گروهی از دانشمندان انگلیسی در بررسی های خود نشان دادند که ویروس تبخال لب می تواند سبب بروز بیماری آلزایمر شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل ازمهر، محققان دانشگاه منچستر در تحقیقات آزمایشگاهی خود کشف کردند که ویروس تبخال لب باعث افزایش پروتئین "ژلاتینی بتا" در سلولهای عصبی می شود.

این دانشمندان سلولهای مغزی را در محیط کشت آزمایشگاهی با ویروس HSV-1 که در لب فوقانی و صورت سبب بروز تبخال می شود، آلوده کردند و نشان دادند که این ویروس تا حد قابل توجهی موجب افزایش پروتئین "ژلاتینی بتا" می شود. این پروتئین در بیماری آلزایمر باعث شکل گیری پلاک ها می شود. تجمع  پلاک های پروتئین هیدرات سلولز ژلاتینی بتا در مغز از علائم خاص بیماری آلزایمر است.

همچنین این دانشمندان با آزمایش مغز موش ها کشف کردند که افزایش پروتئین "ژلاتینی بتا" در مغز این موش ها نیز با ویروس HSV-1 ارتباط دارد.

به گفته این دانشمندان، HSV-1 تولید این پروتئین را تحریک می کند و بنظر می رسد که در شکل گیری پلاک های این بیماری نقش زیادی دارد.

این محققان در ادامه آزمایشات خود بافت های مغزی بیماران مبتلا به آلزایمر را پس از مرگ مورد بررسی قرار دادند و نشان دادند در اجسادی که آلوده به این ویروس بودند، DNA ویروسی به شدت مورد حمله پلاک های ژلاتینی بتا قرار گرفته است و به این ترتیب تائید کردند که این ویروس می تواند نقش بسیار مهمی در بروز بیماری آلزایمر داشته باشد.

براساس گزارش بی بی سی نیوز، سال گذشته نیز گروهی از محققان آمریکایی دانشگاه روچستر با بررسی ویروس  HSV-1 کشف کردند که این ویروس در موش ها با ژن ApoE4 که عامل ژنتیکی آلزایمر است، فعال تر می شود.

دانشمندان انگلیسی امیدوارند با این کشف جدید بتوانند واکسنی را برای پیشگیری از این بیماری در افرادی که از نظر ژنتیکی مستعد هستند، تولید کنند.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha