سلامت نیوز : چهارمین نشست کارگروه منطقه‌ای مقابل با قاچاق با حضور نمایندگان کشورهای افغانستان، قزاقستان، قرقیزستان، پاکستان، تاجیکستان، ترکمنستان، ازبکستان، جمهوری اسلامی ایرن و سازمان منطقه‌ای کاریک در هتل پارسیان آزادی در حال برگزاری است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ علیرضا اکبرشاهی مدیر کل مقابله با عرضه مواد مخدر در ستاد مبارزه با مواد مخدر ضمن خیرمقدم به هیئت‌های شرکت کننده گفت: برای ما مایه مسرت است که تهران میزبان چهارمین نشست کارگروه منطقه‌ای و بین‌المللی مقابله با قاچاق و انحراف مواد پیش‌ساز به کار رونده در مواد مخدر می‌باشد.

مشاور دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر ادامه داد: در طول چند سال اخیر در تولید و مصرف مواد مخدر تغییرات زیادی حادث گردیده و بر پییچیدگی‌های قاچاق و انحراف مواد مخدر و مواد پیش‌ساز افزوده شده است.

اکبرشاهی افزود: افغانستان بزرگترین تولید کننده افیون در جهان و عمده‌ترین تولید کننده هروئین در سطح بین‌المللی است.

مدیر کل مقابله با عرضه مواد مخدر ستاد مبارزه با مواد مخدر تصریح کرد: هر چقدر در حجم کشت مواد مخدر افزوده می‌شود بر میزان قاچاق مواد پیش‌ساز نیز افزوده می‌شود و بررسی‌ تولید، استقرار و ماهیت لابراتورها حاکی از تغییرات و تنوع در تولید و امکان جابجایی سریع لابراتورها که می‌تواند ناشی از نوسانات حجم، کشت و پراکندگی جغرافیایی باشد.

مشاور دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر تصریح کرد: افزایش حجم مبادلات کشورها و ورود و خروج کالا و خدمات و همچنین پیچیدگی قاچاق و انحراف در حمل مواد پیش‌ساز بر اهمیت ایفای تعهد کشورها و تحقق اهداف و مسئولیت‌های آنها می‌افزاید.

اکبرشاهی ادامه داد: برای رسیدن به هدف مشترک باید در کنترل هر چه مؤثرتر محموله‌های مشترک و مقابله با قاچاق مواد پیش‌ساز در سطح داخل، منطقه و بین‌المللی همکاری داشت و سطح امکانات و ظرفیت‌ها را افزایش داد.

وی ادامه داد: همکاران ما در پلیس مبارزه با مواد مخدر، گمرک و بهداشت در سطح ملی و با تشکیل ساختارها، همکاری و هماهنگی خوبی با سازمان‌ها و بخش‌ها برای کنترل و مقابله انجام داده‌اند و در این زمینه همکاری بیشتر منطقه‌ای و استفاده و بهره‌گیری از ظرفیت تبادل اطلاعات در غرب آسیا با محوریت GPS و آسیای مرکزی با محوریت کاریک مدنظر است.

اکبرشاهی تصریح کرد: یکی از مهمترین ارکان در این زمینه اثرگذاری بر قاچاق مواد پیش‌ساز و تبادل اطلاعات است که در دو بخش عملیاتی و تجاری مدنظر است.

مشاور دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر تصریح کرد: در این بین باید کشورهای تولید کننده، ترانزیت، مصرف کننده قانونی و غیرقانونی هماهنگی کافی برای تبادل اطلاعات را داشته باشند و در این زمینه ساختار GPS در تهران که با مشارکت ایران، افغانستان و پاکستان می‌باشد آماده همکاری و کنترل تجاری محموله‌ها با تمهیدات اتخاذ شده است.

اکبرشاهی ادامه داد: در راستای ایفای تعهدات متقابل انتظار می‌رود که ساختارهای همکاری‌های چند جانبه منطقه تقویت شود و امکانات آموزشی و تجهیزات برای گسترش کمی و کیفی اقدامات در اختیار اعضا قرار گیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha