دوشنبه ۴ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۰:۳۸
کد خبر: 81127

همه افراد با سردرد آشنا هستند، اما نکته مهم آن است که سر درد،بیش از آن‌که یک بیماری باشد می‌تواند نشانه‌ای از بیماری‌های متفاوت از ساده و کم‌خطر تا جدی و پرخطر تلقی شود.

سر درد هایتان را جدی بگیرید
سلامت نیوز : همه افراد با سردرد آشنا هستند، اما نکته مهم آن است که سر درد،بیش از آن‌که یک بیماری باشد می‌تواند نشانه‌ای از بیماری‌های متفاوت از ساده و کم‌خطر تا جدی و پرخطر تلقی شود.با وجود این شاید اولین و مهم ترین پرسشی که به دنبال تکرار سردرد در ذهن مطرح می شود آن باشد که علل بروز آن خوش خیم و خطرناک است یا خیر؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از جام جم ؛ دکتر نوید ابوالاحرار، فلوشیپ فوق تخصصی درد در پاسخ به این پرسش می گوید: امروزه به علت سبک و شیوه غلط زندگی، نحوه نادرست نشستن، خم کردن طولانی مدت گردن هنگام کار و شیوع پشت میزنشینی سردردهایی که منشأ گردنی دارد، افراد را بیشتر درگیر می کند. این نوع سردرد به دلیل آسیب دیدگی مهره های پشت گردن و آرتروز گردنی و به دنبال آن تحریک اعصاب پوست سر و انتشار درد ناشی از آن به سمت سر رخ می دهد. البته این نوع سردردها با رعایت اصول ساده و درست هنگام کار و فعالیت و مصرف مسکن و داروهای شل کننده عضلات که اسپاسم گردن و شانه را کم کند، قابل درمان است.

سردردهای ساده را با مسکن ها به توپ نبندید

سردرد در کم خطر ترین شکل خود ناشی از خستگی، استرس، اضطراب، کم خوابی، فشار کار روزانه، آلودگی هوا، گرسنگی و تشنگی است.

دکتر ابوالاحرار در گفت و گو با جام جم می گوید: این نوع سردردها محدود به اواخر روز می شود و معمولا از نیمه روز به بعد و به دنبال تنش عصبی یا خستگی بروز پیدا می کند. درمان آن نیز به مصرف مسکن های ساده و خوابیدن در اتاق ساکت و تاریک یا گرفتن دوش آب گرم خلاصه می شود.

اما این فوق تخصص می افزاید: برخی سردردها نیز ناشی از مصرف بیش از حد و خودسرانه انواع مسکن ها ایجاد می شود. به بیان دیگر وقتی مصرف مسکن ها بیش از اندازه و خودسرانه صورت بگیرد، بدن نسبت به آنها مقاوم می شود و دیگر پاسخی به سردرد نمی دهد. به همین دلیل مصرف بیش از اندازه و پیوسته مسکن ها برای کنترل سردرد، بدون تجویز پزشک به هیچ وجه توصیه نمی شود.

هر سردردی، میگرن نیست

چرا هر کسی که به صورت دوره ای مبتلا به سردرد می شود به خود، مهر ابتلا به میگرن می زند؟

به گفته دکتر ابوالاحرار چنین تصوری به اشتباه، در جامعه ما جا افتاده است، در حالی که میگرن نوعی سردرد عروقی است که به دنبال گشاد شدن عروق داخل مغزی ایجاد می شود که در قالب سردرد شدید همراه با علائم عصبی بروز پیدا می کند. همچنین میگرن معمولا با علائمی از تحریک بویایی و بینایی یعنی استشمام بوهای عجیب در محیط یا احساس جرقه نور در مقابل چشم ها همراه است.

این متخصص با تاکید بر این که تشخیص میگرن از سوی متخصصان مغز و اعصاب یا در کلینیک های درد، بر اساس شرح حال بیمار و معاینه وی ممکن است، می افزاید: درمان میگرن از طریق داروهای خاصی صورت می گیرد که ممکن است با عوارضی همراه باشد. لازم است که مصرف آن در کسانی که مشکلات قلبی و عروقی یا بیماری های زمینه ای دارند یا در دوران بارداری و شیردهی هستند با محدودیت صورت بگیرد. در نتیجه مصرف آن فقط بر اساس تجویز پزشک مجاز است.

مراقب این نوع سردردها باشید

اولین و کلی ترین توصیه متخصصان در جدی گرفتن برخی انواع سردرد آن است که باید سردرد های بالای پنجاه سالگی را که به طور ناگهانی و بدون پیش زمینه قبلی، بویژه در ناحیه گیجگاهی بروز می کند، جدی گرفت. همچنین سردردهایی را که برق آسا و در چند دقیقه بشدت و با دردی طاقت فرسا بروز می کند سپس آرام می شود نیز باید از نظر احتمال بروز خونریزی های داخل مغزی مورد بررسی قرار داد. این احتمال در کسانی که مبتلا به فشار خون هستند باید بسیار جدی تر در نظر گرفته شود.

دکتر ابوالاحرار با تاکید بر بررسی تخصصی تر سردرد هایی که با اختلالات حسی و عصبی چون بی حس شدن اعضا، وزوز گوش یا مورمور شدن بخشی از بدن همراه است، می گوید: سردرد هایی که با تب، سفتی گردن و دردهای ناگهانی به دنبال حرکت بدن و گردن یا کاهش هشیاری همراه است نیز می تواند پیش نشانه ای از خطر بروز سکته مغزی یا وجود تومور مغزی تلقی شود. همچنین سردردهایی که به علت شدت خود، به بیدار شدن شخص از خواب منجر می شود و با سرفه، تهوع و استفراغ همراه است از جمله سردردهای قابل پیگیری سریع و تخصصی تلقی می شود.

این فوق تخصص درد اظهار می کند: بی شک سردردهایی را که با اختلالات بینایی و کم شدن قسمتی از میدان دید یا با درد داخل فکی همراه است باید از نظر احتمال آسیب دیدگی عصب بینایی یا بروز مننژیت و تورم پرده های مغزی مورد بررسی قرار داد. ناگفته نماند که وجود هر نوع سابقه بیماری قلبی، فشار خون، دیابت، لخته شدن خون، سرطان و آلودگی به ویروس بیماری ایدز باید حساسیت شخص را نسبت به بروز سردردهای شدید و ناگهانی بیشتر کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha