سلامت نیوز : رییس سازمان انتقال خون ایران، به ضرورت تهیه و تامین کامل فرآورده‌های گران قیمت مشتق از پلاسما توسط تولید کنندگان داخلی تاکید کرد و خواستار توجه ویژه وزیر بهداشت به راه‌اندازی پالایشگاه پلاسما در داخل کشور شد.

دکتر غلامرضا توگه در گفت‌وگو با (ایسنا)، انتقال خون را جزو کلیدی‌ترین مجموعه‌های نظام سلامت و کشور خواند و تصریح کرد: سال گذشته سازمان جهانی بهداشت، ایران را در ردیف پنج کشوری معرفی کرد که در ارتقای کیفیت خون، بالاترین موفقیت را به دست آورده‌اند. تهیه و تولید یکی از سالم‌ترین خون‌های جهان افتخارآمیز است.

وی با قدردانی از همکاری سرشار از ایثار مردم برای اهدای خون، بر اهمیت خون سالم در نجات جان بیماران تاکید و اظهار کرد: سازمان انتقال خون بخش بزرگی از موفقیت‌های خود را مرهون اهدای خون مردم است.

رییس سازمان انتقال خون، "خون" را یک مقوله امنیت ملی برای دولت‌ها دانست و عنوان کرد: سلامت خون همواره مورد توجه دولت‌ها بوده است.

توگه با اشاره به اینکه این سازمان طی سالیان اخیر، همپای پیشرفت علم انتقال خون در جهان حرکت کرده است، گفت: شاید فعالیت‌های سازمان انتقال خون به ظاهر در یک اهدای خون خلاصه شود، اما در واقع باید گفت پشت این حرکت به ظاهر ساده، یک علم گسترده و عمیق وجود دارد که باعث می‌شود خون سالم به موقع و با اجزا و شرایط کاملا مناسب به دست مصرف‌کننده برسد.

وی همچنین به رشد صنعت پلاسما در کشور اشاره کرد و گفت: ایران سال‌هاست وارد صنعت پلاسما شده است و امروز پلاسما به عنوان یک محصول ارزشمند تلقی شده و فرآورده‌های متنوعی که نیاز مملکت است را از آن به دست می‌آوریم.

رییس سازمان انتقال خون ایران در ادامه با بیان اینکه اکنون قابلیت تهیه داروهای هایپرایمنیون و سرم‌های اختصاصی در سازمان انتقال خون به وجود آمده است، ابراز امیدواری کرد در زمینه تولید این گروه از فرآورده‌های مشتق از پلاسمای خون خودکفا شویم.

توگه با بیان اینکه پالایش پلاسما برای اولین بار در سال 1355 در سازمان انتقال خون ایران آغاز شد، گفت: نیاز به توسعه بیشتر و تولید فرآورده‌های مشتق از پلاسما سبب شد که وزارت بهداشت در سال 1369 زمینه لازم جهت تاسیس مرکز پالایش پلاسما را به منظور تامین فرآورده‌های پلاسمایی در کشور فراهم آورد.

وی تهیه فرآورده‌های مشتق از پلاسما شامل فاکتورهای انعقادی هشت و9، ایمونوگلبولین تزریقی و آلبومین از پلاسمای جمع آوری شده در پایگاه‌های انتقال خون کشور با همکاری شرکت‌های معتبر تولید کننده فرآورده‌های پلاسمایی خارجی را از جمله فعالیت‌های انتقال خون دانست و خواستار توجه ویژه وزیر بهداشت به راه‌اندازی پالایشگاه پلاسما در داخل کشور شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha