سه‌شنبه ۵ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۱:۴۰
کد خبر: 81232

جراح و مدیر برنامه گروه پیوند کبد دانشگاه علوم پزشکی تهران باتکذیب کبدفروشی در کشور گفت: اینکه فردی بتواند کبد خود را بفروشد در ایران ممکن نیست زیرا ما جراحی در کشور نداریم که کبد فروشی را پیوند بزند.

در ایران؛ کبدفروشی نداریم
سلامت نیوز : جراح و مدیر برنامه گروه پیوند کبد دانشگاه علوم پزشکی تهران باتکذیب کبدفروشی در کشور گفت: اینکه فردی بتواند کبد خود را بفروشد در ایران ممکن نیست زیرا ما جراحی در کشور نداریم که کبد فروشی را پیوند بزند.

علی جعفریان در گفت‌وگو با ایلنا، درباره انتشار برخی خبر‌ها مبنی بر فروش کبد در کشور گفت: این اخبار دروغی است که منتشر شده است.وی افزود: اینکه فردی در محلی اطلاعیه‌ای می‌زند که کبد خود را می‌فروشد به این معنی نیست که چنین کاری در کشور صورت می‌گیرد زیرا خرید و فروش کبد در ایران اصلاً موضوعیت ندارد و منتفی است.

جعفریان تصریح کرد: فردی دوست دارد در این زمینه آگهی بدهد کسی نمی‌تواند جلویش را بگیرد؛ حتی فردی می‌تواند آگهی دهد که قلبش را می‌فروشد.وی با تاکید براینکه آگهی دادن دلیل بر انجام این کار در کشور نیست، افزود: فردی به دلیل مشکلاتی که دارد ممکن است آگهی در این زمینه بدهد اما مهم این است که چنین کاری در ایران انجام نمی‌شود.

مدیر برنامه گروه پیوند کبد دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به اینکه تنها دو بخش پیوند کبد در کشور وجود دارد، افزود: در بخش ما اصلاً پیوند از دهنده‌ی زنده انجام نمی‌شود و در بخش پیوند کبد شیراز فقط در موارد اورژانسی و برای اطفال پیوند کبد از دهنده‌ی زنده آن هم از وابستگان درجه یک انجام می‌‌گیرد.

جعفریان تصریح کرد: پیوند از دهنده‌ی زنده به این معنی که فردی یک تکه کبد خود را به فردی که ارتباط نزدیکی با او ندارد؛ بدهد اصلا وجود ندارد.مدیر برنامه گروه پیوند کبد دانشگاه علوم پزشکی تهران همچنین در واکنش به خرید و فروش اینترنتی کبد گفت: دروغ است و چنین چیزی صحت ندارد.

جعفریان در پاسخ به این سوال که آیا ممکن است سوءاستفاده‌هایی از افرادی که در نوبت‌ پیوند کبد هستند، صورت گیرد، افزود: بعید می‌دانم زیرا چنین چیزی اصلاً‌ در ایران لازم نیست. خوشبختانه یا متاسفانه به اندازه کافی دهنده‌ی مرگ مغزی داریم و بیمار ما از مرگ مغزی کبد می‌گیرد و نیازی به کبد از دهنده زنده وجود ندارد.

وی همچنین در واکنش به خرید و فروش ۴۰۰ میلیونی کبد نیز گفت: خرید و فروش کبد به هیچ عنوان وجود ندارد. فردی جایی اعلام کرده که کبدش را می‌فروشد و یک عده‌ای بدون تحقیق این را منتشر کرده‌اند و حالا دارند تحقیق می‌کنند ببینند داستان چیست درحالیکه اصلاً‌ چنین چیزی در کشور وجود ندارد.

مدیر برنامه گروه پیوند کبد دانشگاه علوم پزشکی تهران تصریح کرد: تمام اقدامات مربوط به پیوند کبد از مجرای وزارت بهداشت و به صورت رایگان صورت می‌گیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha