله دوم بیماری را عفونت بدون علامت عنوان کرد و گفت: این دوره معمولا 6 تا8 سال طول می‌کشد و در این مدت شخص مبتلا هیچگونه علامتی از بیماری را نشان نمی‌دهد و به ظاهر، کاملا سالم است ولی می‌تواند ویروس را به دیگران منتقل کند.

وی در رابطه با مرحله سوم این بیماری، اظهار کرد: مرحله سوم عفونت علامت دار نام دارد که با پیشرفت بیماری شخص وارد مرحله علامت دار می‌شود که این علایم می‌تواند به صورت کاهش وزن شدید، تب طولانی مدت، تعریق شبانه و بزرگی غدد لنفاوی ظاهر شود.

خسروی در رابطه مرحله آخر این بیماری، گفت: نقص ایمنی پیشرفته همراه با ابتلا به انواع عفونت‌های فرصت طلب و سرطان‌ها مرحله پایانی پیشرفت این بیماری است، در این مرحله بیمار به علت شدت نقص ایمنی، فرد دچار انواع عفونت‌های فرصت طلب و سرطان‌های وخیم می‌شود و در نهایت به دلیل شدت بیماری دچار مرگ زودرس می‌شود؛ حدود دو تا 12 هفته بعد از ورود ویروس به بدن، با انجام آزمایش خون می‌توان ابتلای فرد به ویروس را مشخص کرد.

وی خاطرنشان کرد: از راه‌های انتقال ویروس HIV می‌توان به تماس جنسی محافظت نشده، استفاده مشترک از وسایل تیز و برنده، استفاده از سرنگ مشترک در بین معتادین تزریقی، انتقال از طریق مادر آلوده به ویروس به جنین، خون و فراورده‌های آن و پیوند اعضا می‌توان اشاره کرد.

خسروی افزود: از آنجا که ایدز ارتباط تنگاتنگی با مواد مخدر و روابط جنسی دارد و در تضاد با ارزش های مذهبی، اجتماعی و فرهنگی بسیاری از جوامع است، افراد مبتلا به ایدز یا مشکوک به ابتلا طرد می‌شوند. معمولا این افراد به عنوان افرادی گنهکار و خاطی شناخته می‌شوند نه کسانی که نیازمند کمک و یاری هستند و این برخورد نه تنها گریبان خود فرد را می‌گیرد بلکه خانواده و فرزندان آنها را نیز در معرض اتهام و تبعیض قرار می‌گیرند.

وی افزود: برای پیشگیری از ایدز، پرهیز از تماس جنسی غیر ایمن، پایبندی به اصول خانوادگی و اخلاقی و وفاداری به همسر، پرهیز از مصرف مواد مخدر یا محرک و استفاده نکردن مشترک از وسایل تیز و برنده مثل تیغ اصلاح، سوزن خالکوبی و وسایل تزریق توصیه می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha