دوشنبه ۴ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۰:۰۹
کد خبر: 81124

با توجه به كسری 100 هزار میلیاردی بودجه امسال و چشم پوشی دولت از درآمد 50 هزار میلیاردی افزایش حامل های انرژی به نظر می رسد كه دولت در بخش درمان با چالش های اساسی روبرو است.

بیمه همگانی آری یا خیر ؟
سلامت نیوز : «مهم‌ترین تکلیف وزارت بهداشت بیمه سراسری برای همه مردم است». وزیر بهداشت در حالی این جمله را می گوید كه خود بر كمبود شدید نقدینگی دولت تاكید كرده است.

با توجه به كسری 100 هزار میلیاردی بودجه امسال و چشم پوشی دولت از درآمد 50 هزار میلیاردی افزایش حامل های انرژی به نظر می رسد كه دولت در بخش درمان با چالش های اساسی روبرو است. این در حالی است كه تامین ارز ارزان برای دارو، دولت را با كسری بودجه بیشتری مواجه می كند.

محمدحسین قربانی سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در گفتگو با فرارو معتقد است كه وزرات بهداشت در شرایط كنونی با یك بحران روبرو است. بیرون آمدن از این بحران مستلزم داشتن منابع مالی و مدیریت بحران است.

دكتر قربانی در این خصوص گفت: «بر اساس قانون هدفمندی 10درصد از درآمد حاصل از این قانون می بایست در حوزه درمان هزینه شود. در سال 91 حتی یك ریال از این 55 هزار میلیارد تومان به این حوزه اختصاص نیافت و پیش بینی می شود كه امسال نیز با مشكل عدم پرداخت سهم درمان از درآمد یارانه ها مواجه باشیم.»

وی در خصوص چالشهای دولت در خصوص تامین نقدینگی افزود: «دولت برای تامین درآمدها می بایست با نظر مثبت مجلس یك تغییر و تحول در بودجه سال 92 ایجاد كند. همچنین پرداخت ارز 1226 تومانی می بایست با محدود كردن آن، تنها به موارد خاص از جمله دارو اختصاص یابد تا مانند قبل كالای های لوكس با این ارز وارد نشود.»

دكتر قربانی در پاسخ به این سوال كه دولت در اجرای بیمه همگانی، مشكل نقدینگی را چگونه حل  خواهد كرد گفت: «سابقا مشكل این بود كه ردیف های بودجه را در جای دیگری خرج می شد. برای مثال برای تامین حقوق كاركنان از بودجه دارو صرف می كردند. بر این اساس دولت باید با نظارت دقیق و اجرای قانون این مشكل را حل كند.»

این نماینده مجلس با بیان اینكه افرایش قیمت بنزین به یكباره می تواند مشكلاتی را برای مردم به وجود آورد گفت: «سهم 10 درصدی حوزه بهداشت از محل افزایش قیمت حامل های انرژی بار مكملی برای اجرای طرح بیمه همگانی بود.»

وی در پایان گفت: «با توجه به وجود ردیفی در بودجه برای اجرای طرح بیمه همگانی من معتقدم بدون درآمد حاصل از افزایش قیمت حامل های انرژی نیز وزرت بهداشت قادر به اجرای طرح بیمه همگانی خواهد بود.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha