سه‌شنبه ۵ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۰:۳۲
کد خبر: 81215
سلامت نیوز : الگوی زندگی و تغذیه در ایران دچار تغییر شده است. كیفیت غذا هر روز پایین‌تر می‌آید و با وجود سیری شكمی، سیری سلولی در افراد حاصل نمی‌شود. تغییر الگوی مصرف غذایی در دهه‌های اخیر باعث شده تنقلات كم ارزش جایگزین غذاهای سالم و مغذی شود. روند رو به افزایش زندگی شهری، تبلیغات گسترده و ناآگاهی والدین باعث شده كه غذاهای چاق‌كننده به دلیل نمك یا شكر، قند، چربی و كلسترولی كه دارد در خانواده‌ها جا بیفتد و پس از مصرف بیش از حد این غذاهای چاق‌كننده گرایش به مصرف زیادتر آنها در افراد به وجود می‌آید.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه تهران امروز ؛ در دوران تاریخی و ادیان گوناگون شیوه غذایی بسیار حائز اهمیت بوده است. در دین مبین اسلام هم توصیه‌های زیادی درباره تغذیه صحیح به مومنان شده است به‌طوری كه در روایات مذهبی شیعیان در زمینه تغذیه ائمه(ع) توصیه‌های زیادی در رابطه با آن كرده‌اند. اما این روزها ظاهرا با به روز شدن غذاهایی با فرهنگ غربی در ایران و رشد قارچ گونه فست‌فودی‌ها به نظر می‌رسد سبك تغذیه سالم و اسلامی فراموش شده است.

برنامه غذایی سالم ایران

بر اساس آمارهای منتشر شده از سوی وزارت بهداشت، میزان ابتلا به بیماری كبد چرب در ایران افزایش یافته است كه دلیل اصلی آن افزایش شیوع چاقی، افزایش و كاهش ناگهانی وزن و رژیم غذایی نامناسب و پركالری است.

بر اساس آمار رسمی وزارت بهداشت از هر 10 ایرانی، 3 نفر به كبد چرب مبتلا هستند و این آمار، زنگ خطر‌ها را درباره شیوع گسترده این بیماری در جامعه به صدا درآورده است، زیرا گرچه ممكن است این بیماری در ابتدا عوارضی در بدن ایجاد نكند، اما اگر تحت درمان مناسب قرار نگیرد، می‌تواند به التهاب و نارسایی جدی كبد منجر شود.

نگرانی‌ها درباره سبك تغذیه ایرانی‌ها آنجا بالا رفته است كه اعلام شد برخی غذاها و نوشیدنی‌های سالم به دلیل تورم و گرانی از سبد خانواده‌ها حذف شده است. به عنوان مثال در شرایط عادی میانگین مصرف شیر در ایران، یك چهارم میانگین مصرف شیر در كشورهای پیشرفته بود و آنطور كه رئیس انجمن صنایع لبنی اعلام كرد بعد از گرانی‌های اخیر فرآورده‌های لبنی میزان مصرف انواع لبنیات در كشور 25درصد كاهش یافته است. به همین دلیل هر روز آمار جدیدی از بیماری‌های مرتبط با كاهش مصرف لبنیات بخصوص شیر اعلام می‌شود. آمارها می‌گویند حدود80 درصد بانوان ایرانی از سن 35 سالگی، دچار پوكی استخوان می‌شوند و بسیاری از زنان ایران دچار فقر كلسیم و آهن هستند.

تغییر سبك تغذیه ایرانیان

رئیس پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشكی تهران می‌گوید ۶۰ درصد از مرگ‌ومیرها در ایران به دلیل چاقی و عوارض آن است.دكتر شیرین حسنی رنجبر، معاون پژوهشی پژوهشگاه غدد و متابولیسم وضعیت چاقی و اضافه وزن را در ایران نامناسب و رو به افزایش عنوان كرده و می‌گوید:چاقی و اضافه وزن در زنان و مردان ایرانی بین 40 تا 50 درصد است. مهم‌ترین عارضه چاقی افزایش مرگ‌ومیر و كاهش امید به زندگی است، چنان‌ كه با افزایش چاقی در جوامع مختلف از جمله ایران عوارض قلبی و عروقی، دیابت، عروق مضر و سرطان‌ها نیز بیشتر می‌شود.همچنین میزان چاقی در كودكان ایرانی نیز هر روز بیشتر می‌شود. چاقی مشكلات جدی مانند قلبی عروقی، كیسه صفرا، استرس زیاد، انواع سرطان‌ها، فشار خون بالا و... را برای افراد چاق به وجود خواهد آورد. در برخی موارد هم افراد چاق در روابط اجتماعی به مشكلات زیادی برمی خورند. این وضعیت پس از چندی باعث روی آوردن افراد چاق به رژیم درمانی، داروهای ضدچاقی، جراحی‌هایی چون لیپوساكشن، لیپولیز، كوچك كردن معده، بالن گذاشتن در معده و... می‌شود كه هیچ كدام درمان قطعی را به افراد چاق هدیه نمی‌دهد و پس از چندی آنها را دچار مشكل هم خواهد كرد.

چاقی در سنین مختلف

نكته عجیب اما مهم در پژوهش‌های علمی حكایت از این دارد كه اضافه وزن در زنان بیشتر از مردان به چشم می‌خورد. ضمن اینكه چاقی در استان‌های كشور به‌طور یكسان پراكنده نیست.مثلا در استان‌هایی مانند سیستان‌وبلوچستان مردم به دلیل تغذیه بومی و سالم‌تر كمتر چاق شده‌اند و در تهران بیشترین درصد چاقی به چشم می‌خورد. همچنین موضوعی كه در این بین باید به آن توجه كرد چاقی كودكان است. امروزه كودكان به آنچه اراده می‌كنند می‌رسند و خانواده‌ها بدون آن كه به سالم بودن چیزی واقف باشند آن را در اختیار كودكان خود قرار می‌دهند. همچنین خیلی از والدینی كه هر دو شاغل هستند برای سركوب اعتراض كودك خود، با روی آوردن به غذاهای غیرسنتی آنها را خوشحال می‌كنند. عرضه فست‌فود در مدارس تبدیل به بزرگ‌ترین چالش تغذیه دانش‌آموزان كشور شده كه نیازمند مدیریت قوی است.

دوران دبستان یكی از مهم‌ترین دوره‌های رشد و تكامل فرد است كه رفتارهای تغذیه‌ای تحت‌تاثیر دوستان و معلمان قرار می‌گیرد. بر این اساس دانش‌آموزان با مشاهده استفاده دوستان خود از موادغذایی مضر با ناآگاهی، به استفاده از این مواد گرایش پیدا می‌كنند كه این امر موجب بروز بیماری‌های مختلفی در سنین پایین و حتی بزرگسالی می‌شود.هم‌اكنون 7 درصد كودكان ما چاق هستند و تا 2015 نیز به 16 درصد افزایش می‌یابد. با برنامه‌ریزی‌های اصولی می‌توان چاقی را كاهش داده و به سلامت جامعه كمك كرد. در حال حاضر، چاقی و اضافه وزن در بین مردان ایرانی 42/8 درصد و در بین زنان 57 درصد است كه پیش‌بینی می‌شود تا سال 2015 در مردان به 54 و در زنان به 74‌درصد افزایش یابد.

چاقی دومین عامل مرگ ایرانیان

چاقی بعد از دخانیات دومین علت مرگ ایرانیان به حساب می‌آید. عوامل متعددی در بروز چاقی در جامعه تاثیر دارد و عوارض ناشی از این بیماری فشار زیادی به هزینه‌های بهداشت و درمان كشور وارد می‌كند و این امر خود به عنوان زنگ هشدار برای مسئولان و سیاست‌گذاران است. در همه جای دنیا مسئله مبارزه با چاقی وجود دارد و هیچ روشی اعم از روش دارویی، فیزیكی و جراحی صد درصد موفق شناسایی نشده است. همچنین فست‌فودها علاوه بر تاثیر منفی بر مغز كودكان، حاوی مقدار زیادی مواد افزودنی و شیمیایی هستند كه باعث افزایش چربی‌های مضر در بدن شده و منجر به بروز چاقی می‌شوند. این در حالی است كه افرادی كه بالای 100 سال عمر كرده و سلامت هستند، یكی از دلایل مهم تندرستی و طول عمر خود را تغذیه سالم و خوب می‌دانندخبری كه این روزها شاید ایرانی‌ها بیشتر علاقه‌مند به خواندن آن باشند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha