ماجرای کمبود و گرانی دارو در کشور، از حدود یک سال قبل در کشور کلید خورد و هنوز هم آثار و تبعات آن متوجه مردم و بیماران است.

چرا دارو کمیاب و گران شد ؛ مافیا یا تحریم دارویی ؟
سلامت نیوز : ماجرای کمبود و گرانی دارو در کشور، از حدود یک سال قبل در کشور کلید خورد و هنوز هم آثار و تبعات آن متوجه مردم و بیماران است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر ؛ روز گذشته وزیر بهداشت از اعلام خبرهای خوش دارویی به مردم خبر داد و گفت که وضعیت دارو به حالت عادی باز خواهد گشت. این در حالی بود که همزمان با این اظهارنظر، دکتر سیدحمید خویی رئیس انجمن علمی داروسازان ایران نیز به شدت از سیاست بازی و بی برنامگی این وزارتخانه در گذشته انتقاد کرد و از رانت دارویی در این وزارتخانه خبر داد.

چنین اظهارنظری از سوی کسانی که دست اندرکار تامین سلامت مردم هستند، خود گواه این واقعیت است که موضوع مدیریت و برنامه ریزی در وزارت بهداشت، از اهمیت و جایگاه ویژه ای برخوردار است که اگر به درستی تعریف و تبیین شود، می تواند تا حدود زیادی از حجم مشکلات مردم در حوزه بهداشت و درمان بکاهد. این در حالی است که کمبود داروهای خاص و گران قیمت در یک سال گذشته، به شدت مردم و بیماران را آزار داده و هرآنچه توسط مسئولان وزارت بهداشت، تدبیر و اجرا شد، تنها به مثابه تسکین درد بود.

مافیای دارویی وجود دارد

رسول خضری عضو هیئت رئیسه کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، معتقد است که تخلفات شرکتهای پخش دارو در جلوگیری از روند عادی توزیع اقلام دارویی، مبلغی بیش از ۵۰ الی ۱۰۰ درصد سود را به جیب آنان سرازیر می‌کند.

وی تاکید دارد که انحصاری بودن شرکتهای پخش دارو، روند توزیع دارو را دچار اختلال کرده و همین امر حوزه سلامت را با چالشهای جدی مواجه ساخته است.خضری همچنین معتقد است که در کشور مافیای دارویی وجود دارد که بر واردات و توزیع دارو تصدی پیدا کرده است.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با عنوان این مطلب که برخی شرکتهای پخش دارو امکان توزیع تعدادی از اقلام دارویی را دارند، عنوان داشت که علت اصلی کمبود دارو عملکرد شرکتهای دارویی است زیرا داروها را در انبارها نگه داشته تا در نهایت با چندین برابر قیمت به فروش برسانند.

پرسه دلالان دارو در اطراف داروخانه های بزرگ دولتی

دکتر ایرج خسرونیا عضو هئیت مدیره نظام پزشکی تهران بزرگ، از ایجاد بازار سیاه خرید و فروش داروهای کمیاب و گرانقیمت در اطراف داروخانه های بزرگ دولتی در پایتخت خبر داده و گفته است که شاید مسئولان وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو در راستای رفع مشکلات دارویی در کشور، اقداماتی انجام داده باشند اما هنوز ملموس نیست و مردم همچنان گرفتار تهیه دارو و قیمت گران آن هستند.

رئیس جامعه پزشکان متخصص داخلی ایران در ارتباط با وضعیت بازار سیاه ناصرخسرو و اینکه آیا مردم برای تهیه داروی خود همچنان به این مکان می روند، اظهارداشت: نه تنها بازار داروی ناصرخسرو همچنان وجود دارد بلکه این وضعیت به سمت داروخانه های بزرگ دولتی از جمله 13 آبان، 29 فروردین و... در تهران کشیده شده است. به طوریکه دلالان دارو از ساعت 11 صبح در اطراف این قبیل مراکز دارویی حضور داشته و مشغول خرید و فروش داروهای کمیاب و گران قیمت هستند.

وی ادامه داد: این دلالان دارو که تعدادشان بیشتر از مراجعه کننندگان به این مراکز دارویی است، یا منتظر هستند داروهای بیماران را به چند برابر قیمت بخرند و یا اینکه آن دسته از بیمارانی که از تهیه دارو مستاصل و ناامید شده اند، به چند برابر قیمت داروی مورد نیازشان را به آنها بفروشند.

علت اصلی کمبود دارو

احمد آریایی نژاد عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، علت اصلی کمبود دارو را وابستگی صنعت داروسازی ایران به مواد اولیه خارجی دانست و افزود: با شفاف سازی فعالیتهای شرکتهای دارویی و رسیدگی هوشمندانه مسئولین و بازرسین مربوط به امور واردات و توزیع دارو، مشکلات دارویی به راحتی قابل حل خواهد بود.

وی با تاکید بر اینکه مافیای دارو نیز از عوامل مهم کمبود دارو محسوب می شوند، گفت: مسئو لان امر باید داروهای موجود در گمرک، شرکتهای دارویی و داروخانه ها را مورد بررسی قرار داده و فورا به ترخیص داروهای مورد نیاز و ضروری بیماران اقدام نمایند.

تخلف داروخانه ها در نگهداری داروها

سلیمان عباسی عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با بیان اینکه دپوی برخی اقلام دارویی خاص از تخلفات مهم داروخانه‌ها است، گفت: وزارت بهداشت باید با اینگونه موارد برخورد کند چراکه بر اساس گزارشات مردمی که به مجلس می‌رسد برخی از داروخانه‌ها از ارایه خدمات به بیماران سر باز می‌زنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha