سلامت نیوز : سازمان بهداشت جهانی توصیه‌هایی برای مسئولان بهداشتی كشورها دارد كه بیان می‌كند چه افرادی برای سفر حج تمتع و عمره در ماه‌های آینده انتخاب شوند.طغیان همه‌گیری كورونا ویروس در خاورمیانه برای نخستین‌بار در سال ۲۰۱۲ آغاز شد و تاكنون در ۹ كشور گزارش شده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از برنا ؛ استفاده از تمام امكانات و رسانه‌های موثر برای اطلاع‌رسانی در زمینه بیماری و تهدیدات ناشی از این ویروس جدید، قبل از آغاز سفر حج، حین سفر و بعد از پایان سفر حج به همه گروه‌های مهم از جمله زائران، كارشناسان امر سلامت جامعه، اعضای تیم درمانی مسئول مراقبت و درمان از زائران بیمار و آژانس‌های مسافرتی و جابه‌جایی زائران در معرض خطر امری حیاتی و مهم است.

افرادی كه به بیماری‌های مزمن مانند دیابت، بیماری مزمن ریه و نقص ایمنی بدن مبتلا هستند، احتمال ابتلا به بیماری‌ها در دوران سفر حج از جمله كوروناویروس جدید در آن‌ها افزایش می‌یابد، بهتر است زائران بیمار قبل از سفر، توسط پزشک ویزیت و آمادگی آن‌ها برای سفر حج امسال توسط پزشک معتمد تایید شود.

شست‌وشوی دست با آب و صابون و به دفعات، مدنظر قرار دادن سلامت غذای مصرفی حین مسافرت، پرهیز از خوردن گوشت نیم‌پز و غذاهایی كه در شرایط غیر بهداشتی طبخ و توزیع شده باشد و شستن میوه‌ها و سبزیجات قبل از خوردن از مواردی است كه خطر ابتلا به این ویروس را كاهش می‌دهد.

كادر پزشكی كه همراه زائران اعزام می‌شود باید آخرین دستورالعمل‌ها و اطلاعات پیرامون كوروناویروس جدید را در اختیار داشته و به آن‌ها آگاه باشد. باید زائران بیماری خود را به پزشكان اعزام شده به همراه گروه یا مركز خدمات بهداشت درمانی اطلاع دهند.

زائران تماس‌های خود با سایر افراد را به حداقل برسانند تا از بیمار شدن دیگران جلوگیری شود و هنگام عطسه و سرفه دهان و بینی خود را با دستمال بپوشانند.

زائرانی كه از سفر حج باز می‌گردند، خواست در صورت مشاهده هرگونه علائم تب و سرفه طی دو هفته اولیه بازگشت به صورت خوداظهاری مراتب را به نزدیک‌ترین مركز بهداشت و درمان منطقه خود اطلاع دهند.

فرادی كه با زائر بیمار مبتلا به بیماری تنفسی قابل تماس نزدیک یعنی روبوسی، دست دادن، صحبت در فاصله كمتر از یک متر داشته‌اند و سپس به بیماری تنفسی علامت‌دار مبتلا شده‌اند باید به نزدیكترین مركز بهداشتی درمانی اطلاع دهند.

سازمان بهداشت جهانی توصیه به انجام اقدامات غربالگری در مبادی ورودی نمی‌كند و در حال حاضر منع مسافرت و تجارت به كشورهای دارای بیماران قطعی مبتلا به كوروناویروس جدید اعلام نشده است.

این ویروس از گروه سرماخوردگی معمولی و دارای علائم سرفه، تب شدید است كه به سلول‌های دستگاه تنفس آسیب رسانده و تا ریه‌ها پیش می‌رود و مانع تنفس در سلول‌های بدن می‌شود.

هم‌اكنون مسئولان بهداشتی در سراسر دنیا این ویروس جدید را كه با عامل بیماری سارس هم خانواده است و نرخ مرگ و میر حاصل از ابتلا بالا است را زیرنظر دارند.

این خطر جدی، كشورهای امارات متحده عربی، اردن، قطر و عربستان سعودی را دچار كرده و در كشورهای فرانسه و آلمان و انگلیس نیز گزارش شده است و از ۴۹ نفر آمار جهانی مبتلا به این ویروس ۲۷ نفر جان خود را از دست داده‌اند.

لازم به ذكر است، هر سال همزمان با اعزام زائران ایرانی به عمره مفرده و حج تمتع، هیئت پزشكی جمهوری اسلامی ایران، گروهای پزشكی خود را به این كشور اعزام می‌كند كه این گروه‌های به صورت شبانه روزی و رایگان به حجاج و عمره‌گزاران خدمات پزشكی ارائه می‌كنند و جای هیچ نگرانی در این خصوص وجود ندارد.

گفتنی است؛ درگیری زائران ایرانی در مدینه منوره و مكه مكرمه با ویروس «كورونا» در عملیات عمره سال جاری صفر درصد بود یعنی هیچ موردی از ابتلا به این ویروس در میان زائران ایرانی مشاهده نشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha