سه‌شنبه ۵ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۰:۰۴
کد خبر: 81211
سلامت نیوز : آتش سوزی یکی از عوامل تخریب جنگل‌هاست که تحت تاثیر عوامل انسانی یا طبیعی رخ می‌دهد. من فکر می‌کنم که ایجاد یگان ویژه اطفای حریق اعم از نیروی انسانی و اقدامات حمل آب و اطلاع‌رسانی و پایش و پیشگیری و مقابله با حریق به شیوه ای که در کشورهای پیشرفته دنیا وجود دارد، برای محافظت جنگل‌ها از آتش‌سوزی عمدی و غیرعمدی لازم است که طرح آن را نیز 2 سال قبل به مجلس فرستاده ایم و خواستار این شده ایم که مقابله با آتش‌سوزی منابع طبیعی تحت اختیار هر دو سازمان جنگل‌ها و محیط زیست، با یک مدیریت واحد قرار بگیرد اما هنوز نتیجه‌ای حاصل نشده و این طرح به تصویب نرسیده.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سایت قانون ؛ آتش‌سوزی همیشه هست، پیشگیری از آن است که باید در دستور کار سازمان جنگل‌ها و محیط‌زیست قرار بگیرد. متاسفانه در مناطق صعب‌العبور اصلا امکان جا به جایی وجود ندارد و انتقال تجهیزات و آب و سایر امکانات مورد نیاز بسیار سخت و طاقت فرساست. ما احتیاج به سیستم و امکانات مناسب داریم که متاسفانه هنوز به آن میزان که انتظار داریم فراهم نشده. تجهیزات ما برای مقابله با آتش‌سوزی در کشور بسیار اندک، قدیمی، سنتی و ابتدایی است. کشور‌های پیشرفته دنیا در حال حاضر سیستم اطلاع‌رسانی آنلاین و تجهیزات و امکانات مناسب دارند که ما از آن بی‌بهره‌ایم. ما نیاز به بالگرد با ظرفیت بالا برای حمل انسان وآب، هواپیما‌های حمل آب، سیستم مناسب اطلاع رسانی و دیده بانی و خبر رسانی لحظه به لحظه در خصوص بروز هر گونه آتش‌سوزی داریم تا قبل از گسترده شدن حریق بتوانیم از آن جلوگیری کنیم.

شکار غیر مجاز در جنگل و شلیک گلوله، روشن کردن آتش توسط گردشگران برای پخت و پز یا توسط روستاییان به بهانه‌های مختلف و خاموش نکردن این آتش‌ها هنگام ترک جنگل موجب آتش‌سوزی می‌شود، به خصوص اگر اندکی وزش باد صورت بگیرد و این آتش را شعله ور کند. خوشبختانه جنگل‌های ایران پهن برگ است و در مقایسه با جنگل‌های سوزنی برگ کمتر در معرض حریق قرار دار د، با این حال ایجاد یگان ویژه اطفای حریق، ضروری ترین راه برای جلوگیری از سوختن جنگل‌هاست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha