سلامت نیوز : همزمان با روز بزرگداشت حکیم ابو علی سینا، سفیر کشورمان از کادر پزشکی فعال هلال احمر ایران و بخش درمان کمیته امداد امام خمینی (ره) در تاجیکستان، تجلیل کرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ همزمان با فرارسیدن سالروز بزرگداشت حکیم ابوعلی سینا و روز پزشک، از خدمات کادر پزشکی فعال در جمعیتت هلال احمر ایران و بخش درمان کمیته امداد امام خمینی (ره) در تاجیکستان، علی اصغر شعردوست، سفیر کشورمان در محل سفارت ایران تجلیل شد.

شعردوست در این مراسم با وابسته دانستن حیات هر ملت به تاریخ و مفاخر بزرگ فرهنگی آن ملت، وجود بزرگان و مفاخر سرزمین ایران را موجب مباهات و از جمله افتخارات این ملت خواند و گفت: در واقع هویت و شناسنامه هر ملتی را می باید در پیشینیان و بزرگان تاریخی آن جستجو کرد و ما از این جهت سربلند و سرافرازیم که در شناساندن خود و گذشته مان با توجه به شجره‌نامه و شناسنامه بلامنازع تاریخی، خود را مردمی از سرزمین ابن سینا، رازی، حافظ و سعدی، رودکی و نظامی و سایر نام آوران به دنیا معرفی می کنیم و این مایه مباهات است.

وی سهم ایران در بنای کاخ رفیع مجموعه تمدنی جهان را بسیار مهم و غیر قابل انکار خواند و افزود: اگر بخواهیم سهمی را که تمدن ایرانی و اسلامی در مجموعه تمدن جهانی از آن برخوردار است نادیده بگیریم، بی شک این کاخ سترگ فرو خواهد ریخت و این تنها در حوزه شعر و ادب خلاصه نمی گردد. با وجود اینکه سرآمد بودن ما در این حوزه زبانزد بود و حتی بسیاری از بزرگان فرهنگی مغرب زمین نیز بدین رفعت و فخامت ادبی و هنری معترفند. آنجا که می‌بینیم « گوته » شاعر آلمانی آن زمان که به حافظ می‌رسد، سر تعظیم فرو می آورد. و هزار سال پس از سرودن شاهنامه، امروز با وجود تغییرات زبانی در دنیا هنوز کودک تاجیک با زبان ساده و سهل و ممتنع نهفته در سروده های حکیم فرزانه توس، شاهنامه را از یاد می خواند.

شعردوست شهرت و آوازه مردمان مشرق زمین را تنها در هنر و ادبیات این مرز و بوم منحصر نداسته و برخورداری از این آوازه را در سایر عرصه ها نیز تعمیم داد و تصریح کرد: با وجود هنر و ادبیات غنی در کنار آثار ناب موجود در تاریخ فرهنگی سرزمینمان، ما از وجود بزرگانی چون ابن سینا نیز بهره مندیم که کتاب قانون وی در طب هنوز با وجود گذشت قرن ها، مرجعی معتبر در نزد پزشکان جهان است. حکیمی که علاوه بر طب در الهیات و فلسفه نیز سرآمد بوده و کتاب قانون وی خود گواه این مدعاست. چیره دستی او در حوزه حکمت و فلسفه تا آنجاست که با خلق آثار حکمی و فلسفی خود موجب به وجود آمدن برخی از شاخه‌های علم فلسفه در جهت بنیانگذاری فلسفه سینایی و برخی شاخه ها در جهت مخالفت با آن شد. تا جایی که حکیم بزرگی چون غزالی تمام عمر خویش را صرف نقد اثر وی می کند.

وی اختصاص برخی از روزها بنام بزرگان و مفاخر کشورمان و همچنین بزرگداشت اقشار و صنوف موثر در جامعه بشری، در تقویم سالیانه کشورمان را یکی از افتخارات جمهوری اسلامی ایران پس از پیروزی انقلاب دانست و خطاب به کادر پزشکی حاضر در جلسه ضمن ارزشمند دانستن خدمات آنان در حفظ سلامت و کاستن درد و رنج بیماران چنین اظهارکرد: هیچ امری بالاتر از آن نیست که انسان دردمندی را از درد رهایی بخشد. البته بی تردید شفا در دست پروردگار است. در متون روایی چنین ذکر شده که : " دارو و درمان وسیله‌ای است برای شفای مریض و شفابخش اصلی خداوند است."و نیز فرمایش پروردگار در مصحف مجید است که " برای هر کاری از جمله برای رسیدن به خداوند باید به وسیله ای متوسل شد و به طریقی رفت.." و پزشک همان طریق و واسطه شفابخشی پروردگار برای انسان است. به روح بلند ابن سینا و تمامی انسانهایی که برای کاستن درد و رنج انسانها توان خویش را معطوف می دارند درود می فرستیم.

شعردوست همکاری های درمانی موجود میان ایران و تاجیکستان را برگ زرینی دیگر در تاریخ مناسبات دو کشور دانست و با اشاره به تمایل تاجیکان در بهره مندی و استفاده از توان پزشکی و دارویی متخصصان و پزشکان کشورمان در درمان بیماری های مختلف چنین گفت: خدمت رسانی به تاجیکان برای ما بسیار ارزشمند است چراکه ما به واقع یک ملت هستیم و امیدواریم که این حوزه (درمان و پزشکی) از فعالیت‌های ایران در تاجیکستان روز به روز گسترش یابد. امروزه شاهد آن هستیم که درصد قابل ملاحظه ای از بیماران تاجیک برای درمان و معالجه به ایران می روند که این خود درصد قابل توجهی از اعزام بیمار به خارج از کشور برای معالجه را تشکیل می دهد. زیرا سطح پزشکی در ایران با وجود بهترین مراکز بهداشتی و درمانی به لحاظ استانداردهای پزشکی و درمانی با نظایر مراکز درمانی سطح دنیا قابل مقایسه است اما با وجود برخورداری از این امکان از نظر نزدیکی مسافت، هزینه و نیز هم زبانی مردمان دو کشور و بسیاری از امتیازات دیگر، امروزه تاجیکان، برای درمان، ایران را به سایر کشورها ترجیح می دهند.

سفیر کشورمان در دوشنبه در پایان این جلسه بار دیگر از خدمات هلال احمر جمهوری اسلامی ایران و بخش درمانی کمیته امداد امام خمینی (ره) در زمینه تشخیص های اولیه و ارائه راهنمایی های لازم برای عزیمت به ایران و سیر طبیعی معالجات در ایران، تشکر و قدردانی کرد و افزود: حوزه بهداشت و درمان در کنار سایر حوزه های فعالیت ایران در تاجیکستان نظیر ساخت نیروگاه، تونل، جاده سازی، کشاورزی، ایجاد کارخانجات تولیدی و صنعتی از اهمیت و گسترش قابل ملاحظه برخوردار است و یقینا شما عزیزان از پیشگامان این عرصه هستید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha