یکشنبه ۳ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۰:۱۱
کد خبر: 81032

در حال حاضر، وضعیت نظام تولید، توزیع و واردات دارو در کشور غیر طبیعی و در مواردی ناسالم است، بنابراین سالم سازی تمام عرصه های دارویی به ویژه بخش مدیریتی از مهم ترین اولویت های مسئولان این سازمان برای سامان دادن به وضعیت موجود است.

دارو ارزان می‌شود
سلامت نیوز : «سیدحسن قاضی‌زاده هاشمی» وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشكی دولت روحانی می‌گوید كه مسئولان سازمان غذا ودارو خبرهای خوشی درباره وضعیت دارویی برای بیمارانی كه این روزها در كوچه پس كوچه های بازار آزاد دارو سرگردان هستند،دارند. او خبرهای خوشی دارویی را ماحصل گفت‌وگوهای هفته پیش معاول اول رئیس جمهور، وزیر نفت، رئیس كل بانك مركزی و مسئولان سازمان غذا ودارو می داند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه تهران امروز ؛ قاضی‌زاده همچنین به مردم قول داد كه التهابات بازار دارو تا 6 ماه آینده آرام بگیرد و این كالاهای اساسی در طی یك فرآیند یكساله ارزان شوند. «سیدحمید خوئی» رئیس انجمن علمی داروسازان ایران از هاشمی می‌خواهد تا سالم‌سازی مدیریت دارو و حذف رانت‌خواری اولویت وزارت متبوع او باشد.

یك نسخه شفابخش برای كاهش التهاب دارو

حسن قاضی زاده نسخه پیچیده شده در این جلسه را شفابخش می‌داند و می‌گوید: « به دنبال این جلسه در زمینه ساماندهی، طراحی و همچنین ایجاد آرامش دارویی تصمیماتی گرفته شد که ترجیح می‌دهم این خبرها را از زبان مسئولان مربوطه در سازمان غذا و دارو بشنوید، در مجموع منتظر ابلاغ این تصمیم‌ها هستیم.» او همچنین بعد از یك هفته از آغاز ورود به ساختمان وزارت بهداشت می گوید:«به مجلس قول داده بودم که در راستای اجرای قانون برنامه پنجم توسعه تلاش کنم، قطعا این کار را انجام خواهم داد. انتخاب مدیرانی که در آینده سکاندار نظام سلامت خواهند بود نیز با رویکرد سلامت محوری صورت خواهد گرفت.»

 قاضی زاده گام های نخست دولت یازدهم برای كاهش قیمت دارو را مطلوب توصیف می‌كند و می گوید:«با تصمیماتی که در دولت گرفته شده این اتفاق یعنی ارزان شدن دارو کلید خورده است و مردم طی چند ماه آینده نتیجه تصمیمات دولت را خواهند دید اما با توجه به مشکلات کشور مردم نباید عجله کنند، باید صبور باشند و اجازه دهند طی یک‌سال آینده نتیجه اقدامات دولت در بازار آشکار شود.» او البته تاكید می‌كند كه در زمینه ورود دارو و نتیجه سیاست‌های دولت تدبیر و امید باید یک‌سال آینده قضاوت کنیم.نتیجه تصمیمات این دولت در حوزه دارو نیز مانند حوزه اقتصادی است و با توجه به مشکلات زیادی که وجود دارد نیازمند زمان است.» به گفته او، در مواردی تصمیمات اتخاد شده در دولت در گذشته ظاهرا ناکام بوده و با بداخلاقی‌هایی مواجه شده‌ایم که به نوعی در کار دولت برای ساماندهی بازار دارو اختلال ایجاد کرده‌اند اما نباید مایوس شویم. خوشبختانه در دولت جدید از توان کارشناسی همه صاحبنظران و افراد خبره حوزه دارویی کمک گرفته‌ایم و آنان در فرآیند تصمیم‌سازی مشارکت دارند و کمک می‌کنند. او همچنین به همگام اطمینان می‌دهد كه مشكلات دارو حل شدنی است.

امیدواری وزیر برای حمایت بیمه ها

قاضی زاده می گوید كه با تیم همراه تلاش دارد تا 6 ماه آینده آرامش را وارد بازار دارو كند و قیمت‌ها را به سمت كاهش ببرد. البته مثل همیشه پای بیمه‌ها وسط كشیده می‌شود و وزیر دولت روحانی اظهار امیدواری می‌كند كه بتواند بیمه ها را متقاعد كند كه پوشش بهتری به دارو بدهند.به گفته او یكی از انتظارات این است که فهرست دارویی کشور بازنگری شود. «در شورای دارویی کشور این اتفاق خواهد افتاد و البته در این مسیر از کمک،مشورت و همکاری انجمن‌های تخصصی و متخصصان استفاده می‌کنیم تا مطمئن شویم داروهایی که مورد نیاز مردم است در کشور تأمین می‌شود.»

هاشمی تاكید می‌كند:«‌به هر حال ما در شرایطی هستیم که باید منابع کشور را هم مدیریت کنیم، شرایط باثباتی در حوزه دارو نداریم بنابراین مدیریت منابع هم بخشی از مسائلی است که باید در نظر گرفته شود. بنابراین فهرست رسمی دارویی کشور بازنگری می‌شود.»

سالم‌سازی مدیریت دارو

وضعیت دارویی ایران به گفته بسیاری از كارشناسان، نمایندگان مجلس و وزارت بهداشت نتیجه سوءمدیریت است و تاثیر آنچنانی از تحریم‌ها نمی‌گیرد.«سید‌حمید خوئی» رئیس انجمن علمی داروسازان ایران هم اعتقاد دارد كه وزارت بهداشت سال‌های اخیر دوران بی‌سیاستی و بی‌انضباطی بی‌سابقه‌ای را پشت سر گذاشت و متأسفانه موارد متعددی رانت و فساد در عرصه‌های گوناگون مدیریت دارویی رخ داد.

آنطور كه او توصیف می‌كند:« در حال حاضر، وضعیت نظام تولید، توزیع و واردات دارو در کشور غیر طبیعی و در مواردی ناسالم است، بنابراین سالم سازی تمام عرصه های دارویی به ویژه بخش مدیریتی از مهم ترین اولویت های مسئولان این سازمان برای سامان دادن به وضعیت موجود است.» او وضعیت دارویی امروز را طبیعی می داند و می‌گوید:«در نتیجه این مسائل، عرضه و تقاضای دارو به هم خورده، شاهد احتکار و قاچاق هستیم و ضروری است، دولت آرامش و امنیت را از طریق متعادل کردن نظام عرضه و تقاضای دارو فراهم آورد.»خوئی با اشاره به اینکه تا زمانی که نظام عرضه و تقاضا دارو متعادل نشود، امکان ایجاد برقراری امنیت و تعادل دارویی را نخواهیم داشت، می گوید:«تا امنیت ایجاد نشود، همچنان شاهد قاچاق، احتکار و عرضه داروهای تقلبی خواهیم بود.»

برخوردها با قاچاق دارو جدی نیست

به اعتقاد خوئی تاکنون برخورد با قاچاق دارو و تخلفات دارویی، چندان در کشور جدی گرفته نشده است. او تاكید می‌كند:« به لحاظ قانونی اخلال در بازار دارو باید، جزو جنایتهای تراز اول شناخته شود و برخورد با قاچاق دارو و قاچاقچیان دارو به لحاظ آنکه سلامت و جان مردم را تهدید می‌کند، نباید با قاچاق دیگر کالاها یکسان باشد.» او از تدوین قوانین و مقررات لازم برای افزایش سهم مشارکت داروسازان در نظام سلامت و ایجاد امنیت شغلی برای داروسازان به عنوان دیگر اولویتهای نظام سلامت به ویژه در حوزه دارو نام برد و می گوید:« از مشکلات داروسازان آن است که وقتی می خواهند بر اساس اصول حرفه‌ای خود عمل کنند، مثلا از ارائه بدون نسخه دارو به بیماران ممانعت کنند، مورد اعتراض، تهدید و بعضا ضرب و شتم فیزیکی قرار می گیرند که این امر امنیت آنان را تهدید می‌کند.»

او لزوم نظارت دقیق بر کیفیت دارو را از دیگر اولویت‌های وزارت بهداشت در دولت جدید برشمرد و می‌گوید:« در آشفته بازار کنونی، بحث کیفیت دارو مورد غفلت واقع شده که ضروری است در دولت جدید، وزارت بهداشت بر کیفیت داروها اعم از تولید داخل و وارداتی، نظارت موثر داشته باشد و با حمایت عملی از تولید کنندگان از قبیل واقعی سازی قیمت داروها، آنان را برای ارتقای کیفی محصولات یاری رساند.»

خوئی همچنین اعتقاد دارد:« در صورتی که هزینه ارتقای کیفیت دارو در بهای تمام شده محصولات لحاظ نشود، تولید کننده هیچ انگیزه ای برای ارتقای کیفیت تولیدات خود نخواهد داشت و آنچه طی سال‌های اخیر شاهد آن بودیم، مکانیزم های غلط قیمت گذاری بود که هر چند در قالب حمایت از بیماران صورت می‌گرفت، اما در سطوح کلان به مکانیزم های ضد منافع ملی و ضد ارتقای محصولات تبدیل شد.»

خوئی، استیفای حقوق مراکز عرضه خدمات سلامت را از جمله داروخانه‌ها و بیمارستان ها در برابر شرکتهای بیمه گر از دیگر اولویتهای وزارت بهداشت در دوران جدید برشمرد.

مسئله ای كه به یكی از معضلات نظام سلامت كشور تبدیل شده وتا به امروز به راهكاری كه بتواند گره به‌وجود آمده را باز كرد، منجر نشده است. بیمه ها در حالی به داروخانه ها و بیمارستان‌ها بدهكارند، كه همچنان بدون كمك آنها نمی توان به وضعیت دارو سر و سامان داد و از بیماران حمایت كرد. البته مسئله پیچیده تری هم وجود دارد.

به گفته خوئی طی سال‌های اخیر شاهد دو گرایش در مورد واردات دارو بودیم.

نخست رویکردی که اساسا با واردات هر گونه داروی خارجی به کشور مخالفت می‌کرد که این رویکرد، به واردات داروهای قاچاق به کشور دامن زد و دوم گرایشی که به صرف تولید هر گونه داروی جدید خارجی، خواستار واردات آن بی توجه به اولویتهای نظام سلامت و کیفیت داروی مورد نظر بود. گرایش دوم در سال های اخیر وضعیت دارویی كشور را به سمت بحران برد.

منتقدان هم تاكنون به صورت شفاف وارد ماجرا نشده‌اند وهمواره از كسانی صحبت می‌كنند كه هیچ نام ونشانی از آنها ندارند اما بازار دارو را در دست دارند. این روزها بسیاری از مردم امیدوارند كه تلاش‌های وزیر بهداشت و تیم او بتواند این ماجرای تلخ را پایان دهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha