مردم جهان سالانه بالغ بر 235 میلیون دوز از انواع آنتی بیوتیك ها مصرف می كنند كه طبق آمار موجود 2/1 تا 3/1 این مقدار كاملا بی مورد است.

مردم جهان سالانه بالغ بر 235 میلیون دوز از انواع آنتی بیوتیك ها مصرف می كنند كه طبق آمار موجود 2/1 تا 3/1 این مقدار كاملا بی مورد است.

دكتر شفیعی رئیس دانشكده داروسازی دانشگاه علوم پزشكی تهران در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران با اشاره به تعریف مصرف خود سرانه دارو افزود: مصرف بی رویه عبارت است از دریافت دارو مثل داروهای سرماخوردگی و آنتی بیوتیك ها برای مواردی چون سرماخوردگی و عفونت های ویروسی بدون نسخه و تجویز پزشك كه به منظور پیشگیری از ابتلا به عفونت ها و بیماری ها انجام می شود.

وی یكی از دلایل عمده مصرف دارو به ویژه مصرف آنتی بیوتیك ها و داروهای سرماخوردگی را توجه به سخنان دوستان و آشنایان عنوان كرد و گفت: هم اكنون مردم كشور ما در مورد استفاده از دارو بیشتر به سخنان دوستان و آشنایان توجه می كنند تا به سخنان پزشك متخصصی كه به آن مراجعه می كنند كه این مورد را می توان یكی از مهم ترین دلایل مصرف بیش از اندازه دارو در كشور دانست.

استاد دانشكده داروسازی دانشگاه علوم پزشكی تهران در ادامه گفت: هم اكنون هیچ آماری در ارتباط با مصرف خودسرانه دارو در كشور ما در اختیار دانشكده داروسازی دانشگاه تهران قرار داده نشده است اما مسئولان وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشكی می توانند در این مورد آمار دقیق تری را در این باره ارایه كنند اما این امر را می توان به جرات گفت كه داروهای سرماخوردگی و آنتی بیوتیك ها همچنان در صدر داروهای پر مصرف در كشور ما هستند.

اصرار بیماران برای تجویز داروهای بیشتر از دلایل دیگر مصرف بیش از اندازه دارو در كشور است . همچنین دكتر شفیعی در ادامه از دلایل دیگر مصرف بیش اندازه دارو در كشور ما را اصرار بیماران به پزشكان برای تجویز داروهای بیشتر عنوان كرد و گفت: بیشتر پزشكان برای تجویز آنتی بیوتیك ها و داروها تحت فشار بیماران خود قرار می گیرند و پزشكان نیز گاهی اوقات مجبور می شوند كه خواسته بیماران خود را انجام دهند كه در این هنگام تن دادن به خواسته بیمار بهتر از مجاب كردن و قانع كردن بیمار است.

وی تصریح كرد: زمانی كه تعداد زیادی از باكتری ها نسبت به آنتی بیوتیك های خط اول درمان مقاوم می شوند طول دوره درمان طولانی تر شده و این عامل خود نیز احتمال ابتلا به انواع بیماری ها و عفونت های دیگر را نیز افزایش می دهد كه این عامل علاوه بر هزینه های بالای درمان باعث صرف هزینه های دیگر از جمله هزینه های غیر مستقیم مانند اتلاف وقت پزشك و بیمار در مراكز درمانی و بیمارستان ها می شود.

وی عوارض قلبی- گوارشی و مقاومت بدن در مقابل عفونت های ایجاد شده نسبت به درمان را از عوارض ناشی از مصرف خودسرانه داروها به ویژه داروهای آنتی بیوتیك عنوان كرد و گفت: گاهی اوقات پس از سرماخوردگی عفونت هایی حاصل می شود كه این عفونت ها با آنتی بیوتیك های معمولی با دوز پایین قابل درمان هستند كه به دلیل استفاده نابه جا از آنتی بیوتیك های تجویز شده این عفونت ها پیشرفت كرده و دیگر با آنتی بیوتیك های معمولی قابل درمان نیست كه در این هنگام پزشك مجبور است با تجویز آنتی بیوتیك های مقاوم تر این عفونت ها را درمان كند كه این عفونت ها ممكن است خود باعث بیماری های قلبی و گوارشی شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha