دوشنبه ۴ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۱:۵۷

سلامت نیوز : همه کسانی که با مطبوعات و رسانه‌ها سرو کار دارند اخبارهای مبنی بر تجاوزبه عنف را شنیده‌اند. آخرین مطلبی که مطالعه کردم در روزنامه جام‌جم مورخ دوم شهریور 92 بود با این عنوان: «اعتراف داماد به قتل هولناک خواهرزن». «تجاوز به عنف» موضوعی است که درتمامی ادوار در کشورهای مختلف وجود داشته و خواهد داشت. منظور ازتجاوز به عنف این است که یک یا چند نفر برخلاف میل فرد دیگری با او عمل جنسی انجام دهند. گاهی اوقات این تجاوز به‌صورت فردی و گاهی اوقات هم به‌صورت گروهی.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان ؛ با توجه به حساسیت‌های جامعه در این زمینه آمار‌ها و اخبار اعلام شده شامل همه موارد وقوع این جرم نیست چراکه بسیاری از خانواده‌ها و افراد برای حفظ آبروی خود در این زمینه اقدامی نمی‌کنند و سکوت را بر پیگیری‌های قضایی ترجیح می‌دهند. شاید همین عامل هم موجب می‌شود که متجاوزین با خیال راحت‌تر اقدام به تجاوز جنسی به دیگران کنند. وقتی هم که شاهد مقاومت افراد هستند پس از آزار و اذیت ممکن است اقدام به قتل نیز کنند. درگزارش اشاره شده نیز بعد از مقاومت خواهر زن، داماد اقدام به قتل او می‌کند.بدون شک بسیاری از این افراد دارای اختلال شخصیتی و رفتاری هستند و شاید هم خود در دوران کودکی مورد تجاوز قرارگرفته باشند.

ازجمله نمونه‌های آن می‌توان به «بیجه» و «خفاش شب» اشاره کرد. نارضایتی از روابط زناشویی نیز می‌تواند علت دیگری برای بروز و وقوع این نوع جرم باشد. همچنین بالارفتن سن ازدواج و نیاز به ارضای غریزه جنسی نیز می‌تواند در وقوع این جرم تاثیرگذار باشد. ضمن اینکه نباید از محیط‌های بی‌دفاع شهری نیز به آسانی گذشت. وقوع این جرم دارای پیامدها و عوارض متعددی روی فرد، خانواده و جامعه دارد. ترس وکابوس‌های وحشتناک، اضطراب، اقدام به خودکشی، کاهش کارایی افراد در انجام وظایف محوله، انزوا و گوشه‌گیری، افزایش بی‌اعتمادی، انتقام‌گیری از افراد و ... ازجمله این پیامد‌ها هستند.

ارتباطات خانوادگی این افراد نیزتحت تاثیر تجاوز به عنف دچار مشکل می‌شود و ثبات خانوادگی را تحت‌الشعاع خود قرار می‌دهد. گاهی اوقات فشارهای اجتماعی و روانی ناشی از وقوع این جرم درخصوص یکی از افراد خانواده موجب می‌شود تا محیط‌های زندگی وکار خود را تغییر دهند. جامعه نیز تحت‌تاثیر این جرم قرار می‌گیرد. شناسایی این افراد و بررسی پرونده‌های آنان دردادگاه‌ها و طی مراحل قضایی هزینه‌های زیادی را بر دولت‌ها تحمیل خواهد کرد. همچنین افکار عمومی جامعه درصورت وقوع چنین جرمی جریحه‌دار می‌شود و بی‌اعتمادی در جامعه افزایش می‌یابد.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha