سلامت نیوز : سرپرست تیم جراحی جمجمه، فک و صورت دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: تاکنون بیش از 400 مورد عمل جراحی جمجمه برای ناهنجاری‌های مادرزادی انجام داده و بیش از 8 سال است که به روش جدید ابداعی توسط جراحان ایرانی، جراحی انجام می‌شود.

عبدالجلیل کلانتر هرمزی در گفت‌وگو با فارس اظهار داشت: ناهنجاری‌های مادرزادی که در ناحیه سر و صورت دیده می‌شود ناشی از بسته شدن زودرس جوشگاه‌های جمجمه‌ای است.

استاد گروه جراحی پلاستیک دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: این جوشگاه‌ها حکم صفحه رشد استخوان جمجمه را دارند و اگر به دلایلی یک یا چند عدد از این جوشگاه‌ها زودتر بسته شوند شکل سر ناهنجار شده و بد شکل و بدفرم می‌شود.

سرپرست تیم جراحی جمجمه، فک و صورت دانشگاه شهید بهشتی گفت: همزمان با این فرآیند به علت فشار بالایی که در مغز ایجاد می‌شود می‌تواند باعث بالا رفتن فشار مغزی و ایجاد صدمات مغزی شود.

وی افزود: این امر احتیاج به عمل جراحی زودرس و به موقع را بیش از پیش نمایان می‌سازد.

استاد گروه جراحی پلاستیک دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تصریح کرد: برای انجام این عمل جراحی که یک نوع عمل جراحی تکمیلی است همزمان به همراهی دو تیم جراحی پلاستیک و جراحی مغز و اعصاب نیاز است که جراحان مغز و اعصاب در این عمل، فشار را از روی مغز برمی‌دارند و جراحان پلاستیک نیز به جمجمه شکل طبیعی می‌بخشند که این عمل بین 6 تا 10 ساعت به طول می‌انجامد.

کلانترهرمزی افزود: برای این عمل نیاز به ICU شیرخواران، اتاق عمل مجهز، بیهوشی فوق تخصصی نوزادان و شیرخواران و وسایل مخصوصی است که همه این امکانات از سال 1375 در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی راه اندازی شده و موجود است.

سرپرست تیم جراحی جمجمه، فک و صورت دانشگاه شهید بهشتی ادامه داد: تاکنون تیم ما بیش از 400 مورد از این اعمال جراحی را انجام داده و بیش از 7 - 8 سال است که از روش‌های مرسوم جهانی استفاده نمی‌کند و به روش جدیدی که توسط خود پزشکان ایرانی ابداع شده است جراحی انجام می‌شود.

استاد تمام گروه جراحی فوق تخصصی پلاستیک بیان داشت: چون تنوع این نوع ناهنجاری‌ها بیش از 5- 6 نوع است برای همه انواع این نوع ناهنجاری‌ها روش‌های جدید ایرانی ابداع شده‌اند.

کلانترهرمزی، ناهنجاری‌های مادرزادی جمجمه را به صورت سرخربزه‌ای، سرقایقی و  سر ذوزنقه‌ای دانست و افزود: برای هر کدام از این مشکلات، روش جراحی خاصی ابداع شده که بعضی از این روش‌ها در مجلات بین‌المللی نیز به ثبت رسیده است.

سرپرست تیم جراحی جمجمه، فک و صورت دانشگاه شهید بهشتی در پاسخ به پرسش فارس مبنی بر اینکه کودکان در چه رنج سنی کاندیدای انجام این اعمال جراحی هستند، گفت: تمام این اعمال جراحی بهتر است زیر یک‌سالگی انجام شود تا هم از نظر زیبایی و هم از نظر کارکرد مغزی نتایج بهتری به دست آید.

استاد گروه جراحی پلاستیک دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تصریح کرد: عمل جراحی که اخیراً در خبرها آمده است، عملی است که نزدیک به سه سال نتایج آن به خوبی در بیماران دیده شده و چون اعمالی که انجام داده‌ایم منتشر نشده است افراد از ماهیت آن آگاهی ندارند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha