مدتهاست گرانی و کمبودهای دارویی دغدغه بیماران شده و حتی عده ای دچار صدمات جبران ناپذیر ناشی از دریافت دیرهنگام دارو شده اند و برخی از پیام های مردمی به "کمپین یاری بیماران" حکایت از مرگ عزیزانشان در اثر کمبودهای دارویی دارد. بیماران چشم انتظار تصمیمات دولت تدبیر و امید و عزم راسخ وزیر بهداشت جدید برای حل مشکلات دارویی هستند.

چشم امید بیماران به گره گشایی وزیر بهداشت
سلامت نیوز: مدتهاست گرانی و کمبودهای دارویی دغدغه بیماران شده و حتی عده ای دچار صدمات جبران ناپذیر ناشی از دریافت دیرهنگام دارو شده اند و برخی از پیام های مردمی به "کمپین یاری بیماران" حکایت از مرگ عزیزانشان در اثر کمبودهای دارویی دارد. بیماران چشم انتظار تصمیمات دولت تدبیر و امید و عزم راسخ وزیر بهداشت جدید برای حل مشکلات دارویی هستند.

به گزارش سلامت نیوز بیشتر از یک هفته از آغاز فعالیت رسمی دولت یازدهم می گذرد. دولت تدبیر و امید همان ابتدای کار با برگرداندن ارز مرجع به داروها و ترخیص داروهای دپو شده از گمرک که یکی از عوامل مهم کمبودهای دارویی بود، به یاری بیماران شتافت. اکنون نیز وزیر بهداشت این دولت، دکتر سید حسن قاضی‌زاده هاشمی، از تصمیماتی که در جلسه با معاون اول رییس جمهور، وزیر نفت، رییس کل بانک مرکزی و دکتر نوبخت، معاون رییس‌جمهور و همچنین مسئولان ذی‌ربط در سازمان غذا و دارو برای ساماندهی، طراحی و همچنین ایجاد آرامش دارویی، گرفته شده؛ خبر داده و اعلام کرده است در هفته جاری خبرهای خوش دارویی برای مردم خواهیم داشت. 

شاید این خبر وزیر بهداشت جدید بارها به گوش بیماران آشنا باشد. چرا که مسئولین قبلی بارها وعده های اینچنینی دادند و متاسفانه هیچ یک به مرحله عمل نرسید. مدتهاست که گرانی و کمبودهای دارویی دغدغه بیماران شده و حتی عده ای دچار صدمات جبران ناپذیر ناشی از دریافت دیرهنگام دارو و عدم درمان کامل با داروهای تجویزی از سوی پزشکشان شده اند و حتی برخی از پیام های بیماران حکایت از مرگ عزیزانشان در اثر کمبودهای دارویی دارد.

آنچه که بیشتر از تحریم ها در بروز مشکلات دارویی نقش بسزایی داشته سوء مدیریت است به طوری که دکتر تقی نوربخش،رئیس انجمن ارتوپدی ایران عنوان کرده است « 30 درصد مشکلات حوزه سلامت مربوط به تحریم و 70 درصد ناشی از سوءمدیریت است.» لذا رفع مشکلات مربوط به سوء مدیریت، توجه ویژه وزیر بهداشت را می طلبد تا از ادامه این روند جلوگیری نماید.

البته وجود رانت و فساد در عرصه های مدیریت دارویی و ناسالم بودن وضعیت نظام تولید، توزیع و واردات دارو در کشور و در نتیجه احتکار و قاچاق دارو از دیگر عوامل مهم بروز مشکلات دارویی است به طوری که دکتر سیدحمید خوئی، رییس انجمن علمی داروسازان ایران گفته است:« وزارت بهداشت طی سال های اخیر دوران بی سیاستی و بی انضباطی بی سابقه ای را پشت سرگذاشت که طی این دوران، متاسفانه موارد متعددی از رانت و فساد در عرصه های گوناگون مدیریت دارویی رخ داد؛ لذا هم اینک سالم سازی تمام عرصه های دارویی به ویژه بخش مدیریتی از مهم ترین اولویت های مسئولان این سازمان برای سامان دادن به وضعیت موجود است.»

دکتر خوئی با ابراز تاسف از اینکه تاکنون برخورد با قاچاق دارو و تخلفات دارویی، چندان در کشور جدی گرفته نشده است، گفته است: «به لحاظ قانونی اخلال در بازار دارو می بایست، جزو جنایت های تراز اول شناخته شود و برخورد با قاچاق دارو و قاچاقچیان دارو به لحاظ آنکه  سلامت و جان مردم را تهدید می کند، نمی بایستی با قاچاق دیگر کالاها یکسان باشد.»

بیماران چشم انتظار تصمیمات دولت تدبیر و امید و عزم راسخ وزیر بهداشت جدید برای حل مشکلات دارویی هستند. دکتر قاضی زاده به تازگی اعلام کرده است: « با تصمیماتی که در دولت گرفته شده است ارزان شدن دارو کلید خورده است و مردم طی چند ماه آینده نتیجه تصمیمات دولت را خواهند دید اما با توجه به مشکلات کشور مردم نباید عجله کنند، باید صبور باشند و اجازه دهند طی یکسال آینده نتیجه اقدامات دولت در بازار آشکار شود.» با توجه به تدبیر ویژه برای حل مشکل گرانی داروها،لازم است در کنار آن، مسئله کمبودهای دارویی نیز در اولویت باشد تا با کمبودهای مقطعی بیماران بخصوص بیماران خاص و صعب العلاج بیش از این رنج نشکند.

بیماران همچنان پیام های خود را به "کمپین یاری بیماران" ارسال می کنند و خواستار حل مشکلات خود هستند. در زیر آخرین پیام بیماران برای رییس جمهور دکتر حسن روحانی را می خوانید:

کسری نوشت: پدرم دچار پانکراتیت حاد شد و خوشبختانه جون سالم بدر برد. باید به مدت 6 ماه داروی پانکراتین خارجی مصرف می کرد تا پانکراتیتش از حاد به مزمن تبدیل نشه... ولی به لطف تحریم ها این اتفاق افتاد.

محمد نوشت: چند روز است که در بیمارستان رسول اکرم، تنی چند از بیماران به برادرم گفته اند که به دلیل استفاده از داروی بیهوشی چینی در این بیمارستان یک بیمار( که مشکل برادرم رو داشته و برای تعویض باطری آنجا بوده ) پس از یک هفته بهوش آمده است.

سعید نوشت: حدود 50 بیمار تالاسمی داریم ولی دارو نیست بعلت گرانی دارو وعدم همکاری سازمان های بیمه گر دیگر توان تهیه و توزیع داروی بیماران پیوندی ودیالیز را ندارم اگر میتوانید یاری رسانید. (داروخانه دکتر بیگی شهرک واوان).

صمد نوشت: داروی ترک اعتیاد "بوپرکسین" و بوپرونورفین رو قطع کردن و بجاش شربت متادون که همان تریاک هست رو به مریض ها میدن. درحالی که این قرصها در ترک معتادین کارایی زیادی داشت. این دارو در ناصرخسرو 10 برابر قیمت فروخته میشه و اکثر بیمارهای ما برگشتن به اعتیاد.اینم یکی دیگه از کارهای وزارت بهداشت.

یک کاربر بدون نام نوشت: آقای دکتر روحانی یکی از اعضای خونوادم دچار بیماری سرطانه و داروهاش به سختی گیر میاد اگرم گیر بیاد با قیمت زیاد تازه اگه اصلش گیر بیاد و تاریخ گذشته نباشه.خودم بیماری آی بی اس دارم شاید از نظر پزشکان این بیماری نباشه ولی من خودم میدونم ومیشناسم کسانی رو که این بیماری رو دارن از بی دارویی چی میکشن حتی یه کپسول نرم دایمیتیکون هم تو این کشور پیدا نمیشه چه برسه به قرصهای پیشرفته ای که تو خارج مردم مصرف میکنن واسه این بیماری درمانشم که واقعا طولانی وبی فایدست وفقط هزینه بره. خواهشا این کار رو در اولویت کاراتون قرار بدین تا مردم بیشتر از این درد نکشن. به امید روزهای بهتر .

یونس نوشت: سلام ، قرص "فلوتامید" برای بیماری پروستات در کشور نایاب شده است.

مهتاب نوشت: سلام من بیماری نوروفیبروماتوز دارم دوستان زیادی دارم که مبتلا هستند و هیچ گونه درمانی نداره از شما خواهش میکنم که همه ما ها رو حمایت کنید.

شهریار نوشت: من یک بیمار هموفیلی هستم و درد آشنای همه بیماران خاص هستم، هموفیلی همیشه در حال درد کشیدنه و نبود دارو که دیگه مساوی با مرگ بیمارانه اگه دارو به قدر کافی در دسترس باشه میشه از معلولیت های آینده و هزاران درد کشنده جلوگیری کرد، لطفا به درد دل من و بقیه هم دردانم گوش بدید و مارو از این حقمون محروم نکنید به فکر مردم و بیماران باشید.

سعید نوشت: آخه مگر من بیکار پیوند کلیه چقدر درآمد دارم که باید ماهی 400000 تومان پول دارو و آزمایش بدم.

سینا نوشت: امیدوارم تدبیری اندیشه شود که بیماران خاص هرچه زودتر به داروهای خودشان برسد. اگه آقایون شرکت های داروساز یه کم از سود خودشون کم کنند و بیشتر به فکر بیماران باشند که نیستند اول داروهای داخل گمرکشون رو میارند بیرون بعد آستین هاشون برای تولید از مواد وارد شده بالا میزنند. دولت گرامی هم انشاا..با تدبیری که داره مشکلات را خیلی زود از پیش دوستان داروساز برداره تا اونها هم به سود قبلشون برسند. مشکل ما زمانی شروع شد که ارز ارزان را در اختیار وارد کننده ها قرار دادند تا نصفش را دارو بخرند و نصفشم بی ام دبلیو و فراری و بوکاتیو، موزوروتی و مرسدس ولامبورگینی و...اگه یه کم مدیریت بود این همه مشکل توی جامعه نبود. دلم بیشتر به حال ام اس می سوزه و کسانی که مشکلات کلیوی دارند نمی دونم چرا با اینکه خودم تالاسمی و هپاتیت و دیابت و مشکل قلب دارم که 25 سال باهاش درگیرم حالا چند سالی سوسوی مشکل کلیوی و غدد پاراتیرویید هم بهش اضافه شده .

فاطمه نوشت: سلام ضمن تبریک به پیروزی شما از شما خواهانم مشکل کمبود و گرانی داروهایی نظیر داروهای مربوط به بیماران اعصاب را حل کنید.

منیر نوشت: با سلام، دختری جوان هستم با یک مادر سرطانی و یک برادر مبتلا به نارسایی کلیوی. همانطور که میدانید هر دو این بیماریها از نوع صعب العلاج بوده و هزینه داروهایشان سرسام آور است. نمیتوانید تصور کنید چه احساسی است وقتی بدانی زندگی عزیزترین افراد زندگیت به داروهایشان وابسته است و دست تو و پدرت خالیست....... آیا نباید نهادهای دولتی و حمایتی به داد خانواده هایی چون ما برسند که دو بیمار صعب العلاج در خانه دارند؟ سرپرست یک خانوار چه درآمد کلانی باید داشته باشد تا از پس این هزینه ها بربیاد........

محمد نوشت: داروهای مراکز ترک اعتیاد دچار کمبود شده و بیماران مبتلا به اعتیاد از برنامه کاهش آسیب خارج خواهند شد و این برای خانواده و جامعه زیانبار است.

یک بیمار نوروفیبروماتوز: با سلام جناب دكتر روحانی من یك بیمار نوروما هستم، هزینه درمان (البته درمان 100% وجود ندارد) بسیار بالاست چرا كه بیشتر درمانش به عمل های جراحی مربوط می شود كه فوق العاده پرهزینه است! امیدوارم دولت تدبیر و امید بتواند به یاری خدا امیدی برای همه بیماران باشد تا از زیر بار هزینه های سنگین داروویی بر بیایند! حقیقت این است كه به خاطر هزینه زیاد من قید درمان را زده ام......

مهدی نوشت: سلام. پدر من بیماری قلبی دارد یک قرص ارزان قیمت ایرانی مصرف می کند اما چندی است پیدا نمی شود و تقریبا بسیاری از داروخانه های مشهد را زیر پا گذاشته ام نیست که نیست. "ایزوسورباید" 40 میلی گرم بسته 30 تایی آن 1000تومان است اما پیدا نمی شود.! چرا؟

شاهین نوشت: همسرم بیماری سرطان دارد در تامین هزینه های شیمی درمانی ایشان به بن بست رسیده ام ایا از طرف بیمه های درمان کمکی نمیشود.

بهزاد نوشت: سلام. آقای رئیس جمهور خواهشی دارم. چشم های مادرم شبکیه اش خراب شده و مادر دید خود را از دست داده. یه دستور بدهید. یه پزشک شبکیه چشم مادر رو درست کنه. شما رو قسم میدم.در این کار مادر را کمک کنید دکترهای خوبی برای این مادری که دیگه داره نابینا میشه پیدا بشوند و راهی برایش پیدا کنند. دست شما رو میبوسم. این مادر مادر شما هم هست.

سلیم نوشت: سلام. داروهایی که یک زمانی به وفور یافت میشد حالا جزء داروهای کمیاب شده اند وای به حال داروهایی که کمیاب بوده اند. مقام معظم رهبری گفته اند که ما می خواهیم کاری کنیم که اگر در خانه ای مریضی بود فقط رنج مریضی باشه نه چیز دیگه . تو رو خدا واسه بیمارا و نرخ داروها فکری بکنید. ما داروی ضد ایدز نخواستیم همون داروهای معمولی بیماران پیدا بشه کافیه.

حمیدرضا نوشت:
با سلام اینجانب مدیر یک مرکز نگهداری از کودکان و نوجوانان بی سرپرست و بد سرپرست "طنین احسان" در بجنورد هستم و متاسفانه وضع بدی برای خرج و مخارج فرزندان این مرکز داریم . خواهشمندم دوستان وخیرین محترم برای این کودکان بصورت اضطراری کمکی داشته باشند.

حامد نوشت: از رئیس جمهور درخواست میکنم از افرادی که ارز دولتی را که برای دارو تخصیص داده شده بود رفتند و یک چهارم تولیدات یک سال پورشه را خریدند مجازات کند.  چه بسیار کسانی که در این کمبود و گرانی دارو جان خود را از دست دادند. دارو های بسیار عادی مانند "سرترالین"(ضدافسردگی) و داروهای اعصاب کمیاب شده. اولویت را بر بیماران و معلولین و معتادین تحت درمان در کلینیک ها بگذارید. میدانید با افزایش قیمت ها بسیاری از معتادین هم به اعتیاد و شاید دزدی و قتل بازگشتند؟

سمیه نوشت: سلام به داد مادرانی كه بچه اشون بیش فعالی دارند برسید داروهاشون گرونه یا گیر نمیاد از یه روانشناس بپرسید مادری كه بچه اش بیش فعاله چی میكشه. "نورو فیدبك" جدیدترین روشی هست كه بجای "ریتالین" اومده ولی هزینه اش بسیار بالاست. لطفا فكری كنید ریتالین باعث اعتیاد كودك میشه برای این مادران تنها كاری بكنید.

یک بیمار سلیاکی نوشت: برای بیماران سلیاکی هم کاری کنید. سلیاک یعنی زندگی بدون گندم.جو. گلوتن.ماکارونی.کیک.بیسکویتو هر چه که فکرشو بکنید.

آرزو نوشت: ماهی 400 تومان درآمد دارم. داروی "سینوکس"(ام اس) رو این ماه خریدم 156هزار تومان دوتا قسط هم دارم واسه دانشگاه (دانشجو هستم) در ماه 200 هزار تومان. جمع و تفریق کنید ماهی 40 تومان میمونه واسم که باید باهاش سرکنم هم دارم جونمو میدم هم پولمو. آقای رییس جمهور شما کمکم میکنید یا نه. کمک زیادی نخواستم هزینه داروهای ام اس رو کم کنید خودش به اندازه کافی سختی داره دارو رو بهش اضافه نکن.

حسین نوشت: سلام من بیماری آسم و آلرژی دارم و داروی فورادیل بسیار کم یاب است.

محمد نوشت: جناب رییس جمهور به فکر بیماران دیستروفی باشید.

محمد نوشت: پدرم بیماری ا.ال اس داشت آقای دكتر سخته وقتی اسم بیماری خاص میاد. پدرم پركشید بیش از هفت ماهه ولی هنوز نگاهش تو نگاهمه كه منو ببر به دكتر و من نمی گذرم ...

نوید نوشت: جناب رییس جمهور لطفا به بیمارانی که توان خرید دارو ندارند کمک کنید.

حسام نوشت: داروی پنتاسا برای التهاب روده 3 برابر شده....قیمتش

امیرنوشت: داروی بتافرون مخصوص بیماران ام اس هم کم شده و هم بسیار گران که هر بیمار باید ماهیانه مبلغ یک میلیون شصد هزار تومان بابت 15 عدد آمپول بدهد لطفا چاره بیاندیشید.

علی رضا نوشت: من برادر یه بیمار ام اسی هستم از شما درخواست رسیدگی به قیمت داروهای این بیماری را دارم با تشکر از شما.

محبوبه نوشت: من یه بیمار ام اس هستم و چند روزه که به خاطر داروهام نمی تونم راه برم و امیدوارم هر فردی باعث این همه مشکلات هست به حق این شبهای قدر نصیب خودشم شه تا درک کنه که بیماران نیازمند دارو و کم بضاعت چی میکشن. البته اینقدر پول دارند که شاید درک نکنند ولی خدای ما هم بزرگه یه جور خوب بهشون می فهمونه داروی من با توجه به تبلیغات دروغ رسانه ها از 90 هزار تومان به 1 میلیون و 800 هزار تومان رسیده و هر بار که برای دریافت داروی "بتافرون" رفتم قیمتش چندین برابر شده بود تا اینکه دیگه نتونستم تهیه کنم و الان نمی تونم راه برم و پاهام بی نهایت درد می کنه .فقط کمک کنید به من و همه بیماران.

یک بیمار دیستروفی نوشت: سلام آقای روحانی. وقتی دولت دچار کمبود می شود از من و بیماران دیستروفی مایع می گذارد درمان سلولی قطع می کند، دارو را جیره بندی می کند و .... من بهivig ,داروی ضد استفراغ و مکمل غذایی نیاز دارم من به ارز مرجع نیاز دارم من به آمپول بارکسول نیاز دارم کاربازپامین تنها راه نجان من از مرگ مغزی است به من و بیماران دیستروفی کمک کنید.

هدا نوشت: پیشگیری بهتر از درمانه ولی تو کشور ما هم هزینه ی پیشگیری بالاست هم هزینه ی درمان اگر جناب محترم رئیس جمهور دکتر حسن روحانی بیشتر به فکر پیشگیری باشند بهتر است بطوریکه آزمایشگاه ها دولتی و رایگان شوند ومردم ماهانه چکاپ کامل داشته باشند اینطوری تاحد بسیاری از تعدادی بیماری ها پیشگیری میشود از شما متشکرم.

مرتضی نوشت:
طرح پزشک خانواده را متوقف کنید.لطفا.لطفا.بخش خصوصی از بین رفت.

آریا نوشت: گاهی با یک اتفاق همه چیزت نابود می شود و تو میمانی و درمان او که عزیز توست. و آنگاه که دارو به دستت نمی رسد یا توان پرداخت هزینه را نداری دیگر نه امید می ماند نه تدبیر. می زنی به بی عاری و دین و ایمان را هم به طبع اخلاص می گذاری... امیدوارم شما به داد این خانواده ها برسید . او که تنها در فکر اطرافیان و ۴ سال بعدش بود ورفت خدا را شکر...

اردلان نوشت: سلام به شما تا قبل از دولت آقای احمدی نژاد بیماران خاص مشکل چندانی نداشتن(البته نه هیچ مشکلی)نانی در سفره داشتن و سهمیه ماهیانه دارو. آقای احمدی نژاد که امد نونه رو گربه برد دارو را لولو و سفره ما رو هم نفت نفتی کرد و رفت البته آقای احمدی نژاد برای خیلی ها شغل درست کرد از جمله من و آن هم شغل شریف گدایی برای یک لقمه نون و یک بسته دارو که این خود نشان دهنده اجرای قول ایشان که گفتن یه10تا20 میلیون شغل درست میکنن وحالا این شما و این هم میدان.............

رها نوشت: سلام من دیستروفی عضلانی دارم واز اقای روحانی درخواست میکنم برای درمان ما کاری بکنند. چطور؟ چون روند تحقیقاتی درمان بیماری ما به خاطر تحریم و نبودن آنتی بادی و ندادن بودجه به مسولین تحقیقاقت، تعطیل شده و همه ی این ها به خاطر بی توجهی کسایی هست که می توانند کاری کنند اما نمی کنند! کافیه فکر کنند خدایی نکرده یکی از عزیزانشون به بیماری ما مبتلا باشه..........

بهار نوشت: با سلام هر چند نیاز این بیماران بیشتر از کمکهای مردمی است و واقعا باید دولت فکر اساسی کند ولی خوبست برای هرکدام از این موارد حسابی اعلام شود تا افراد خیر بتوانند کمک های خود را به آن حساب واریز کنند.

مسعود نوشت: سلام واقعا من موندم تواین كشور ارزمرجع واسه پورشه و مازراتی وواردكردن خودروهای لوكس واسه ورزشكارا یا غیره هست فقط واسه داروهای بیماران نیست؟ من بیمارهموفیلی هستم وفاكتورهشت ندارم خیلی جالبه سال 74 به خاطر صرفه جویی با تولید فاكتور ایرانی هپاتیت c گرفتیم والان دارو واسه درمان نداریم. ازآقای روحانی عاجزانه طلب كمك میكنم كه هرچه سریع تر برای حل این مشكلات اقدام كنند.

اعظم نوشت: با سلام و آرزوی سلامتی و تداوم توفیقات روزافزون برای جناب آقای دکتر روحانی. بنده هم معلولیت جسمی - حرکتی دارم و حدود 4 سال است که به سرطان هم مبتلا هستم دارویی که در حال حاضر استفاده میکنم "آروماسین" است که هر قرص آن 5600 تومان بود ولی در حال حاضر قیمت هر قرص 13900 تومان شده است و هزینه دارویم ماهیانه 420000 تومان شده است خواهشمندم در سریعترین زمان به این امور رسیدگی نمایید. با تشکر.

زهرا نوشت: یارانه دارو که گفتن به حساب بیماران خاص واریز شد البته اگه صحت داشته باشه به بیماران ام اسی هم تعلق میگیره اگه میگره به ما بیماران ام اسی که دفترچه خدمات درمانی روستایی داریم تعلق میگره چرا برای ما واریز نمیشه؟

معصومه نوشت: خواهرم مبتلا به بیماری ام اس از نوع نخاعی است. ماهی دو میلیون تومان هزینه بیماریش است تنها درآمدش 45000 تومان یارانه است. پدرش معتاد و پیر از کار افتاده است. برادرش همه خانواده را آزار می دهد. این بیمار عزیز نباید دچار استرس شود ولی خانه مناسبی برای زندگی ندارد با این برادر هم زندگی به کامشان جهنم است. اگر رییس جمهور محترم کاری برای این بیمار می تواند انجام دهد بشتابد.اجرکم عندالله

موسوی نوشت: با سلام بیمار پیوند کلیه هستم که ماهیانه500000 تومان از تامین اجتماعی حقوق میگیرم و نصف آنرا هزینه برق آب و گاز و کرایه منزل میکنم والباقی را قسط میدهم ومقداری نیز هزینه خوراک. حال بنده از کجا هزینه دارو بدهم؟ ماه گذشته بعلت نداشتن پول، داروهایم را 10 روز دیرتر گرفتم. مدیر انجمن زنجان نیز جز حب ریاست کاری نمیکند.

قــــاســـــــم نوشت: آقای دکتر روحانی رئیس جمهور محبوب جمهوری اسلامی ایران؛در این آشفته بازار دارو چشم امید بیماران به دولت تدبیر و امید است،تدبیری باید تا علاجی شاید!

محمد نوشت: سلام اقای روحانی من خداروشکر سالمم اما اومدم ازتون خواهش کنم توجه ویژه به این قشر داشته باشید! واقعا تاسف بار و به دور از عدالت که یک انسان بخاطر نداشتن پول و یا نبود داروی لازم هر روز به مرگ نزدیک تر بشه.

توفیق از شهرستان بجنورد نوشت: از شما عاجزانه التماس می کنم خواهش می کنم برای کمبود آمپول "دیسپورت" ، و قیمت بسیار بالای آن یک کاری کنید. از شما التماس می کنم از شما خواهش می کنم یک فکری برای کمبود آمپول دیسپورت در شهرستانها و شهر مشهد بکنید. از شما بسیار سپاسگذارم.
مهرداد نوشت: جناب رئیس جمهور لطفا برای حل مشکل دارو به سرعت کاری انجام بدید قبل از اینکه بشه نوشدارو بعد از مرگ سهراب.

سید محمد نوشت: باسلام بنده نایب رئیس انجمن تالاسمی استان البرز هستم. با تشکر از زحمات شما به اطلاع میرسانم حدود 400 بیمار تالاسمی تحت پوشش انجمن تالاسمی البرز از نبودن داروی آهن زدا در تهدید شدید جانی قرار گرفته و زندگی آنان به مخاطره افتاده بطوریکه حجم آهن موجود در قلب و کبد وطحالشان از میزان خطر هم گذشته و به هیچ عنوان روبه کاهش نیست ودر سال گذشته متاسفانه تعدادی از بیماران را ازدست دادیم. ازمسئولین محترم تقاضا دارم که هر چه سریعتر به این مهم که اهمیت آن در اولویت میباشد توجه خاص نموده واین مشکل را برطرف سازند باشد که دعای خیر این عزیزان همیشه همراه شما باشد ومن الله توفیق.

علیرضا نوشت: باسلام خدمت ریسس جمهور محترم و تبریك برای انتخاب او. حمایت كنین از كسانی كه در این زمینه چشم امیدشان بشما وتوكلشان بخداست.

یک کاربر بدون نام نوشت: سلام . کپسول creonاسپری ddavp نایاب است ... لطفً اقدام ... شود.

حقگو نوشت: اگر نوشتن امثال من فایده ای دارد بگویید تا 10 صفحه بنویسم! پارسال همین بانك مركزی و مسئولین ارز دانشجویی ما رو قطع و آینده ما رو به بازی گرفتن به این بهانه كه این ارز باید برای موارد واجبتر -مثل همین دارو- هزینه شود. اما حالا با كمال تعجب میشنویم كه ارز دارو رو هم قطع كردن! امیدوارم انسان باوجدانی پیدا بشه و به داد این مردم و بیمارها برسه...

حامد نوشت: یک آشنایی رو که به خاطر روزه از حال رفته بود بردم بیمارستان.بیمارستان دولتی آموزشی بود. امکانات خوبی داشت اورژانسش و جالبه که هیچ مبلغی هم دریافت نکردن.وقتی اومدیم بیرون یه خانم مسن جلوم رو گرفت گفت سه هزارتومن به من کمک کن برم دارو بخرم! برخورد اولیه من در این موارد همیشه امتناع توأم با خوش برخوردیه. اومدم با همین ژست جوابش رو بدم دیدم یه کیسه دارو و یه دفترچه بیمه هم دستشه. یک آن مکث کردم و به جای اینکه ردش کنم بره، استراتژی دوم دفع متکدیان و کلاهبرداران به ذهنم رسید. مثلاً وقتی یکی بهم می‌گه پول می‌خوام برسم تا خونه‌مون، میرم براش بلیط مترو می‌خرم می‌دم دستش. یا پیش اومده طرف رو سوار تاکسی کنم و پولش رو حساب کنم، اما وجه نقد دست کسی نمی‌دم. در اکثر مواردی که می‌گی پول نمی‌دم هم جالبه که طرف جا می‌زنه! خلاصه به خانوم پیر گفتم دفترچه رو بده برات بگیرم. فوری داد! شروع هم کرد به قربون صدقه رفتن. پرسیدم کدوم دارو؟ کل نسخه رو می‌خوای؟ گفت نه فقط همین رو می‌خوام. و یدونه قرص تکی (که با قیچی بریده شده بود) از کیسه درآورد.
به نظر ماجرا واقعی می‌اومد. به سختی اسم نصفه بریده شده پشت قرص رو با نسخه بدخط تطبیق دادم و فهمیدم کدوم رو میگه. گفتم مادر بشین توی سایه برم برات بگیرم و بیام.تا برسم به داروخانه بیمارستان، اسم و عکس صاحب دفترچه رو دیدم. آقای مسنی بود، به احتمال قوی همسرش. کنارش نوشته بود بیمه بازنشستگی.وقتی نسخه رو به پذیرش داروخانه دادم، آقایی که اونجا بود و هم سن و سال پدرم به نظر می‌رسید گفت برادر گلم! شما پنجم یا ششمین نفری هستی که این نسخه رو آوردی. توی دلم گفت پیرزن کلاه بردار! مردم رو می‌فرسته قرص بگیرن ببره بازار سیاه بفروشه لابد!اما به روی خودم نیاوردم. گفتم خب قبلیها هم خریدند این رو؟ گفت نه! چون گرون بود منصرف شدن. گفتم چنده مگه؟ گفت صد تاش که توی نسخه نوشته با بیمه میشه ۳۲۰ هزار تومن.
گفت البته به اون خانوم یه دونه دادم. اما ۹۹ تای دیگه رو باید بره هلال احمر درخواست بده که ایرانی بهش بدن، که ایرانیش هم کمیاب شده، البته اونم گرونه.
پرسیدم چنده؟ گفت ما تا چند روز پیش هم داشتیم، آخرین قیمت ۴۹ هزار تومن بود. اما دیگه نیومده برامون. ازش پرسیدم چرا اینقدر گرونه خب؟ اون بنده خدا بره بمیره؟
سرش رو تکون داد و گفت والا یهویی گرون شد، همه داروها گرون شد. گفت تو هفته گذشته حدوداً دوبرابر شده و تو ۳ ماه گذشته هم چند برابر. تازه ما بیمارستان آموزشی هستیم و نرخ مصوب داریم، بیرون از این هم گرون‌تره!به جیبم نگاهی کردم و بهش گفتم فعلاً ۱۰ تا بده. برای ۹۰ تای بعدی باهاش صحبت میکنم بره هلال احمر.وقتی دارو رو خریدم و از داروخانه بیرون اومدم، اون آقای متصدی داروخانه بیرون دوید و گفت آقا فضولی نباشه، یه لحظه برگردید!
برگشتم، پرسید شغلتون چیه؟ گفتم مهندس کامپیوتر. گفت خدا برکت بده به مالتون!هم ته دلم شرمنده شدم که به اندازه ۱۰۰ تا پول نداشتم، هم شاد شدم که این مرد داروخانه دار هم من رو دعا کرد. در حالی که برای اون کاری نکرده بودم. و حس کردم خودش اگر پولش رو داشت، قطعاً همین کار من رو می‌کرده..
وقتی ۱۰ تا قرص رو به خانوم مسن دادم، گریه کرد. خیلی دلم شکست. به زحمت وسط ناراحتیش براش توضیح دادم که باید بره بقیه دارو رو ایرانی تهیه کنه. قبلی‌ها هم ظاهراً بهش گفته بودن اما نفهمیده بود. حق هم داشت. فکر کرده دارن از سرشون بازش می‌کنن. اما من چون ۱۰ تا دونه ناقابل بهش دادم با دقت گوش داد که کجا بره و چیکار کنه. چیزایی که آقای داروخانه‌چی یادم داده بود بهش گفتم. و گفتم وقت می‌گیره این کار، برای همین ۱۰ تا رو داشته باش که درمانت عقب نیفته و تو همین مدت ۱۰ روز برو هلال احمر،‌ خدا بزرگه. بازم گریه کرد و بلند بلند دعا...
قراره که دارو از این هم گرون‌تر بشه. بیمه‌ها چه می‌کنن؟ دولت؟ وزارت بهداشت؟ بیمارهایی که وضعیت اقتصادی مناسبی ندارن (یعنی تقریباً همه) برن بهشت زهرا قبر قسطی بخرن؟ خدا نعمت سلامتی رو از هیچکس نگیره.. آمین.





برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha