سلامت نیوز : خیلی‌ها نمی‌دانند چرا صفرای آنها یک مرتبه پر از سنگ می‌شود، غافل از اینکه مصرف زیاد چربی‌، کم تحرکی و مصرف کم مایعات در کنار عامل ژنتیک در ایجاد این عارضه دخیل هستند.

محمدرضا زالی، فوق تخصص گوارش و کبد در گفت‌وگو با فارس در مورد دلایل بروز سنگ کیسه صفرا خاطرنشان کرد: چاقی، کهولت سن، عوامل ژنتیکی و مصرف زیاد چربی به همراه کم تحرکی می‌تواند از عوامل ایجاد سنگ در کیسه صفرا باشد.

وی با اشاره به اثرات مخرب رژیم‌های سنگین برای کاهش یا افزایش وزن گفت: در برخی شرایط استثنایی مانند اینکه فرد در مدت زمان کوتاه مقدار زیادی وزن کم یا زیاد می‌کند شاهدیم که سنگ کیسه صفرا بیش از حد طبیعی اضافه می‌شود.

به گفته عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی نداشتن تحرک سبب رسوب مواد در کیسه صفرا و ایجاد سنگ می‌شود.

زالی خاطرنشان کرد: حتی مادرانی که زمینه ژنتیکی دارند در دوران بارداری ممکن است به دلیل کم تحرکی صفرا دچار این عارضه شوند.

فوق تخصص گوارش و کبد در مورد میزان شیوع سنگ کیسه صفرا گفت: ممکن است در هر سنی سنگ کیسه صفرا بروز کند اما بیشتر سن بالای 45 سالگی مورد اهمیت است البته در نژادهای مختلف نیز 30 تا 40 درصد افراد مانند ایندین‌های آمریکا یا مکزیک‌ها دچار سنگ کیسه صفرا می‌شوند.

وی گفت: حالت تهوع، ادرار پررنگ، تب و لرز، نفخ خفیف و درد شدید در ناحیه شکم و پشت می‌تواند از علائم عود کردن سنگ کیسه صفرا باشد.

این فوق‌ تخصص گوارش و کبد به افرادی که به دلیل مشغله کاری مدام در حال مسافرت هستند و سنگ کیسه صفرا دارند توصیه کرد تا با جراحی به این عارضه پایان دهند.

زالی گفت: افرادی که کیسه صفرای آنها خارج می‌شود معمولاً باید در خوردن چربی مراعات کنند چرا که غذای چرب، کم تحرکی و عفونت و کم آبی بدن می‌تواند زمینه تشکیل مجدد سنگ در مجرای صفرا را تشدید کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha