سلامت نیوز : عباس کبریایی‌زاده پیش از ظهر امروز در همایش داروسازان ایران که در سالن همایش های رازی برگزار شد، گفت: در سال 76 به طور کلی 14 میلیارد عدد دارو مصرف شده بود که در سال 91 به 35 میلیارد عدد افزایش یافته است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ وی ادامه داد: همچنین تعداد داروهای تولید داخل از 556 میلیون عدد به 1.4 میلیارد عدد رسیده و نزدیک به 3 برابر شده است.

کبریایی‌زاده گفت: بازار دارویی کشور طی سالهای گذشته با حذف یارانه پرداختی از نظر ریالی رشد 25 درصدی را داشته است که در بیماری‌های قلبی عروقی تنفسی و هورمونی رشد بالایی بوده است.

وی با اشاره به اینکه نرخ تورم در صنعت دارو بسیار مؤثر است، گفت: متوسط رشد دارو در جهان 3.5 تا 4 درصد است و یکی از شاخص‌ها، تغییرات ارزش دارویی ایران نسبت به واردات است.

مدیر گروه اقتصاد دارو دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: با توجه به ارزش دارویی ایران نسبت به واردات شاهد شکاف 7.5 درصدی هستیم که به عبارتی داروهای ایرانی ارزان هستند و این برای نظام سلامت خوب است و می‌توانیم با قیمت مناسب دارو به مردم بدهیم اما مشکلی که هست این تفاوت قیمت یعنی سوبسید به خارجی‌ها می‌دهیم و رشد صنعت دارو در کشور را فراهم نمی‌‌‌کنیم.

کبریایی‌زاده در مورد سرانه مصرف عددی دارو در کشور گفت: در سال 76 هر ایرانی 265 عدد و در سال 91 ، 452 عدد دارو مصرف کرده‌اند و رشد بازار دارویی کشور بیشتر از متوسط جهانی است و باید برای منطقی کردن بازار دارو بیشتر تلاش شود.

وی با اشاره به بررسی بازار دارویی کشورها و بار بیماری‌ها گفت: در کشور ما مصرف داروهای آنتی‌بیوتیک، قلبی، دیابت و تنفسی رشد داشته است.

مدیر گروه اقتصاد دارو دانشگاه علوم پزشکی تهران ادامه داد: در سال 2010 که جمعیت 74 میلیون نفری را داشتیم عمر از دست رفته مردم در رابطه با بیماری‌های واگیر 28 سال و غیر واگیر 49 سال بوده است که از میانگین جهانی بالاتر است.

وی وضعیت تولید دارو و ارزش داروهای ایرانی را در فاصله سالهای 79 تا 90 مناسب ارزیابی کرد و گفت: متأسفانه رشد مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها در کشور بسیار نگران‌کننده است.

کبریایی زاده ادامه داد: در سال 80 در زمینه داروهای آنتی‌بیوتیک بیشترین مصرف را داشته‌ایم و اکنون پرمصرف‌ترین و جذاب‌ترین دارو از نظر اقتصادی است.

مدیر گروه اقتصاد دارو دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: همچنین متأسفانه مصرف داروهای ضد سرطان به دلیل تغییر الگوی زندگی و آلودگی‌های محیطی بیشتر شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha