دوشنبه ۴ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۶:۳۳
کد خبر: 81199

سرنگ‌های غیراستاندارد در پای برخی بیماران می‌شکند، کارشناسان آلودگی‌هایی را در این سرنگ‌ها دیده و گزارش کرده‌اند ولی وزارت بهداشت هنوز برای بررسی موضوع گزارشی منتشر نکرده است.

سرنگ‌هایی که در پای بیمار می‌شکند
سلامت نیوز : سرنگ‌های غیراستاندارد در پای برخی بیماران می‌شکند، کارشناسان آلودگی‌هایی را در این سرنگ‌ها دیده و گزارش کرده‌اند ولی وزارت بهداشت هنوز برای بررسی موضوع گزارشی منتشر نکرده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از همشهری ؛ چند هفته پیش بود که گزارشی در مورد سرنگ‌های آلوده در روزنامه همشهری منتشر شد. در آن گزارش سازمان پزشکی قانونی و نظام پزشکی اعلام کرده بودند که موردی از سرنگ‌های آلوده به آنها گزارش نشده است. اما سازمان استاندارد با بررسی‌های خود متوجه شد که ادعای عضو سابق سازمان نظام‌پزشکی مبنی بر آلوده بودن این سرنگ‌ها صحیح است. ایرج خسرو نیا مدعی بود: چون کسی از مصرف سرنگ‌های آلوده شکایت نکرد بنابراین هیچ سازمان و نهاد و ارگانی هم مسئله را دنبال نکرده است.

بهادر کاظمی، معاون نظارت بر اجرای استاندارد و سیستم‌های کیفیت سازمان ملی استاندارد کشور در گفت‌وگو با همشهری گفت: براساس قانون همه کالاهای وارداتی به جز خودرو باید با تاییدیه سازمان استاندارد از گمرک ترخیص شوند. هم‌اکنون حدود 2840 ردیف تعرفه مشمول نظارت سازمان استاندارد است. در تابستان91 ستاد تدابیر ویژه اقتصادی به‌دلیل اینکه اختلالی در واردات تجهیزات پزشکی ایجاد نشود تصمیم گرفت تا همه تجهیزات پزشکی با مجوز و نظارت وزارت بهداشت وارد کشورشود. از آن زمان سازمان ملی استاندارد هیچ نظارتی روی واردات تجهیزات پزشکی نداشته است.

بر همین اساس ادعایی که بر مبنای آن این سرنگ‌ها از سازمان استاندارد تاییدیه گرفته بودند، اشتباه است. تا پیش از تصمیم ستاد تدابیر ویژه، ظرف مدت 3، 4 سال گذشته حداقل 10 مورد محموله سرنگ وارد کشور شده بود که سازمان استاندارد پس از بررسی نمونه‌هایی از محموله‌ها، مانع از ترخیص آنها از گمرک شد.

وی در مورد پیگیری‌های صورت گرفته از طرف سازمان استاندارد گفت: پیگیری سازمان به عنوان احقاق حقوق مردم و کنترل بازار صورت گرفته است. براساس ماده 4 قانون اصلاح قوانین و مقررات سازمان استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران، کیفیت کالاهایی که در سطح کشور مصرف می‌شود با نمونه‌برداری و آزمایش کنترل و نظارت می‌شود.

وی در مورد مذاکرات انجام شده با وزارت بهداشت در مورد سرنگ‌های غیراستاندارد گفت: نمونه‌هایی از سرنگ‌های وارداتی از بازار خریداری و آزمایش شده است و انتظار می‌رود که وزارت بهداشت نیز چنین کاری را انجام بدهد. البته ما هم می‌توانیم نمونه‌های خریداری شده خودمان را به آنها بدهیم. کاظمی تاکید کرد: اصولا کالاهای چینی استمرار کیفیت ندارد. یعنی برخی از محموله‌ها کیفیت مطلوب را دارند ولی برخی دیگر با همان نام و قیمت استاندارد نیستند.

برخی استناد کرده‌اند که یکی از مارک‌های ذکر شده قبلا از سازمان استاندارد مجوز گرفته است. در پاسخ آنها باید گفت که هیچ دلیلی وجود ندارد کالایی که زمانی استاندارد بوده پس از این هم همان کیفیت را داشته باشد. سازمان استاندارد همه را کنترل می‌کند. وی با اشاره به اینکه انتظار ما این است که وزارت بهداشت نیز کیفیت سرنگ‌ها را کنترل کند به مردم توصیه کرد: حتی‌الامکان از سرنگ‌های ایرانی استفاده کنید. این سرنگ‌ها به اندازه کافی در کشور وجود دارد و استاندارد آن تحت کنترل است.

در همین حال مدیرکل نظارت بر اجرای استاندارد سازمان ملی استاندارد با اشاره به عدم‌پاسخ رسمی وزارت بهداشت در زمینه سرنگ‌های غیراستاندارد چینی به تسنیم گفت: متأسفانه در تماس‌های مردمی به سازمان استاندارد گزارش شکستن این نوع سرنگ‌ها در بدن بیماران اعلام شد.

فریدون بلغاری با اعلام خبر شکستن سرنگ در بدن یک فرد اصفهانی، در توضیح و تشریح آخرین وضعیت اقدامات درباره سرنگ‌های غیراستاندارد چینی و همچنین درباره چگونگی پاسخ وزارت بهداشت در این زمینه اظهار داشت: در حال حاضر نامه‌ اقدامات جدید سازمان استاندارد برای جمع‌آوری سرنگ‌های غیراستاندارد چینی در اختیار رئیس سازمان است و احتمال می‌دهیم اقدام‌نکردن وزارت بهداشت در این زمینه به خاطر تغییرات کابینه دولت است و در روزهای آینده منتظر اقدامات لازم هستیم. خوشبختانه با اطلاع‌رسانی رسانه‌ها مردم در این زمینه آگاهی‌های لازم را کسب کردند به‌طوری که در چند روز اخیر تماس‌هایی از سراسر کشور در مقوله مشکلات این سرنگ‌های غیراستاندارد چینی با سازمان استاندارد گرفته شده است.

ورود مجلس به ماجرای سرنگ‌های آلوده

همچنین حمیدرضا عزیزی‌فارسانی، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، با بیان این مطلب که بحث سرنگ‌های آلوده در کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با دقت و کارشناسی در حال پیگیری است، تصریح کرد: متأسفانه تاکنون گزارش شفافی درخصوص سرنگ‌های مذکور از سازمان استاندارد یا غذا و داروی وزارت بهداشت به کمیسیون بهداشت مجلس ارائه نشده تا بتوان درخصوص آن تصمیم‌گیری نهایی را اعلام کرد.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، با اشاره به تکذیب سازمان غذا و دارو درخصوص واردات سرنگ‌های آلوده از کشور چین به فارس گفت: کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با قاطعیت پیگیر این موضوع بوده و درصورت اثبات ورود سرنگ‌های آلوده بی‌شک سازمان‌های مربوطه در این زمینه باید پاسخگو باشند. ورود سرنگ‌های آلوده به کشور سلامت مردم در جامعه را تهدید می‌کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha