سه‌شنبه ۵ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۴:۳۹
کد خبر: 81263

سلامت نیوز : یک جراح و متخصص زنان با تاکید بر اهمیت مصرف مایعات در زنان باردار در طول روز گفت: بهترین نوشیدنی‌ها، آب میوه‌های طبیعی، شیر و نوشیدنی‌هایی مانند دوغ هستند که املاحی که با تعریق از دست می‌روند را جبران می‌کنند.

دکتر الهام السادات هاشمیان نایینی، در گفت وگو با ایسنا ، با بیان اینکه به علت افزایش حرارت مرکزی بدن، تحمل گرما برای زنان باردار دشوارتر است، گفت: زنان باردار به شدت عرق می‌کنند، بنابراین باید به اندازه کافی مایعات مصرف کنند.

وی در ادامه با تاکید بر اهمیت مصرف مایعات در زنان باردار در طول روز گفت: بهترین نوشیدنی‌ها، آب میوه‌های طبیعی، شیر و نوشیدنی‌هایی مانند دوغ هستند که املاحی که با تعریق از دست می روند را جبران می‌کنند.

دکتر هاشمیان نایینی یادآور شد: مصرف بیش از اندازه آب می تواند وضعیت خطرناکی به نام مسمومیت با آب در بدن ایجاد کند که ناشی از رقیق شدن شدید املاح بدن بوده و خستگی مفاصل، اسپاسم عضلات و در موارد شدیدتر کاهش سطح هوشیاری تظاهر می‌کند.

افزایش توان زنان باردار با مصرف میوه‌ها

این جراح و متخصص زنان با اشاره به اثرات نیروبخشی میوه‌ها گفت: میوه‌ها به علت هضم بسیارآسان می توانند ویتامین‌ها و مواد معدنی مورد نیاز بدن مثل ویتامین C، اسید فولیک، پتاسیم، منیزیم و کربوهیدرات‌ها را تأمین کند.

دکتر هاشمیان نایینی همچنین افزود: مقدار بالای آب موجود در میوه می‌تواند به جبران آب از دست رفته بدن در این فصل کمک کند. در بارداری بهتر است میوه را با پوست مصرف کنند، زیرا مقادیر بالای فیبر موجود در پوست میوه می تواند از بروز یبوست جلوگیری کند.

وی در ادامه یادآور شد: مصرف سبزیجات را فراموش نکنید. قبل از مصرف میوه و سبزی حتماً آنها را خوب بشویید؛ زیرا احتمال انتقال باکتری و ویروس و در نتیجه بروز بیماری‌های عفونی در فصل تابستان بسیار زیاد است.

مصرف لبنیات را فراموش نکنید

دکتر هاشمیان نایینی با تاکید بر اهمیت مصرف روزانه لبنیات در خانم‌های باردار خاطرنشان کرد: زنان باردار نباید مواد لبنی را از برنامه مواد غذایی خود حذف کنند، زیرا مصرف لبنیات علاوه بر داشتن مقدار زیادی کلسیم، ویتامین D و پروتئین با مصرف ماست که هضم آن آسان بوده، می توان در فصل تابستان به رفع بی اشتهایی ناشی از گرما کمک کرد.

وی در ادامه یادآور شد: در بارداری باید از قرارگرفتن در برابر حرارت مستقیم خورشید در وسط روز اجتناب کرد. در صورت احساس ضعف، خستگی، سرگیجه ، احساس سبکی سر یا تشنگی شدید سریعا به محیط داخل برگردند. دراز کشیده و به مقدار کافی مایعات مصرف کنند. اگر احساس بهبود نکردند حتما به پزشک مراجعه کنند.

از ورم پاها پیشگیری کنید

این جراح و متخصص زنان با اشاره به اینکه ورم پاها از مشکلات شایع زنان باردار است، گفت: خانم‌های باردار به ویژه اگر نیمه دوم بارداری با فصل تابستان مواجه شود، باید سعی کنند در میانه روز، بین نیم الی یکساعت دراز بکشیند.

وی یادآور شد: هنگام خوابیدن با گذاشتن یک پتو در زیر قسمت پایین تشک، پاها را کمی از بدن بالاتر گذاشته، در صورت امکان کفش هایی بپوشند که نیم شماره از پا بزرگتر باشد. مدت طولانی یک جا ننشینند و مصرف نمک را در غذاهایشان محدود کنند.

دکتر هاشمیان نایینی در پایان خاطرنشان کرد: پیش از سفرهای تابستانی با پزشک‌تان مشورت کنید. در بعضی بارداری‌های پرخطر، مراقبت‌های ویژه‌ای لازم است و گاهی پزشک توصیه می‌کند سفر نروید. با توجه به زمان سفر، به اندازه کافی دارو همراه ببرید. اگر به جایی سفر می‌کنید که تهیه داروها آسان نیست این موضوع اهمیت بیشتری دارد. بهتر است نسخه دارویی را به همراه داشته باشید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha