یکشنبه ۳ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۲:۲۱
کد خبر: 81054
سلامت نیوز : «قطعا ما در زمینه طب سنتی و مکمل کوتاهی کرده ایم و این را بنده ، مسئولان وزارت بهداشت وهمه افراد اقرار می کنیم». دکتر یوسفی قائم مقام دانشکده طب سنتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در نشست خبری مداخلات درمانی غیر مجاز که در دانشگاه علوم پزشکی مشهد برگزار شد، با بیان این مطلب افزود: در نظام سلامت پیش گیری مقدم بر درمان است و اگر در جریان ورود طب سنتی به عرصه سلامت کشور به این مهم نپردازیم به همان چالشی دچار می شویم که طب جدید با آن روبه روست.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه خراسان ؛ وی با بیان این که امروزه به پیشگیری کمتر از درمان توجه می کنیم و دستگاه های مختلف برای درمان خریداری می کنیم ، افزود: رسانه ها که وظیفه هدایت افکار عمومی را برعهده دارند باید به این موضوع توجه کنند چون اگر کل بودجه کشور را هم به درمان اختصاص دهیم باز هم نمی توانیم جامعه ای سالم داشته باشیم.

یوسفی هم چنین با بیان این که ما متناسب با نیاز جامعه خدمات آموزشی، پژوهشی و درمانی نداریم، افزود: البته نیازواقعی با نیاز کاذب متفاوت است و بعد از تبلیغ یک روش و سبک درمانی نیاز کاذب در جامعه ایجاد می شود.وی هم چنین در بخش دیگری از این نشست گفت: حدود 200 سال است که طب سنتی آگاهانه یا ناآگاهانه از عرصه خدمات طبی جدا شده و اکنون که قرار است به استفاده از این طب برگردیم باید اجازه بدهیم در دوره ای 20 ساله به آن برگردیم.

یوسفی با بیان این که طی 2 سال گذشته تعدادی از پزشکان دانش آموخته دانشکده های طب سنتی فارغ التحصیل شده اند درباره اقدامات انجام شده برای احیای طب سنتی، افزود: در 5-6 سال گذشته 12 دانشگاه، دانشکده و گروه طب سنتی در کشورایجاد و در وزارت معاونتی برای طب سنتی ایجاد و ساختار تشکیلاتی آن نیز مصوب شده است.
عجله نکنید...

وی برای کاربردی شدن طب سنتی از طریق سیستم بهداشت و درمان گفت:نباید عجله کرد و باید اجازه داد تا یک یا ۲ دهه بگذرد و نواقص و کاستی ها جبران شود.یوسفی به 3 سرفصل آموزش، پژوهش و درمان طب سنتی اشاره کرد و گفت: برای درمان با طب سنتی در تاریخ 4/4/91 وزارت درمان آیین نامه ای را ابلاغ کرده است که براساس آن افراد خبره مورد تایید یا پزشکان دوره دیده می توانند درمان با طب سنتی را انجام دهند.وی به دانش آموخته شدن 3 پزشک طب سنتی و 4 نفر در حال دفاع از پایان نامه خود اشاره کرد و افزود: 2 مرکز درمانی دانشگاهی طب سنتی در مشهد داریم که یکی دردانشکده طب سنتی و دیگری در کلینیک بیمارستان امام رضا (ع) فعال است.یوسفی با اشاره به سند طب سنتی اظهار داشت: براساس این سند عطار، ماساژور، حجام، فصاد و ... رده بندی شده اند و هم اکنون آیین نامه اجرایی آن در حال تدوین است.وی پژوهش دراین زمینه را نیازمند مجوز و اطلاع دانشگاه دانست و گفت: آموزش باید براساس مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی انجام شود که آموزش های پزشکی باید با تایید وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی باشد.

سونامی دوم مداخله گران درمان

هم چنین در این نشست دکتر اسلامی مدیر نظارت بر درمان و اعتبار بخشی معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: سال گذشته شاهد موج اول مداخله گران درمان بودیم و امسال نیز موج دوم این سونامی از راه رسیده است.

وی با بیان این که بسیاری از مردم اطلاع ندارند برای درمان به کجا مراجعه کنند، افزود: مجدد برای چندمین بار به مداخله گران درمان هشدارمی دهیم که دانشگاه علوم پزشکی برابر قانون با آن ها برخورد می کند و نظارت بر درمان شهروندان را عهده دار است.اسلامی از رسانه ها خواست به 3 علت اصلی بیماری ها شامل آلودگی هوا، تغذیه و استرس بیشتر توجه کنند و افزود: غذاهای نامناسب و فست فود ها باعث برخی بیماری ها شده است و هزینه های زیادی را برای دارو و درمان به ما تحمیل می کند.

وی با بیان این که مداخله گران در زمینه پوست و مو، تغذیه و رژیم درمانی، طب گیاهی، شکسته بندی و ارتوپدی زیاد شده اند، گفت: برای هر کدام از این زمینه ها کمیته های تخصصی تشکیل شده است .اسلامی با بیان این که نظارت بر 2 هزار آرایشگاه مردانه و 4 هزار آرایشگاه زنانه به نظارت های علوم پزشکی افزوده شده است، تصریح کرد: دربرخی آرایشگاه ها بدون داشتن تخصص به درمان کاشت مو، تجویز رژیم های چاقی و لاغری و استفاده از لنز اقدام می شود.وی با بیان این که محل کار پزشکی آرایشگاه نیست حتی اگر فرد پزشک باشد باید در کلینیک و مطب فعالیت کند، تصریح کرد: در یکی از آرایشگاه های زنانه فردی ۳روز بعد از عروسی به دلیل استفاده از لنز رنگی با توصیه آرایشگاه بینایی خود را از دست داد. اسلامی به برگزاری برخی دوره های آموزشی غیرمجاز در برخی آرایشگاه های زنانه اشاره کرد و گفت: با این ترفند که فردی را از دبی (امارات) آورده اند غیرمجاز دوره آموزشی برگزار می کنند.

«کار چاق کن ها»

او به برخی دلالی های مداخله گر در درمان اشاره کرد و گفت: برخی از این مداخله گران تعدادی «کار چاق کن» (دلال) دارند که دلال در محیط عمومی حضور پیدا می کند و به صورت چهره به چهره برای مداخله گر تبلیغ و به ازای معرفی فرد مبلغی را دریافت می کند.

دکتراسلامی همچنین به طب سنتی اشاره کرد و گفت: ما طب سنتی را قبول داریم و در وزارت بهداشت معاونتی برای این مورد و در مشهد نیز دانشکده طب سنتی تشکیل شده است.

وی افزود: تاکنون ۳۰۰قلم داروی طب سنتی وارد داروخانه ها شده است. وی تصریح کرد: طب سنتی باید در دانشکده طب سنتی پیگیری شود.

اسلامی با بیان این که تقویت طب سنتی را در دستور کار داریم درباره یکی از شکایات در این زمینه گفت: برخی افراد خود را دکتر و پروفسور نامیده اند و فعالیت های درمانی را انجام می دهند. وی افزود: یکی از این مداخله گران سال گذشته با عنوان دکتر فعالیت می کرد و ۳۴ نوع درمان را نیز انجام می داد که محل فعالیت او پلمب شد. اسلامی همچنین گفت: معاونت طب سنتی وزارت بهداشت برنامه ای را تدوین کرده است که به زودی از افراد مدعی این طب دعوت و آزمونی گرفته خواهد شد تا آ ن ها نیز برابر قانون فعالیت کنند. اسلامی همچنین در بخش دیگری آمار نظارت و رسیدگی به تخلفات در این حوزه را اعلام کرد و گفت: ۴هزار و ۱۳۱ پرونده تخلفات بهداشتی تشکیل شده که در کمیسیون تعزیرات برای همه آن ها احراز جرم شده است.

هدف پزشک تأمین سلامت مردم

همچنین در این نشست دکترمهدی درخشان معاون انتظامی سازمان نظام پزشکی خراسان رضوی گفت: مداخلات درمانی از گذشته وجود داشته و در آینده نیز وجود خواهد داشت و برای بهبود وضعیت باید برای ارتقای فرهنگ مردم تلاش کنیم. وی با بیان این که هدف پزشکی تأمین سلامت مردم است نه پر کردن جیب خود، افزود: از فعالیت های طب سنتی جلوگیری نشده است و افرادی که ادعای فعالیت های طب سنتی را دارند باید از طریق مجاری قانونی آن را در اختیار مردم قرار دهند. درخشان همچنین به نیاز درمانی مردم اشاره کرد و افزود: طب سنتی در کشور مغفول مانده بود و خدمات ابوعلی سینا و دیگر پزشکان طب سنتی با ورود طب جدید قطع شد. همچنین در این نشست، دکترعلیرضا اسداللهی مشاور رئیس دانشگاه علوم پزشکی در امور دندان پزشکی درباره مداخله گران در درمان دندان پزشکی صحبت کرد.

در حاشیه

* اگرچه این جلسه برای مداخله غیرمجاز درمانی تشکیل شده بود ولی بیشتر وقت جلسه به موضوع طب سنتی و افرادی غیرمتخصص که با این عنوان مداخله درمانی دارند، اختصاص یافت.

دکتریوسفی از رسانه ها انتقاد کرد که چرا همایش های افراد مدعی طب سنتی پوشش خبری و رسانه ای داده می شود و از خبرنگاران خواست قبل از این که این گونه همایش ها را پوشش دهند با تماس تلفنی از دانشکده طب سنتی یا مدیر نظارت بر درمان استعلام کنند که این خواسته مورد اعتراض قرار گرفت!

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha