دوشنبه ۴ شهریور ۱۳۹۲ - ۰۹:۴۱

كمبود خواب در واقع ممكن است تاثیر مستقیم بر مقدار هورمون تستوسترون در مردان داشته باشد. تستوسترون یكی از هورمون‌های جنسی است كه پایین بودن آن موجب كم‌ بودن رابطه زناشویی می‌شود.

رابطه خواب و رابطه جنسی مردان!
سلامت نیوز : خواب كافی باعث افزایش توانایی مردان برای ورزش موثر می‌شود و ورزش هم معلوم است كه چه تاثیر ی بر سلامت دارد.اما گذشته از این، محققان دانشگاه شیكاگو دریافته‌اند، محرومیت از خواب می‌تواند تاثیر شگرفی بر متابولیسم پایه داشته باشد. در اصل كمبود خواب سوخت و ساز گلوكز را حدود 30 تا 40 درصد كاهش می‌دهد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سایت برترین ها ؛ ظاهرا خواب ناكافی با برهم زدن تعادل برخی از پارامترهای هورمونی و متابولیكی اصلی در خود اثرات مثبت ورزش را خنثی می‌كند. محققان شواهدی براساس گزارش مربیان دارند كه نشان می‌دهد، خواب كافی در ورزشكاران باعث كاهش استرس و البته كاهش صدمات حین تمرین می‌شود. هنگام خستگی و خواب آلودگی دقت ورزشكاران كاهش می‌یابد و بنابراین بیشتر در معرض آسیب‌دیدگی قرار می‌گیرند. ضمن آن‌كه سرعت عملكرد ذهن، قدرت ذهن هم كاهش پیدا می‌كند.

كم خوابی = چاقی

درحالی‌كه ارتباط میان كمبود خواب و چاقی به‌خوبی به اثبات رسیده است، مطالعه‌ای كه در سال گذشته در مجله تغذیه بالینی كه در ایالات متحده منتشر شده نشان داد كه به دنبال بی خوابی دقیقا شما چقدر می‌توانید افزایش وزن داشته باشید. در این مطالعه كه بین افراد 30 تا 49 ساله انجام شد، شركت‌كنندگان به‌طور معناداری بعد از داشتن كمبود خواب به‌طور دقیق 300 كالری بیشتر می‌خوردند. محققان می‌گویند، كمبود خواب می‌تواند در از بین رفتن كنترل خود بر غذا تاثیر داشته و خطرناك باشد البته اگر هر شب ادامه پیدا كند.

كم خوابی = ناراحتی قلبی

براساس گزارش مایوكلینیك، آپنه خواب در مردان 2 برابر زنان است. در این اختلال، تنفس به‌طور مكرر در طول خواب قطع شده و دوباره شروع می‌شود. اما این نوع كم خوابی چه اثر منفی‌ای بر بدن مردان دارد؟ محققان می‌گویند آپنه خواب باعث افت ناگهانی در سطوح اكسیژن در طول شب می‌شود و می‌تواند موجب ایجاد فشار بر سیستم قلبی- عروقی شده و خطر ابتلا به نارسایی احتقانی قلب، سكته مغزی و سایر بیماری‌های عروقی را  افزایش دهد.

 متخصصان می‌گویند خواب آلودگی بیش از حد در طول روز یكی از علائمی است كه باید به آن توجه داشت زیرا بیدار شدن‌های متوالی نمی‌گذارد فرد به خواب عمیق برود و برای همین فرد روز بعد را با خستگی و خواب آلودگی شدید سپری می‌كند.

بیداری ناگهانی به‌دلیل تنگی نفس كه به احتمال زیاد نشان‌دهنده آپنه خواب مركزی است یكی دیگر از علائمی است كه باید به آن توجه داشت. در آپنه خواب مركزی مغز نمی‌تواند به ماهیچه‌هایی كه تنفس را كنترل می‌كنند پیام بفرستد. از جمله دیگر علائمی كه باید به آن‌ها توجه كرد، عبارتند از: خروپف با صدای بلند (كه معمولا در آپنه انسدادی خواب بیشتر است)، بیداری با خشكی دهان یا گلودرد، سردرد صبحگاهی، مشاهده قطع تنفس هنگام خواب، مشكلات خواب اعم از بی‌خوابی.

كم خوابی = رابطه زناشویی ناموفق

مطالعه‌ای كه در تابستان گذشته در مجله انجمن پزشكی ایالات متحده منتشر شده آنچه را بسیاری از افراد تجربه كرده‌اند، تایید كرده است كه كمبود خواب می‌تواند بر روابط زناشویی زوج‌ها تاثیر منفی داشته باشد. كمبود خواب در واقع ممكن است تاثیر مستقیم بر مقدار هورمون تستوسترون در مردان داشته باشد. تستوسترون یكی از هورمون‌های جنسی است كه پایین بودن آن موجب كم‌ بودن رابطه زناشویی می‌شود. با توجه به این یافته‌ها، كمبود خواب سطح تستوسترون را 10 تا 15 درصد كاهش می‌دهد. این در حالی است كه میزان تستوسترون به‌طور طبیعی با افزایش سن یك تا 2درصد كاهش می‌یابد.

كم خوابی = افزایش فشار خون

این‌كه شما از لحاظ كمی، خواب كافی داشته باشید با این‌كه كیفیت خواب شما چگونه باشد كاملا متفاوت است. براساس تحقیقات منتشر شده در مجله هایپرتنشن (مجله انجمن قلب ایالات متحده)، مردانی كه خواب سبك‌تری داشتند 83درصد بیشتر احتمال ابتلا به فشار خون بالا را در طول دوره 3 ساله مطالعه نشان دادند. یافته‌ها نشان داده جبران نكردن كمبود خواب می‌تواند باعث افزایش خطر فشار خون بالا در سنین بالا شود. در افرادی كه به‌طور معمول 5 ساعت یا كمتر می‌خوابند، خطر ابتلا به فشار خون بالا 2برابر است اما این را هم باید اضافه كرد كه براساس گزارش‌های پیشین، خواب عمیق احتمالا در ابتلا به دیابت، بیماری‌های قلبی و تغییرات متابولیسم در گروه‌های سنی مختلف نقش دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha