دوشنبه ۴ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۱:۲۳
کد خبر: 81133
سلامت نیوز : بالا بودن درصدناباروری در كشور در مقایسه با میانگین جهانی آن، زنگ خطر ناباروری در كشورمان را به صدا در آورده است اما نكته تاسفبار ماجرا آنجاست كه هنوز این بیماری جزو بیماری‌های گران‌قیمت و لوكس تلقی شده و بیمه‌ها حاضر به بیمه كردن آن نیستند. بر اساس آماری كه موسسه تحقیقات باروری و ناباروری ابن‌سینا ارائه كرده 20 درصد از زوج‌های ایرانی از ناباروری رنج می‌برند كه این تعداد از میانگین جهانی كه 12 تا 15 درصد است بالاتر است، این آمار در كشوری مانند انگلیس 7 درصد و در كشورهای آفریقایی 30 درصد گزارش شده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه تهران امروز ؛ به‌گفته محمدمهدی آخوندی، رئیس پژوهشگاه باروری و ناباروری ابن‌سینا، ناباروری در بین روستائیان بیشتر از شهرنشینان است به‌گونه‌ای كه ناباروری در مناطق شهری 19.9 و در مناطق روستایی 22 درصد گزارش شده است، این در حالی است كه میانگین سن ازدواج در زنان كشور 20.1 و سن ازدواج در مردان 25.4 گزارش شده است.

كارشناسان بر این عقیده‌اند كه ناباروری یك بیماری منحصربه‌فرد نیست بلكه معضلی اجتماعی- فرهنگی است كه در صورت رفع نشدن می‌تواند آسیب‌های خانوادگی زیادی از جمله افسردگی، استرس، كاهش اعتماد به نفس در زوج‌های جوان و در نهایت طلاق را به‌دنبال داشته باشد. همچنین از آنجا كه در فرهنگ ایرانی فرزند آوری جزو تحكیم خانواده محسوب می‌شود در صورت ناباروری برچسب زنی شروع شده و انزوا و منازعات خانوادگی و بسیاری از مسائل و مشكلات زوج‌های جوان را ایجاد می‌كند.

سیدمهدی ا حمدی، رئیس مركز باروری و ناباروری اصفهان درخصوص عمده‌ترین دلایل ناباروری زوجین به فارس می‌گوید: آلودگی هوا و وجود بیش از حد سرب در هوای تنفسی، استفاده از ظروف یكبار مصرف، اختلالات هورمونی، عفونت‌ها، پارازیت‌ها، استرس‌ها و فشارهای زندگی روزمره از جمله علت‌های مهم این مشكل شناخته شده‌اند.

دكتر فریبا رمضانعلی، متخصص زنان موسسه رویان تهران نیز با تاكید بر تاثیر عواملی چون آلودگی هوا بر ناباروری زوجین به تهران امروز می‌گوید: معمولا 95درصد علت ناباروری‌ها ناشناخته هستند و 5 درصد بقیه را می‌توان به عواملی همچون آلودگی هوا و سرب موجود در آن،‌ عوامل ژنتیكی و محیطی تعمیم داد. همچنین نباید از نقش بیماری‌هایی همچون اوریون و سایر بیماری‌هایی كه سیستم ایمنی فرد را ضعیف می‌كند در بروز ناباروری غفلت كرد.

چندی قبل نیز دكتر جواد زرگوشی، فوق تخصص بیماری‌های كلیه درخصوص تاثیر آلودگی هوا بر ناباروری به ایسنا گفته بود: گرد و غبار و آلودگی هوا باعث ناباروری زنان و عقیمی مردان می‌شود.به‌گفته وی، در چند سال اخیر، پدیده گرد و غبار (ریزگردها) هوای استان‌های مختلف كشور را آلوده كرده است، پژوهش‌های متعدد نشان داده كه آلودگی هوا با كاهش شدید باروری زنان و افزایش عقیمی مردان همراه است و ذرات گرد و خاك معلق در هوا، كاركرد دستگاه تناسلی و تولید مثل در زنان و مردان را مختل می‌سازد.

رابطه سبك زندگی و ناباروری

وی تصریح كرد: آلودگی هوا با ریزگردها و گرد و غبار عوارض بسیار خطرناكی را برای مردم ایجاد می‌كند. آلودگی هوا، میزان سقط جنین و مرده‌زایی را چندین برابر می‌كند.

دكتر زرگوشی با بیان اینكه میزان باروری زنان و مردان در اثر آلودگی هوا و پدیده گرد و غبار به نحو بسیار محسوسی كم می‌شود گفت: تعداد اسپرم مردانی كه در نواحی با هوای آلوده كار و زندگی می‌كنند به مراتب كمتر از مردانی است كه از هوای پاك برخوردارند.

دكتر رمضانعلی درخصوص پراكندگی ناباروری در میان زنان و مردان می‌گوید: نمی‌توان به صورت كلی مشخص كرد كه ناباروری در میان مردان بیشتر است یا بانوان اما بر اساس مطالعاتی كه روی مراجعه‌كنندگان به موسسه انجام شده، مشخص شده كه 30 درصد از خانم‌ها و 35درصد از آقایان به‌طور مساوی از ناباروری زنج می‌برند و در مابقی مراجعه‌كنندگان نیز علت ناباروری در دو طرف مشترك است. عوامل تاثیرگذار بر ناباوری از موضوعاتی است كه رمضانعلی به آن اشاره كرده و می‌گوید: بالا رفتن سن ازدواج، برخی دلایل فرهنگی و محیطی به همراه افزایش سن تقاضا برای بارداری از جمله مسائلی است كه در ناباروری تاثیر می‌گذارد. به‌گفته وی سبك زندگی كنونی نیز از جمله عوامل موثر بر این بیماری است، وجود آلاینده‌های محیطی و شیمیایی و اقداماتی از قبیل قراردادن مداوم لپ‌تاپ روی پا باعث می‌شود تا اختلالاتی در زمینه باروری به‌وجود بیاید.

اضطراب‌های زندگی شهری از دیگر موضوعاتی است كه به صورت غیرمستقیم در روند بارداری اختلال ایجاد می‌كند، رمضانعلی در این باره می‌گوید:‌در كنار این عوامل تغذیه‌های ناسالم، ‌استعمال قلیان و سیگار و افزایش وزن نیز می‌تواند بر میزان باروری و ناباروری افراد تاثیر مستقیمی بگذارد.

بیمه‌هایی كه درمان نمی‌كنند

هزینه داروهای درمان ناباروری با وضعیت فعلی دارو در كشور سر به فلك می‌زند این در حالی است كه تا قبل از گران شدن بی‌رویه دارو نیز زوجین نابارور با مشكلات عدیده‌ای در طول درمان روبه‌رو می‌شدند كه گاهی منجر به عدم پیگیری درمان می‌شد. اگر چه گفته می‌شود هزینه درمان ناباروری در كشورمان یك پنجم سایر كشورهاست و هر ساله تعداد زیادی توریسم برای درمان ناباروری به كشورمان مراجعه می‌كنند اما واقعیت این است كه سازمان‌های بیمه گر زیر بار بیمه كردن ناباروری نرفته‌اند و هیچ سازمانی نتوانسته آنها را مكلف به تحت پوشش قرار دادن درمان‌های ناباروری كند.

به‌گفته متخصصان، 70 درصد مراجعه‌كنندگانی كه به مراكز درمانی مراجعه می‌كنند با روش‌های معمول درمان می‌شوند و می‌توانند باردار شوند و فقط 25 درصد از زوج‌های نابارور به روش‌های پیشرفته درمان ناباروری یا روش‌های كمك به ناباروری از قبیل اهدای جنین نیاز دارند. اگر چه گفته می‌شود تعداد زیادی از ناباروری‌ها با درمان‌های ابتدایی رفع می‌شوند اما درمان ناباروری‌های خاص هزینه‌های زیادی را به‌دنبال دارد. درمان‌هایی از قبیل فریز جنین، میكرو انجكشن، لیزر هچینگ و... هزینه‌هایی فراتر از درمان‌های عادی دارند كه بیش از نیمی از مراجعه‌كنندگان توانایی پرداخت آن را ندارند و بعد از مدتی پروسه درمانی خود را قطع می‌كنند.

هزینه‌های بالای درمان ناباروری

دكتر فریبا رمضانعلی درخصوص هزینه‌های درمان ناباروری به تهران امروز می‌گوید: بسته به انتخاب نوع درمان برای مراجعه‌كنندگان، هزینه‌ها از 300 هزار تومان آغاز و تا 8 میلیون تومان نیز می‌رسد. اما باز هم این هزینه‌ها بستگی به نوع درمان در خانم‌ها و آقایان دارد و گاهی یك دوره درمانی ممكن است تا سال‌ها به طول انجامد.

علی سنگی، مدیركل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت نیز با اشاره به آمار 2 میلیون و 800 هزار زوج نابارور كشور می‌گوید: برآورد اولیه برای حداقل یك دوره درمان چیزی حدود 2میلیون و 800 تا 3 میلیون تومان است ضمن اینكه ‌درمان‌هایی همچون IVF و درمان‌های پیشرفته اغلب هزینه‌های بالاتری دارند و گاهی وقت‌ها هم نیاز به سه تا چهار مرحله درمان وجود دارد. تكرار درمان در موارد ضروری یا تكرار IVF در برخی از زوج‌ها هزینه‌ای معادل 6 تا 7میلیون تومان را به آنها تحمیل می‌كند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha