یکشنبه ۲۰ آبان ۱۳۸۶ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 8112

کلوچه نوعی شیرینی سنتی است که مواد اصلی آن آرد ، روغن ، شکر ، تخم مرغ و آب میباشد . و معمولا در داخل آن مغزی مخصوصی قرار داده شده است .البته در نقاطی از ایران تعدادی از شیرینی های محلی که بدون مغزی هستند کلوچه نامیده میشوند.

مواد اولیه :
مواد مصرفی در نان کلوچه :
 آرد , روغن , شکر , تخم مرغ , شیر (تازه و خشک ) , گلوکز مایع , شربت اینورت , نشاسته ,مونوودی ساکارید های خوراکی , آرد سویا  ,آرد تخم پنبه , آرد ذرت , کره , مارگارین , نمک طعام،   ادویه های مناسب , بیکینگ پودر یا مواد متشکله آن و سایر مواد افزودنی مجاز .

مواد مصرفی در مغز کلوچه :
شکر , روغن , شیر خشک , گلوکز مایع , نشاسته , آرد گندم , آرد برنج , آرد ذرت , کره ,مارگارین , کاکائو , شکلات , خرما, کشمش , مغز دانه های خوراکی (بادام , پسته , گردو،  فندوق و غیره ) مربا , عسل , پودر نارگیل , ژلاتین , ادویه های مناسب , اسانس های مجاز خوراکی و سایرمواد خوراکی که برای این منظور مناسب است .

مصرف کننده در هنگام مصرف باید به چه مواردی توجه کند :
نان کلوچه باید دارای پوسته به رنگ روشن طلایی , بدون لک و تاول زدگی بوده و بافت آن نرم , ریز و یکنواخت باشد .
مغز کلوچه باید عاری از مواد خارجی مثل پوست گردو و غیره باشد .کلوچه باید دارای مزه و بوی مطلوب و مخصوص به خود باشد .
کلوچه محصولی انرژی زا وسیر کننده می باشد و نباید نزدیک به وعده غذایی اصلی مصرف شود و بهترین زمان مصرف ان به شکل میان وعده می باشد که بخصوص جهت دانش اموزان در محل تحصیل مناسب بوده زیرا میزان قند و چربی  و پروتئین ان بالا می باشد.

نحوه نگهداری محصول
مصرف کنندگان بایستی محصول را در جای خشک و خنک و دور از نور خورشید نگهداری نمایند زیرا در محل گرم و در معرض نور خورشید احتمال فساد میکروبی یا فساد و تند شدن چربیها زیاد میشود یا تغییرات شیمیایی در محصول رخ داده و موجب تیره شدن رنگ محصول میشود  که همزمان با ان طعم محصول نیز عوض شده و ترش میشود و طعم نامطلوب کهنگی بخود میگیرد . .
محصول در یخچال نگهداری نشود زیرا در  جای سرد چربی موجود در کلوچه کریستالی شده و محصول سفت میشود که اگر در هوای معتدل قرار بگیرد دوباره نرمی اولیه به ان برمی گردد .
در صورت باز کردن بسته بندی و عدم مصرف کامل محصول باید درب بسته بندی دوباره بسته شود و محصول در معرض هوا قرار نگیرد زیرا ممکن است بسته به منطقه اب و هوایی محصول رطوبت  از دست داده  خشک شود یا رطوبت از محیط جذب کرده وسطح آن خیس شود.
توصیه های سلامت نیوز
افراد مبتلا به بیماری دیابت بهتر است که از این محصول استفاده ننمایند زیرا در ساخت این محصول از شکر ، شربت اینورت، گلوکزاستفاده میشود که سریعا جذب و وارد خون می شوند این بیماران بهتر است از محصولات رژیمی که در ساخت انها از شیرین کننده های مصنوعی استفاده می شود مصرف نمایند.
      بهتر است افراد مستعد چاقی و بیماریهای قلبی و عروقی کمتر از این محصول استفاده نمایند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha