سلامت نیوز : پلیس مبارزه با موادمخدر دیروز اعلام كرد كه كشفیات انواع موادمخدر توسط پلیس در 5 ماهه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل 25 درصد افزایش داشته است، در این مدت بزرگ‌ترین باند مافیایی بین‌المللی ترانزیت موادمخدر نیز در كشور منهدم و 215 تن انواع موادمخدر شامل 166 تن تریاك، یك تن ماده مخدر صنعتی شیشه و مقادیری حشیش و هروئین كشف و ضبط شده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه تهران امروز ؛ به‌گفته سردار علی مویدی، رئیس پلیس مبارزه با موادمخدر ناجا، ماموران ناجا در این مدت موفق شده‌اند یك هزار و100 باند ترانزیت موادمخدر را شناسایی و منهدم كرده و درگیری با قاچاقچیان موادمخدر 50 درصد رشد داشته است. همچنین این مقام ارشد پلیس در یك خبر نگران‌كننده اعلام كرد كه روزانه بیش از 1387 كیلوگرم موادمخدر در كشور كشف می‌شود.

به‌گزارش تهران امروز،آمارهای ستاد مبارزه با موادمخدر در چندین سال متوالی حكایت از اعتیاد 2 میلیون ایرانی به موادمخدر دارد. حمیدرضا صرامی‌، مدیركل دفتر تحقیقات و آموزش ستاد ‌ با اشاره به این نكته گفته بود: نرخ شیوع مصرف موادمخدر و روان‌گردان‌ها در جمعیت 15 تا 64 ساله كشورمان 2.65 درصد است كه در این میان میزان مصرف موادمخدر استان‌های كرمان، مازندران، خوزستان، آذربایجان غربی، لرستان، سیستان‌وبلوچستان، كرمانشاه، فارس، تهران، خراسان رضوی، قم و البرز بالاتر از حد میانگین كشوری است.

دستور مجمع تشخیص مصلحت برای درمان معتادان

ظاهرا وضعیت اعتیاد در كشورمان روز به روز در حال وخیم‌تر شدن است به‌گونه‌ای كه مجمع تشخیص مصلحت نظام در قانونی دولت را مكلف كرد تا به صورت اختیاری و در صورت خودداری معتادان به شكل اجباری آنها را به مراكز ترك اعتیادبرده و درمان كند.با این حال ستاد مبارزه با موادمخدر اعلام آمادگی كرده كه سالانه فقط می‌تواند 10هزار معتاد را درمان كند كه به ازای هر معتاد روزانه 10هزار تومان و سالانه 100 میلیون تومان باید هزینه شود این در حالی است كه هزینه یك دوره سم زدایی كه 21 روز طول می‌كشد بیش از 2 میلیاد تومان برای این تعداد برآورد شده كه به سایر هزینه‌های دولت تحمیل می‌شود كه با این حساب با اختصاص تمام 540 میلیارد تومان بودجه ستاد مبارزه با موادمخدر به درمان معتادان نمی‌توان به صفر شدن تعداد معتادان امیدوار بود.

با این حال وجود سندهای بالادستی كه مجمع تشخیص مصلحت نظام در حوزه درمان به آنها تاكید كرده می‌تواند جای امیدواری برای درمان معتادان در كشور باشد. در ماده 15 قانون مبارزه با موادمخدر نیز همه معتادان موظف به مراجعه به مراكز درمانی شده‌اند و وزارتخانه‌‌های رفاه و بهداشت در كنار ستاد مبارزه با موادمخدر موظف به تدوین آیین‌نامه در این زمینه شده‌اند. از سوی دیگر ماده 16 این قانون به درمان اجباری معتادانی كه به این مراكز مراجعه نمی‌كنند یا اعتیاد خود را ظاهر می‌كنند مربوط می‌شود كه براساس این قانون این افراد با دستگیری توسط مراجع ذی‌صلاح به این مراكز آورده می‌شوند.

ایران خط مقدم مخدرها

همسایه بودن با كشور افغانستان به عنوان نخستین تولیدكننده موادمخدر در دنیا باعث شده تا بالاترین حجم تولیدات این كشورها وارد كشور ما شود. اگر چه تلاش‌های زیادی از جمله مسدود كردن مرزها، كنترل دقیق مسافران ورودی به كشور از طریق مرزهای شرقی به منظور جلوگیری از ورود این مواد به كشورمان انجام می‌شود اما حجم ورودی موادمخدر به كشورمان بالاتراز حد انتظار است ضمن اینكه مسیر ایران برای ترانزیت موادمخدر با صرفه‌ترین مسیر برای قاچاقچیان و ترانزیت این مواد به كشورهای اروپایی است.

از سوی دیگر به دلیل ترانزیت این مواد، مصرف موادمخدردر كشورمان طی سالهای گذشته به قدری زیاد شده كه كارشناسان در این باره بارها و بارها هشدار داده‌اند، به‌گفته فرید براتی سده در 3 سال آینده شاهد سونامی اعتیادر كشور خواهیم بود و سیدحسین موسوی‌چلك نیز با اشاره به این نكته كه مصرف موادمخدر صنعتی در چند سال گذشته در كشور افزایش داشته، می‌گوید: باید برنامه‌ریزی‌هایی را در سطح كلان به منظور كاهش مصرف و آسیب‌های ناشی از آن داشته باشیم. وی با اشاره به بودجه سال‌جاری به تهران‌امروز می‌گوید: نكته تاسف بارماجرا درخصوص مبارزه با موادمخدر در كشورمان آنجاست كه در بودجه سال 92 اعتبارات مربوط به این بخش كاهش یافته و این موضوع می‌تواند به این معنی باشد كه فعالیت‌هایی كه قرار است در سال‌جاری درخصوص مبارزه با موادمخدر انجام شود از سال گذشته كمتر می‌شود این در حالی است كه ورود موادمخدر به كشورمان به‌رغم تمام كشفیات كمتر نشده است.»

به‌گفته وی كارشناسان و مسئولان باید از تمام ظرفیت‌های موجود برای مبارزه با اعتیاد،‌ارائه خدمات پیشگیرانه،‌كاهش آسیب‌ها و افزایش توانمندی افراد استفاده كنند و زمینه برای پیشگیری و درمان اعتیادر در كشور بیش از گذشته فراهم شود. موسوی‌چلك با اشاره به این نكته كه در 5 سال گذشته نگرانی درخصوص موادمخدر در كشورمان بسیار بیشتر شده است، می‌گوید: بر اساس آمار ستاد مبارزه با موادمخدر سالانه بیش از 500 تن كشفیات موادمخدر در كشور انجام می‌شود و اگر این كار با تمام ظرفیت‌های موجوددر كشور انجام شود باز هم به این نتیجه می‌رسیم كه تنها توانسته‌ایم 30 درصد موادمخدر ورودی به كشور را كشف كنیم.»

افزایش كشفیات لابراتوارهای موادمخدر

برخورد با آشپزخانه‌های تولید شیشه و جمع‌آوری این مراكز از اهداف ستاد مبارزه با موادمخدر است. آمارهای این ستاد حكایت از افزایش 80 درصدی كارگاه‌های تولید شیشه در كشور دارد این در حالی است كه قاچاقچیان به دلیل اقدامات پلیس در منازل و به صورت مخفیانه اقدام به تولید ماده مخدر شیشه می‌كنند.

موسوی‌چلك اما افزایش لابراتوارهای تولید موادمخدر صنعتی در داخل كشور به‌رغم تمام كشفیات پلیس در این باره را باعث به وجود آمدن نگرانی‌هایی در آینده می‌داند و می‌گوید: به دلیل جذابیت این مواد، استفاده آن در میان جوانان بیشتر شده و خود این موضوع می‌تواند عاملی برای كاهش سن مصرف‌كنندگان موادمخدر باشد و از سوی دیگر عوارض مخرب مواد صنعتی و وابستگی شدید آن اقدامات درمانی و كاهش آسیب‌ها را كمتر می‌كند و همچنین به دلیل درآمد بیشتر، سرمایه‌گذاری نیز در این حوزه بیشتر شده است.

به‌گفته وی مهم‌ترین راهی كه می‌تواند ما را در مبارزه با موادمخدر به نتیجه برساند فراهم كردن بستری مناسب برای مشاركت مردم و سازمان‌‌های غیردولتی در این خصوص است كه بتوانند در سطوح پیشگیری بسیار موثر واقع شوند و همچنین باید بپذیریم كه امروزه موادمخدر و مسائل مرتبط با آن از برنامه‌ریزی‌های ما بسیار جلوتر هستند بنابراین باید در اقداماتی كه انجام می‌دهیم و عملكردمان، بهتر از گذشته و دقیق‌تر رفتار كنیم و امیدواریم بتوانیم با تدابیر مناسب جهت كاهش رشد مسائل مرتبط با موادمخدر موثر باشیم.

فرید براتی سده، مدیركل پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی نیز با اشاره به این نكته كه تا 3 سال آینده شاهد سونامی اعتیاد در كشور خواهیم بود می‌گوید:‌ متاسفانه شاهد بازگشت هروئین به چرخه موادمخدر كشور هستیم.

وی تاكید می‌كند: ‌موادمخدر چند دسته هستند اثركننده، تخدیركننده، توهم زا و محرك.بنابراین ماده بعدی كه مورد استفاده معتادان قرار می‌گیرد جزو این گروه‌ها یا تركیبی از آنهاست. وی درخصوص این ادعا می‌گوید:‌ سیستم قاچاق كشور بسیار باهوش است و وقتی جلوی یك ماده مخدرگرفته می‌شود سریع ماده دیگری را جایگزین می‌كند،اما ما هم باید هوشیار باشیم. به‌گفته براتی‌سده: اقتصاددانان و جامعه‌شناسان معتقدند پس از سال 96 مشكل بیكاری در كشور كم شده و مصرف موادمخدر كم‌كم به نقطه تعادل خود می‌رسد. مدیركل پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی كشور درخصوص مصرف دوباره هروئین در كشور می‌گوید: «كراك افغانی همان هروئین است و به عبارتی، عصاره هروئین تغلیظ می‌شود و نام كراك افغانی را بر آن می‌گذارند و این ماده به لحاظ تركیبات و ساختار، تفاوتی با هروئین ندارد اما به خاطر غلظت بالا و میزان مصرف تمایل به مصرف آن در میان مصرف‌كنندگان بالاتر است.»

به‌گفته براتی سده : «چند سال پیش اوج مصرف كراك افغان در كشور بود اما به دلیل آلودگی بالایی كه در مشتقات پیدا كرد تمایل معتادان برای مصرف آن كاهش یافت و مافیای موادمخدر چند سالی از آن چشم پوشید اما هم‌اكنون به دلیل افزایش مصرف هروئین در كشور، كراك افغانی هم شیوعی دوباره یافته است و باید توجه داشت افزایش مصرف هروئین به معنای افزایش تزریق مشترك و بازگشت موج دوم اچ‌آی‌وی است.»

آنچه تمام كارشناسان حوزه اعتیاد بر آن عقیده دارند این است كه مهم‌ترین راه برای به نتیجه رسیدن مبارزه با موادمخدر فراهم كردن بستری مناسب برای مشاركت مردم و سازمان‌های غیردولتی در این باره است تا بتوان شاهد پیشگیری‌های موثر در این باره باشیم چرا كه موادمخدر و مسائل مرتبط با آن از برنامه‌ریزی‌های ما بسیار جلوتر هستند بنابراین باید در اقداماتی كه انجام می‌دهیم و عملكردمان، بهتر از گذشته و دقیق‌تر رفتار كنیم و برای این كار بهتر است كمی با واقعیات و آمارهای صحیح از معتادان كشور بیشتر مانوس شویم تا فاجعه را بهتر حس كنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha