سه‌شنبه ۵ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۴:۳۹
کد خبر: 81261

سلامت نیوز : مرکز فوق تخصصی درمان ناباروری صبح امروز در مجتمع دارویی- درمانی هلال ایران افتتاح شد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ دکتر ابوالحسن فقیه، رییس جمعیت هلال‌احمر ایران در حاشیه افتتاح مرکز فوق‌تخصصی درمان ناباروری (رویش) با بیان اینکه شیوع ناباروری در دنیا افزایش یافته به گونه‌ای که 12 تا 15 درصد زوج‌ها دچار ناباروری هستند گفت: برخی از محققان به دلیل اثرات و آسیب‌های ناباروری از این بیماری به عنوان بحران یاد می‌کنند؛ چرا که ناباروری علاوه بر آسیب‌های روحی و روانی موجب جدایی و آسیب‌های اجتماعی می‌شود.

وی با بیان اینکه 90 درصد ناباروری‌ها توسط پزشکان قابل درمان است، گفت: هلال‌احمر نیز در راستای تحقق اهداف خود که تسکین کاهش آلام‌بشری است اقدام به راه‌اندازی مرکز فوق‌تخصصی ناباروری کرده است.

فقیه با اشاره به حمایت علمی و تخصصی مرکز رویان از رویش گفت: بر اساس تفاهم‌نامه منعقد شده میان هلال‌احمر و مرکز رویان این مرکز افتتاح شد تا در خدمت زوج‌های نابارور باشیم و بتوانیم نسبت به درمان این افراد اقدام کنیم.

وی در مورد برنامه‌های آتی برای گسترش این مرکز در کشور گفت: با توجه به میزان استقبال زوجین نابارور، نسبت به گسترش این مرکز اقدام می‌کنیم اما توجه داشته باشید که با سرمایه‌گذاری کم می‌توانیم میزان بهره‌وری را افزایش دهیم به گونه‌ای که هلال‌احمر با صرف تنها دو میلیارد تومان توانست این مرکز را افتتاح کند تا زوجین نابارور بتوانند به آرزوی خود برسند.

فقیه در مورد وضعیت و مشکلات دارویی هلال‌احمر گفت: پرسه ورود دارو و مسائل پزشکی سخت شده اما با توجه به توانمندی‌های هلال‌احمر و وجه انسان دوستانه توانسته‌ایم مشکلات را حل کنیم هر چند کار سخت‌تر شده است.

وی همچنین با اشاره به هزینه‌های درمانی درمان ناباروری در ایران گفت: با توجه به این که تعداد زوج‌های نابارور زیاد است و هزینه‌های درمان نیز سرسام‌آور است اگر شرکت‌های بیمه‌گر وارد این چرخه درمانی شوند این مساله به نفع بیماران خواهد بود.

همچنین گورابی رییس پژوهشکده رویان نیز با بیان اینکه یکی از اهداف این پژوهشکده گسترش خدمات به زوج‌های نابارور است، گفت: به همین دلیل و در راستای گسترش خدمات با جمعیت هلال‌احمر تفاهم‌نامه تاسیس رویش را به امضا رساندیم که با گسترش خدمات هزینه‌ها را کاهش داده و موجب افزایش دسترسی افراد به درمان شویم.

وی با بیان اینکه اگر خدمات بیمه‌ای به درمان ناباروری اضافه شود موجب برطرف‌شدن دغدغه‌های زوج‌ها نابارور می‌شود، گفت: در پژوهشکده رویان به دلیل تراکم بیمار، ارائه خدمات با فواصل طولانی مدت انجام می‌گیرد که این پژوهشکده می‌تواند از فرصت رویش استفاده کرده و بخشی از خدمات خود همچون تشخیص ژنتیک و روش‌هایی که زمان‌بر است را در این مرکز انجام دهد.

توصیه به اهدای تخمک و جنین نداریم

گورابی افزود: موضوع ارجاع بیماران نیازمند تخمک و جنین حدود دو تا سه سال زمان می‌گیرد و قصد داریم در حد قانون این‌گونه خدمات را به زوجین نابارور ارائه کنیم اما توصیه به اهدای تخمک و جنین نداریم اما برای حفظ خانواده‌هایی که به روش‌های درمانی رایج جواب نمی‌دهند این روش به عنوان آخرین درمان در صورت امکان از آن استفاده می‌شود.

رییس پژوهشکده رویان در مورد میزان همکاری با مرکز رویش گفت: شروع کار علمی و تحقیقات با پژوهشکده رویان است اما به تدریج به عنوان یک مرکز مستقل به هلال‌احمر عودت داده می‌شود.

دکتر چوبینه، رییس مرکز ناباروری رویش نیز با بیان اینکه این مرکز دارای سه اتاق عمل است، گفت: مرکز ناباروری رویش دارای درمانگاه و کلینیک مشاوره است که در این مرکز امکانات و تجهیزات مورد نیاز برای انتخاب روش‌های رایج باروری وجود دارد که از جمله می‌توان از روش‌های آی یو آی، اتاق نمونه‌گیری، آزمایشگاه اسپرم، کلینیک و اتاق عمل مردان، اتاق عمل زاپاراسکوپی، بخش جنین، آزمایشگاه انجماد و غیره دارد.

وی در مورد میزان پذیرش بیماران نیز گفت: روزانه امکان استفاده 10 تن از روش آی یو آی، 10 تن کاندیدای تخمک‌گیری و بیش از 50 تن برای مشاوره و اقدامات اولیه صورت گیرد.

چوبینه با بیان اینکه این مرکز علاوه بر ویزیت و پذیرش زوج‌های نابارور ایرانی ‌آماده پذیرش زوج‌ها ناباروری خارجی نیز است، گفت: استقبال کشورهای همسایه از خدمات این مرکز چشمگیر بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha