سه‌شنبه ۵ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۲:۰۶
سلامت نیوز : عضو هیات امنای سازمان تامین اجتماعی گفت: دولت دهم تنها 5 هزار میلیارد تومان از بدهی‌های خود به تامین اجتماعی را پرداخت كرده و آنچه گفته می‌شود که بدهی دولت به تامین اجتماعی تسویه شده صحت ندارد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه ایران ؛ سیدمحمد یاراحمدیان با بیان این‌كه سوددهی شرکت شستا از یک بانک هم کمتراست، اعلام كرد: این شرکت بزرگ به حیاط خلوت و محل رانت و فساد تبدیل شده بود. وی با اشاره به اینکه شرکت سرمایه‌گذاری شستا تنها در سه سال گذشته سود ده بوده است، افزود: در حالی كه براساس پیش‌بینی‌ها قیمت واقعی شستا 45 تا 60 هزار میلیارد تومان است اما میانگین سود این شركت 15 تا 17 درصد بوده که 3 تا 5 درصد کمتر از سود بانکی محسوب می‌شود و نسبت به قیمت واقعی شستا سودی پرداخت نشده است. وی علت کم‌کاری مدیران در این بخش را زیان‌ده بودن بسیاری از شركت‌ها دانست و اظهار داشت: اگر این شركت‌ها به نصف قیمت فروخته شوند و پول آن در بانک باشد، سود بیشتری برای ذینفعان حاصل می‌شود.

یاراحمدیان با بیان اینکه 4 سال است قیمت واقعی و به روز شستا مشخص نشده، اظهار داشت: به علت اینکه این شرکت بزرگ محل رانت و فساد و حیاط‌خلوت برخی افراد شده بود، از پاسخگویی شفاف طفره می‌رود و علت این طفره رفتن‌ها هم مشخص نیست. وی با تاكید بر اینکه در حوزه سرمایه‌گذاری‌ها هم صندوق‌های بیمه‌ای با مشکل روبه‌رو هستند، گفت: در حوزه شركت‌های سرمایه‌گذاری شستا، سود سالانه یک شرکت پتروشیمی درجه دو از کل سود شستا بالاتر است و علت آن تحمیل مدیران و واگذاری شركت‌های زیان‌ده، وجود محدودیت‌های قانونی از حرکت سرمایه‌گذاری به سمت بازار پول و سرمایه، نبود برنامه‌ریزی مدون و کارآمد و غفلت مدیران برخی صندوق‌ها با اصحاب قدرت از جمله عواملی است که موجب شده سود حاصل از برخی از صندوق‌های بیمه‌ای كه سرمایه حدود 40 هزار میلیارد تومان دارند، کمتر از یک شرکت پتروشیمی درجه دو در کشور باشد.

تلاش برای ارسال لایحه تامین اجتماعی در هفته آخر دولت
به مجلس
رئیس هیات‌مدیره مجمع عالی نمایندگان کارگران با بیان اینکه این لایحه در 102 ماده اصلاح شده بود، گفت: تلاش كردند در هفته آخر دولت دهم این لایحه پس از تصویب به مجلس ارائه شود. معاون اول رئیس‌جمهورهم دستور ارسال لایحه را به مجلس خواستار شده بود اما هیات امنا در کارگروه و با بررسی این موضوع، آن را غیرقانونی اعلام كرد. وی ادامه داد: قرار شد در نامه‌ای که به وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ارائه شده، براساس ضرورت کار و رعایت قوانین بالادستی و برنامه پنجم، این لایحه پیشنهادی بازگردد تا اقدام‌های قانونی و تسهیل‌کننده روی آن اعمال شود، جای تعجب دارد که این لایحه را بدون اطلاع به دولت ارائه کردند که البته ایرادهای بسیار زیادی دارد.

تغییر 40 درصد مدیران در یک سال
یاراحمدیان یکی از آسیب‌های این شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی را تغییر مدیران عنوان کرد و گفت: شستا در یک سال گذشته 40 درصد مدیران عالی‌رتبه خود را تغییر داده است که عدم ثبات در کار، ابهامات زیادی را به همراه دارد و بسیاری از عزل و نصب‌ها رابطه‌ای بوده است.

چالش‌ها در حوزه صندوق‌های تامین اجتماعی
یاراحمدیان در ادامه به چالش‌ها در حوزه صندوق‌های تامین اجتماعی اشاره کرد و گفت: عدم وحدت رویه، تبعیض مالی در صندوق‌ها، عدم تشکیل سازمان تامین‌اجتماعی برابر قانون، تناقض‌های قوانین موجود و تعدد آن‌ها که موجب کاهش قدرت اجرایی شده و دخالت‌های بیرونی در صندوق‌ها از جمله چالش‌های موجود بوده که باید در دولت تدبیر و امید برای آن‌ها برنامه‌ریزی شود. وی به برخی معضلات در صندوق‌ها اشاره و تاكید کرد: هم‌اكنون صندوقی داریم که در صورت فروش تمام دارایی‌ها و سرمایه‌گذاری‌های خود، تنها می‌تواند 6 ماه از مقرری بیمه‌شده‌های خود را بپردازد و این یک معضل است.

فروش دارایی‌های تامین اجتماعی و تامین حقوق کارمندان
این فعال کارگری با بیان اینکه صندوق تامین اجتماعی در 6 ماه گذشته 2 هزار میلیارد تومان از دارایی‌های خود رابرای تامین حقوق کارمندان و کارگران از دست داده است، گفت: تعهداتی قانونی که دولت باید به تامین اجتماعی پرداخت می‌كرد، در سال 90، 35 هزار میلیارد تومان، سال 91، 45 هزار میلیارد تومان و برای سال‌جاری هم پیش‌بینی می‌شود به 60 هزار میلیارد تومان برسد.

ارسال لایحه اصلاح تامین اجتماعی به دولت قانونی نبود
وی در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع لایحه اصلاح تامین اجتماعی اشاره کرد و بیان داشت: از این موضوع بی‌خبریم و در آبان سال گذشته در این راستا خبری منتشر شد که هیات امنا آن را پیگیری کرد زیرا 40 درصد از نیروهای کشور و روابط اجتماعی به این لایحه بستگی دارد تا با حضور نمایندگان ذینفعان، کارشناسان و خبرگان شرایط تسهیل شود. وی تاكید کرد: اصلاح این لایحه طبق قانون از اختیارات هیات امنای تامین اجتماعی بوده و هیات مدیره چنین مجوزی ندارد، اما این در حالی است که جوابی از سوی آن‌ها دریافت نشد و می‌خواستند این لایحه را بدون تشریفات قانونی به دولت ارائه کنند که این موضوع متوقف شده است.

فروش هتل‌های زیان‌ده هما برای رد دیون به تامین اجتماعی
وی همچنین به موضوع واگذاری هتل‌های هما برای رد دیون به تامین اجتماعی اشاره کرد و بیان داشت: اول اینکه این هتل‌ها زیان‌ده بوده و فکر می‌کردیم برای رد دیون به تامین اجتماعی پرداخت خواهد شد، اما بعد متوجه شدیم این هتل‌ها با چک‌های 100میلیون تومانی به تامین اجتماعی فروخته شده و براساس قیمت کارشناسی روز هم نبوده است و هیات امنا با آن موافقت نکرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha