سه‌شنبه ۵ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۱:۳۴
کد خبر: 81228
سلامت نیوز : مطالعات اخیر محققان سوئدی نشان می دهد مصرف فراوان میوه، خطر پارگی آئورت را کاهش می دهد.تاکنون بارها از فواید خوردن روزانه میوه و تاثیر آن بر سلامتی سخن گفته شده است. اما مطالعات اخیر دانشمندان، تاثیر آن را بر محافظت از سرخرگ ها نشان می دهد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا ؛ دانشمندان مرکز «کارولینسکا» و دانشگاه «اوپسالا» در سوئد با تحقیق بر روی بیش از ۸۰ هزار بزرگسال بین ۴۶ تا ۸۴ سال دریافتند مصرف روزانه میوه خطر پارگی سرخرگ ها را کاهش می دهد.

آنوریسم نوعی بیماری است که در آن سرخرگ در اثر ضعف دیواره بزرگ می شود. آنوریسم معمولاً در آئورت یا سرخرگ هایی که مغز، پاها، یا دیواره قلب را تغذیه می کنند، ایجاد می شود. این بیماری در ۸۰ درصد موارد منجر به مرگ می شود.

این نتایج نشان می دهد که مصرف سه عدد میوه در هر روز، خطر پارگی سرخرگی را در مقایسه با کسانی که تنها پنج عدد میوه در یک هفته می خورند ۴۴ درصد کاهش می یابد. خوردن دو میوه در هر روز نیز خطرابتلا به این بیماری را تا ۲۵ درصد کاهش می دهد.

به گفته دانشمندان، مردان و افراد سیگاری ، بیش از دیگران در معرض خطر پارگی سرخرگی قرار دارند. با این حال، همه باید از مقدار توصیه شده میوه، مصرف کنند.

دانشمندان همچنین می گویند که مردان ۱۳ برابر بیشتر از زنان به این بیماری مبتلا می شوند و معمولا این اتفاق بعد از سن ۶۵ سالگی رخ می دهد.

در میان میوه ها، سیب نیز از سیاهرگ ها محافظت می کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha