دوشنبه ۴ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۳:۱۲
کد خبر: 81154
سلامت نیوز : سرما، ورزش، آلودگی هوا، عفونت‌های ویروسی، گرده گیاهان و بسیاری از ذرات معلق در هوا دربسیاری افراد باعث تحریک دستگاه تنفس‌شده و به طور گذرا باعث ایجاد سرفه و گاه تنگی نفس می‌شود. ولی افرادی هستند که حساسترند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از جام جم ؛ در این افراد این تحریک شدیدتر بوده و باعث علائم شدید تر و طولانی تر می شود و حتی ممکن است باعث یک حمله شدید تنگی نفس شود. این افراد دچار آسم و یا بیماری های مزمن تنفسی هستند.

اگرچه درمورد این که آلودگی هوا عامل اولیه ایجاد آسم باشد تردید وجود دارد، اما ترکیباتی همچون دی اکسیدگوگرد، اکسید نیتروژن و اوزون از عوامل شناخته شده تحریک حملات آسم است.

سیگار کشیدن نزدیکان همچون پدر و مادر نیز از عوامل شناخته شده ابتلا به آسم محسوب می شود البته وجود دود سیگار درمحیط زندگی، کودک را در معرض عفونت های مکرر تنفسی قرار می دهد که خود از عوامل بروز و تشدید علائم آسم است.

زندگی در خانه هایی که خوب تهویه نمی شود به طور کامل از فرش یا موکت پوشیده شده است کودکان را در معرض ابتلا به آسم قرار می دهد.

کودکانی که در سرما، زمان ناراحتی، پس از فعالیت بدنی دچار سرفه یا تنگی نفس می شوند. حتما باید برای تشخیص نزد پزشک برده شوند.

در بسیاری از موارد پس از بیماری های ویروسی به دلیل تحریک دستگاه تنفسی، بیمار تا چند روز دچار سرفه خواهد شد.

در صورتی که سرفه طولانی شود و با تنگی نفس همراه شود باید حتما با پزشک مشورت شود. باید بدانیم این تصور که درمان آنتی بیوتیکی در زمان بیماری ویروسی می تواند از عوارض بیماری از جمله آسم پیشگیری کند، اشتباه است.

علامت اصلی آسم حملات تنگی نفس و سرفه است. بیمار بعد از تماس با محرک ها دچار سرفه تنگی نفس و خس خس سینه می شود که می تواند ساعت ها ادامه یابد و پس از آن فرد بهبود یافته و تا شروع حمله بعدی به طور کامل بی علامت می شود.

یکی از علل شناخته شده آسم و آلرژی بویژه در کودکان، حشرات ذره بینی به نام مایت یا حیره هستند.

این موجودات در میان پرزهای فرش، موکت، رختخواب، مبل هایی که پوشش پارچه ای دارد و حتی اسباب بازی های پرزدار زندگی می کنند.

آلودگی هوا از علل تشدید علائم آسم است بنابر این توصیه می شود زمانی که هوای شهرها آلوده است افراد بیمار تا حد امکان از منزل خارج نشوند، پنجره ها را ببندند و در خانه ها از دستگاه های تهویه با فیلترهای مناسب استفاده کنند.

مو، پر، ترشحات و فضولات حیوانات خانگی و همه سوسک های خانگی می توانند از عوامل ایجاد آسم و آلرژی باشند و باید از محیط زندگی پاک شوند.

کولر، دستگاه بخور و سایر وسایلی که رطوبت تولید می کنند، مکان مناسبی برای رشد قارچ ها هستند و می توانند زمینه ساز آسم و آلرژی شوند. این وسایل نیز باید مرتب تمیز شوند.

دود سیگار از علل ایجاد عفونت های تنفسی، آسم و عامل تشدیدکننده علائم تنفسی بیمار است. بنابر این به هیچ عنوان نباید در کنار کودکان سیگار کشید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha