دوشنبه ۴ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۲:۵۵
کد خبر: 81142

سلامت نیوز : فیبر یا الیاف مجموعه مولکول های بلندی است که دیواره سلول گیاهان را تشکیل می دهد و به طور کلی آن ها را به ۴ نوع تقسیم می کنند که شامل سلولز ، همی سلولز و پکتین و لیگنین است. بدن انسان بر خلاف بدن حیوانات، نمی تواند این عناصر را هضم کند زیرا آنزیم های لازم را ندارد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه خراسان ؛ به عنوان مثال روده گاو آنزیمی به نام سلولاز ترشح می کند که سلولز (پلی ساکارید) را به قندهای ساده قابل جذب تبدیل می کند؛ این آنزیم در دستگاه گوارش انسان وجود ندارد، بنابراین فیبرهای گیاهی به صورت هضم نشده در لوله گوارش باقی می ماند و این موضوع در سلامت ما اهمیت زیادی دارد.

فیبر عبور مواد را در روده ها تسریع و از یبوست وسرطان روده بزرگ پیشگیری می کند.بنابراین باید مصرف گوشت، چربی و شکر را محدود و از فیبر بیشتری استفاده کرد.

همان طور که کمبود ویتامین و پروتئین در رژیم غذایی یک نقص است کمبود فیبر نیز نقص محسوب می شود. رژیم غذایی پر فیبر علاوه بر حفظ سلامت دستگاه گوارش، از بروز بیماری هایی مانند فشار خون بالا ، سکته قلبی، هموروئید و سرطان مقعد، چاقی، واریس و یبوست، آپاندیسیت و لخته شدن خون در رگ ها پیشگیری می کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha