سه‌شنبه ۵ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۰:۱۳
کد خبر: 81213

اکثر بیمارستان‌ها عوارض داروهای بیهوشی را اعلام نمی‌کنند اما گزارش‌هایی که به نظام پزشکی ارسال شده حاکی از افزایش استفاده از داروهای از رده خارج شده بیهوشی در جراحی‌هاست.

مرگ بیماران توسط داروهای بیهوشی
سلامت نیوز : «دکتر محمد مهدی قیامت» رئیس انجمن بیهوشی ایران می گوید كه داروهای بیهوشی هر هفته در ایران قربانی می‌گیرد؛ مسئله‌ای كه همچنان در میان تكذیب و تائید‌ها ذهن مردم را به خود مشغول داشته و بیماران محتاج به جراحی را در میان رفتن یا نرفتن به اتاق عمل معلق كرده است. همچنین یك موضوع به نگرانی بیشتر شهروندان تهرانی دامن زده است.

برخی شهروندان تهرانی در گفت‌‌وگو با «تهران‌امروز» از مرگ دو بیمار درحین عمل در یكی از بیمارستان های معروف و خصوصی خبر می‌دهند كه البته توسط رئیس دفتر پرستاری این بیمارستان تكذیب می‌شود. بیمارستانی كه مدتی پیش هم شاهد مرگ چندین بیمار به دلیل استفاده از داروهای بیهوشی بوده است. همین مسئله باعث سری شدن اخبار این بیمارستان شده و امكان اطلاع رسانی دربارة اتفاقاتی كه برای بیماران آن می افتد، نیست. برخورد كاركنان این بیمارستان با تهران امروز هم گفته‌های آنها را تائید می‌كند. از جمله رئیس دفتر پرستاری این بیمارستان در گفت‌وگو با « تهران امروز» اصرار زیادی برای پیدا كردن كسی كه این خبر را به روزنامه داده بود، دارد و می خواهد بداند كه آن فرد با چه شماره‌ای، چه اسمی و در چه زمانی از بیمارستان به روزنامه زنگ زده است.

او مرگ بیمارها در این بیمارستان را هم به شدت تكذیب می‌كند. مهدی قیامت هم توضیح می‌دهد:« اکثر بیمارستان‌ها عوارض داروهای بیهوشی را اعلام نمی‌کنند اما گزارش‌هایی که به نظام پزشکی ارسال شده حاکی از افزایش استفاده از داروهای از رده خارج شده بیهوشی در جراحی‌هاست.»

از سوی دیگر او آب پاكی را روی دست تكذیب كنندگان می ریزد و می‌گوید:« داروهای بیهوشی براثر ایجاد حساسیت های شدید و تأثیرگذاری بر ارگان هایی نظیرمغز،قلب،کبد و کلیه ها ممکن است کشنده باشد که درایران هرهفته این امربه دلیل عدم رعایت استاندارد‌های لازم رخ می دهد.»

به گفته عضو هیات مدیره نظام پزشکی ایران،در جریان بیهوشی،بیمار را باید بالاتر از وضعیت فیزیولوژیکی اش در مرحله ای که احساس درد نداشته باشد،رساند.در حقیقت بیمار وارد یک کمای عمیق شده و بازگرداندن بیمار از این حالت بسیار خطرناک و پیچیده است. یكی از شهروندان تهرانی هم در گفت‌وگو با خبرنگار ما می گوید با توجه به وضعیت داروهای بیهوشی، این روزها بیشتر پزشكان ترجیح می‌دهند كه بیمار را بدون بیهوشی جراحی كنند.

اتفاقی كه برای یكی از اقوام خانم او افتاده بود. این خانم برای به دنیا آوردن فرزند خود احتیاج به عمل جراحی داشت اما پزشك جرات نمی كند تا او را بیهوش كند در نهایت هم او را به صورت موضعی «سر» كردند. اما سوال اینجاست كه آیا تمام عمل های جراحی را می توان با« سر موضعی» انجام داد؟ دكتر قیامت هم می‌گوید كه داروهای تبخیری که از طریق تنفس استفاده می‌شوند عوارض بسیار جدی و خطرناکی به همراه دارد که خوشبختانه با داروهایی با کیفیت بهتر، این عوارض به حداقل رسیده است.

همیشه پای چین در میان است

داروها پیش‌تر از اروپا و آمریكا وارد می شد. اخبار مربوط به ورود داروهای بی‌كیفیت و تقلبی از زمان وزارت مرضیه وحید دستجردی به رسانه ها رسید و به واكنش های مختلفی منجر شد. او كه آن روز هنور به وزارتخانه رفت و آمد می كرد ورود داروهای چینی و بی كیفیت را تكذیب كرد اما بعد از او هم همچنان خبر مرگ ها براثر استعمال داروهای چینی به گوش می‌رسد و هماره تكذیب می شود.

از سوی دیگر دكتر قیامت در حالی یك بار دیگر آژیر قرمز مرگ ها براثر داروی بیهوشی چینی را به صدا در آورده كه بارها از سوی مسئولان رد شده است. تكذیب كنندگان می گویند كه تمام داروهای آنها توسط سازمان استاندارد تست می شود این درحالی است كه سازمان استاندارد خود یكی از شاكیان وضعیت كنونی داروی كشور است.

به هشدارها توجه نكردند

دولت دهم در حالی وجود داروهای بی كیفیت را تكذیب می كرد كه به گفتة قیامت در 6 ماهه پایان سال بارها خطر استفاده از داروهای کم اثر بیهوشی را به مسئولان و وزارت بهداشت اعلام کرده‌ایم اما اتفاقی نیفتاد و در نهایت با کمبود شدید مواجه شدیم تا جایی که جراحی‌های غیر اورژانسی در برخی بیمارستان‌ها مانند بیمارستان شهدا و فیروزگر برای مدتی متوقف شد. اما هماره كسانی بوده اند كه این مسئله را تكذیب كنند. برای مثال «دكتر اتابك نجفی» مدیرگروه بیهوشی دانشگاه علوم پزشكی تهران اعتقاد دارد كه وضعیت داروهای بیهوشی نگران كننده نیست. این درحالی است كه دکتر بدیع‌الزمان رادپی رئیس بیمارستان شهدای تجریش با تاكید براینكه بیمارستان تحت مدیریت او از داروی چینی استفاده نمی كند می گوید:«خبرهای رسیده نشان می‌دهد كه برخی از بیمارستان ها به دلیل وضعیت داروی بیهوشی از پذیرش بیمار برای جراحی خودداری می كنند.»

البته در مقابل دکتر سید حسن امامی رضوی معاون درمان وزیر بهداشت وجود هر گونه مشکل در اعمال جراحی به دلیل کمبود داروهای بیهوشی را رد می‌كند. اما به گفتة دکتر احمدرضا انصار، عضو هیات مدیره انجمن داروسازان داروی «فنتانیل» یک داروی بیهوشی متداول است که نبود آن عملا فرآیند بیهوشی را مختل می کند. این دارو که منحصرا از طریق دانشگاه‌های علوم پزشکی و تحت کنترل شدید توزیع می‌شود، در حال حاضر به صورت قطره چکانی در اختیار داروخانه‌ها قرار می گیرد. او می گوید:« فنتانیل از جمله داروهایی است که علاوه بر تامین از طریق واردات، در داخل ایران هم تولید می‌شد اما اکنون به دلیل نبود مواد اولیه برای تولید، ساخت آن در کشور نیز دچار اختلال شده است.»

فاجعه در جراحی ها

عضو هیات مدیره انجمن داروسازان با بیان این مطلب که کمبود داروهای بیهوشی تبدیل به یک فاجعه در جراحی و درمان بیماران شده است، می‌گوید: داروی استنشاقی بیهوشی «ایزوفلوران» چندین ماه است حتی یک عدد هم یافت نمی شود و با توجه به اینکه هیچ جایگزینی ندارد به یک مشکل جدی برای پزشکان و بیماران تبدیل شده است.

انصار با اشاره به اینکه داروی ایزوفلوران تولید داخل ندارد، می گوید: حتی اگر بتوان به اجبار آن را با داروهای دیگر جایگزین کرد به‌رغم نداشتن اثربخشی، انجام این کار عوارض متعددی برای بیماران در پی خواهد داشت.

اوکه مدیر داروخانه یکی از بیمارستان‌های تهران است، می‌گوید:«مشکلات ارزی، اعمال تحریم‌ها، سوء مدیریت در وزارت بهداشت و عدم هماهنگی این وزارتخانه با مراجع اقتصادی ذی‌ربط در کشور از جمله عوامل موثر در بروز مشکلات فراوان در حوزه سلامت مردم و به‌ویژه کمبود داروهای مورد نیاز محسوب می‌شود. در صورتی که مدیران مربوطه می‌توانستند با برنامه ریزی حساب شده از بروز اینگونه مشکلات پیشگیری کنند.»دکتر قیامت هم می‌گوید:«بیمارستان‌ها با تجهیزات کامل و متخصصان بیهوشی زبده،با افزایش استانداردمراقبت های داخل اتاق عمل به ویژه مراقبت از ارگان های اساسی نظیر مغز،قلب،کبد و کلیه‌ها و همچنین استفاده از دستگاه های بسیار پیچیده و مجهزمی‌توانند ازعوارض داروهای بیهوشی جلوگیری کنند.»

در نهایت دكتر قیامت رئیس انجمن بیهوشی ایران و افكارعمومی اظهار امیدواری می‌كنند كه دولت جدید با تدابیر و کلید جادویی اش مشکلات اینچنینی را حل کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • وحید IR ۱۱:۰۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۱
    0 0
    سلام چرا با علم به اینکه دراوهای بیهوشی مشکل دار جان یه عده رو داره میگیره پیگیری نمکنید.واقعا بی تفاوت بودن به زندگی و جان انسانها و داغدار کردن خانواده ها دور از انسانیت هست