دوشنبه ۴ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۶:۰۹
کد خبر: 81191
سلامت نیوز : کورک یک جوش بزرگ، گرم و دردناک است که سرخی، تورم و درد آن ناشی از عفونتی است که عموماً با عامل باکتری استافیلوکوک کوتئوس رخ می دهد.

دکتر زهرا رمضانی یک متخصص پوست و زیبایی در گفت وگو با (ایسنا) ، با اشاره به اینکه باکتری‌های استاف بیشتر در بیمارستان‌ها یافت می شوند، عنوان کرد: اقامت طولانی مدت در بیمارستان احتمال بروز کورک را بسیار افزایش می دهد.

وی با بیان اینکه ممکن است ناقلین باکتریهای تولید کننده کورک، خود هرگز به این عارضه مبتلا نشوند، گفت: باکتریها ممکن است در بینی افراد اقامت داشته باشند، ولی تا هنگامی که به فرد دیگری منتقل نشود، تولید هیچ عارضه‌ای نمی‌کند.

وی با تأکید براینکه ممکن است افراد در طی مصرف آنتی بیوتیک‌ها به این کورک‌ها مبتلا شوند، تصریح کرد: استافیلوکوک‌ها ممکن است به آنتی بیوتیک‌ها مقاوم باشند وهنگامی که تمامی میکروب‌های رقیب توسط آنتی بیوتیک‌ها از بین رفتند، گسترش یافته و ایجاد مشکلاتی از قبیل جوش و کورک نمایند.

این متخصص با اشاره به اینکه افراد مبتلا به دیابت و یا آنانی که دچار ضعف ایمنی بدن هستند بیش از دیگران مستعد گرفتاری با این مشکل هستند، ادامه داد: مصرف کورتون می تواند مقاومت در مقابل بروز کورک را کاهش دهد.

رمضانی برای درمان کورک استفاده از کمپرس آب گرم را توصیه کرد و گفت: یک حوله را در آب گرم فرو برده و سپس آنرا برای مدت پنج دقیقه بر روی محل جوش قرار داده، چنانچه این جوش در قسمت تحتانی بدن قرار داشت باید از وان آب گرم بهره برد، چرا که در اغلب مواقع پس از چند روز درمان با گرما، کورک خود به خود دهان باز کرده و چرک درون آن که زرد رنگ و بد بو است تخلیه شده و فرد پس از آن احساس بهبود می کند.

وی با تأکید بر اینکه در صورت عدم درمان با آب گرم، فرد باید به پزشک مراجعه کند، تصریح کرد: اگر پزشک تشخیص دهد که جوش در حقیقت مراحل ابتدایی آکنه و یا کیست اپیدرمال بوده و در میان افراد خانواده منتشر شده باشد، می تواند با تشخیص به موقع و تجویز آنتی بیوتیک های مناسب از انتشار بیشتر باکتری‌ها در بین افراد خانواده جلوگیری کند.

رمضانی افزود: همچنین پزشک می تواند با آسانی با تهیه کشت از داخل بینی افراد، ناقل باکتری را مشخص کند.

این متخصص در پایان خاطرنشان کرد: افراد پس از اینکه ضایعه به تمامی تخلیه شد، باید محل ضایعه را با صابونهای ضد باکتری شستشو دهند، تا از انتشار عفونت جلوگیری و مراحل بهبود را تسریح ببخشند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha