طبق قانون مصوب مجمع تشخیص مصلحت نظام، صدور مجوز برای مراکز ترک برعهده وزارت تعاون، کارو رفاه اجتماعی (سازمان بهزیستی) و وزارت بهداشت و دستگاه‌های تابعه یعنی دانشگاه علوم پزشکی است.

بخشنامه توقف صدور مجوز مراکز ترک اعتیاد، غیرقانونی است
سلامت نیوز : مدیرکل دفتر پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی گفت: درصورت ادغام مراکز ترک اعتیاد در طرح پزشک خانواده، صدور مجوز مراکز ترک اعتیاد از سوی سازمان بهزیستی متوقف نخواهد شد.

"فرید براتی سده" در گفت‌وگو با ایلنا با اشاره به اینکه دو دستگاه دولتی مجاز به صدور مجوز برای مراکز ترک اعتیاد هستند، گفت: طبق قانون مصوب مجمع تشخیص مصلحت نظام، صدور مجوز برای مراکز ترک برعهده وزارت تعاون، کارو رفاه اجتماعی (سازمان بهزیستی) و وزارت بهداشت و دستگاه‌های تابعه یعنی دانشگاه علوم پزشکی است.

وی با اشاره به اینکه این قانون یک قانون لازم الاجرا است، افزود: اگر قرار است در این قانون تغییراتی اعمال شود باید در ستاد مبارزه با مواد مخدر مصوب شود.

به گفته وی ستاد مبارزه با مواد مخدر نامه‌ای درباره بخش نامه توقف صدور مجوز مراکز درمان اعتیاد به وزارت بهداشت ارسال کرده است و با اشاره به اینکه این موضوع خلاف مقررات و قوانین است متقاضی لغو آن شده است.

مدیر کل دفتر پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی اذعان داشت: هم‌اکنون اگر فردی برای اخذ مجوز به دانشگاه علوم پزشکی در شهر یا شهرستان مراجعه کند و با در نظر گرفتن این بخشنامه مجوز برای مرکز اعتیاد صادر نشود فرد می‌تواند به دیوان عدالت اداری شکایت کرده تا دیوان عدالت اداری آن بخشنامه لغو کند.

براتی سده با تاکید بر اینکه درصورت ادغام مراکز ترک اعتیاد در طرح پزشک خانواده، صدور مجوز از سوی سازمان بهزیستی متوقف نخواهد شد، افزود:‌‌ همان طور که رئیس سازمان بهزیستی نیز اشاره کرده بود اجرای طرح پزشک خانواده به مدت زمان قابل توجهی برای استقرار در کشور نیاز دارد از همین رو طی مدت این فرآیند چند ساله، نهاد و سازمانی باید عهده دار درمان اعتیاد در کشور باشد.

وی خاطر نشان کرد: درصورت اجرای برنامه پزشک خانواده، نظام سطح بندی خدمات پزشکی متحول خواهد شد اما اگر از دیدگاه اعتیاد به آن نگاه کنیم، همچنان نیاز به وجود مراکز ترک اعتیاد به صورت تخصصی در کشوربه چشم می‌آ‌ید.

مدیرکل دفتر پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی در مورد عدم کارآمدی طرح پزشک خانواده در حوزه اعتیاد گفت: پزشکان موجود که در آینده به عنوان پزشک خانواده انتخاب می‌شود شناخت درست و کاملی از آسیب اعتیاد نداشته و باعث خارج شدن سیستم از چرخه درمان می‌شوند. از همین رو پزشکان خانواده نیازمند آموزش و آماده سازی در این حوزه هستند.

براتی سده توجه ویژه به مراکز ترک اعتیاد و عدم لغو مجوز آن‌ها طی مدت اجرای طرح پزشک خانواده را ضروری دانست و افزود: پزشک خانواده اگر با مراجعه معتاد مواجه شد باید او را برای حل تخصصی مشکل به مراکز درمان اعتیاد ارجاع دهد.

وی اذعان داشت: از طرف دیگر همه خدمات مربوط به آسیب اعتیاد نمی‌تواند از طریق پزشک خانواده ارائه شود. خدماتی از جمله پیشگیری از طرف پزشک خانواده ارائه نمی‌شود زیرا پزشکان در حوزه پیشگیری آموزش ندیده‌اند و وقت لازم را نیز برای ارائه این خدمت ندارند.

براتی سده با اشاره به اینکه طرح پزشک خانواده در حوزه اعتیاد با این سرعت وعجله و بدون کار کار‌شناسی باعث نابسامانی می‌شود، افزود: از همین رو سازمان بهزیستی تا زمان استقرار کامل طرح پزشک خانواده در کشور، به صدور مجوز برای این مراکز ادامه خواهد داد.

وی خاطر نشان کرد: هر زمانی که برنامه پزشک خانواده در سراسر کشور استقرار پیدا کرد و درمورد سایربیماری‌ها نتیجه بخش بود سازمان بهزیستی نیز به ورود طرح پزشک خانواده در حوزه اعتیاد مهر تایید خواهد زد.

مدیر کل دفتر پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی از راه اندازی اولین مرکز تخصصی ترک اعتیاد الکل در تهران خبر داد و افزود: این مرکز تخصصی ترک اعتیاد الکل در تهران در روزهای آینده فعال خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha