یکشنبه ۳ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۱:۰۵
کد خبر: 81043

سلامت نیوز : به گفته پزشکان، قرمز و دردناک شدن پوست در نتیجه ساعت‌ها قرار داشتن در معرض آفتاب به وسیله مولکول‌های فراوانی بروز می‌کند که در اپیدرم پوست وجود دارند. متوقف کردن این مولکول‌ها که TRPV4 نام دارند، می‌توانند در برابر تأثیرهای دردناک آفتاب‌سوختگی از پوست محافظت کنند. عمده‌ترین دلیل آفتاب‌سوختگی به سبب وجود اشعه ماورای‌بنفش B و UVB است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان ؛ به طور متوسط وجود این اشعه‌ها برای بدن مفید است و افزایش مقدار ویتامین D روزانه و بهبود وضعیت عمومی پوست را به همراه دارند، اما اگر افراد به مدت زیادی در معرض آن باشند این اشعه می‌تواند به DNA سلول‌های پوستی آسیب برساند و آمادگی‌ ‌آن‌ها در برابر سرطان پوست را افزایش دهد. پزشکان آمریکایی چگونگی عملکرد مولکول‌های TRPV4 را بررسی کرده‌اند که چرا مقدار آن‌ها در پوست زیاد است و چگونه در فرایند بروز درد شرکت دارند زیرا ممکن است در ایجاد درد و صدمه رساندن به بافت پوست نقش اصلی را به همراه UVB فراوان داشته باشند.

برای مشخص شدن اینکه آیا این یافته‌های آزمایشگاهی روی سلول موش‌ها با انسان نیز مرتبط هستند یا خیر، محققان از نمونه پوست انسان استفاده کردند تا با قاطعیت افزایش فعالیت‌های این مولکول‌ها و اندوسلین اپیدرم پوست انسان بعد از اینکه در معرض UVB قرار می‌گیرند را تشریح کنند. محققان از یک ترکیب دارویی به نام GSK205 استفاده کردند که به طور گزینشی عملکرد سلول‌های TRPV4 را کنترل می‌کند. آن‌ها دریافتند موش‌هایی که با این ترکیب درمان شدند به طور گسترده‌ای در برابر دردها و پوسته پوسته شدن در برابر آفتاب‌سوختگی مقاومت نشان دادند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha